۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۵ روحانی:

دولت‌مردی بدون اعتدال خلائق را می‌آزارد

رئیس جمهور در پیامی به همایش «اعتدال» تصریح کرد: سال‌هاست با عقلا همنشینم و از خِرمَن معرفت‌شان خوشه‌چینم و خاطرم از بسیاری گلایه‌هاشان که دولتیان متاع عقل را به کفایت ارج نمی‌نهند، انباشته‌ است.

rohanii 2مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری پیامی خطاب به دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان همایش تبیین مفهوم «اعتدال» که از صبح امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک آغاز شده، صادر کرد.

در این پیام آمده است: به همه اهل علم و صاحبان فضل که در این جمع گرد آمده‌اند تا برای فهم اعتدال، دامن عقل و استدلال را بگیرند، سلام می‌کنم؛ بسیار علاقمند بودم در میان شما می‌بودم و در کنار یکدیگر، هوای تازه معطر به رایحه تعقل و تأمل جمعی در باب اعتدال را که امید دارم، نوید‌بخش راهی نو و دورانی امید‌بخش و سراسر تدبیر باشد، در سینه فرو می‌بردیم اما حال که این توفیق حاصل نشده است، فرصت را مغتنم می‌شمارم و می‌خواهم با کوتاه سخنی خود را در میان شما احساس کنم.

رئیس جمهور در ادامه پیام خود تأکید کرده است: اعتدال، واژه‌ای است که آن را بر مردمان وطنم عرضه کردم تا آنان را به ضرورت آغاز راهی نو فرا بخوانم و امید را در دل افراد جامعه ایشان زنده کنم؛ من با ادراک خویش از اعتدال، آن را محملی برای بهتر زیستن ایرانیان می‌دانم.

«باور داشتم که اعتدال آرمان‌خواهی واقع‌بینانه است؛ از امیرمؤمنان آموخته بودم که «هر که همراه آرزوی خویش تازد، مرگش به سر دراندازد» و می‌دانستیم که آروزها را باید با بند مقدوران اسیر کرد تا جانب اعتدال رعایت شود».

در ادامه پیام روحانی آمده است: هم از او آموخته بودم که اعتدال و عدل نسبتی وثیق دارند و «عدل بر چهار شعبه است: بر فهمی ژرف‌نگرنده، و دانشی پی به حقیقت برنده، و نیکو داوری فرمودن و در بردباری استوار بودن» و آن شق از دولت‌مردی که بر فهم ژرف، دانش، داوری بر مدال اخلاق و انصاف و بردباری استوار نباشد، اعتدال ندارد و خلائق را می‌آزارد اما واژگان چون گفته آیند، گاهی از گوینده جدا و به حیات مستقل خویش درآیند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از پیام خود به همایش تبیین مفهوم «اعتدال» نوشت: اکنون این واژه، ملکی است که هر جوینده، در آن برای خود ملکی می‌جوید و ظرفی است که هر گوینده برای آن مظروفی تدارک می‌کند اما نیک می‌دانم که تدبیر، بر هر معنایی از اعتدال مترتب نمی‌شود و امید، با هر خوانشی از اعتدال در قلب‌های مردمان سرزمینم جاری نمی‌گردد.

روحانی در پیام خود آورده است: سال‌هاست که با عقلا همنشینم و از خِرمَن معرفت‌شان خوشه‌چینم؛ خاطرم از بسیاری گلایه‌هاشان که دولتیان متاع عقل را به کفایت ارج نمی‌نهند، خاطره‌ها انباشته‌ است اما امروز بسیار خرسند و خداوند را شاکرم که راه دولت‌مردی و سیاست‌ورزی را با یاری جستن از صاحبان معرفت و با پیشگامی دولتیان در مطالبه‌کردن خِرَد و رأی ایشان می‌آغازیم.

«به همین سان، شادم از آنکه هر چند به اندازه گامی کوتاه، به وعده خویش نزدیک شده‌ام و چنانکه گفته بودم، انجمن‌های علمی را در کسب شناخت‌ها، تدارک برنامه‌ها، و تنظیم اقدام‌ها مشارکت می‌دهیم؛ چرا که این گردهم‌آمدن، حاصل همت سه انجمن از بزرگان علوم انسانی و اجتماعی این سرزمین نخبه‌پرور است».

رئیس جمهور در ادامه پیام خود تصریح کرد: این همیاری و هم‌اندیشی را به فال نیک گرفته و امید دارم در همه روزهایی که از مسئولیت خویش در پیش دارم، مستظهر به کوهی از خِرَدورزی، تحلیل و تبیین، نقد و نظر و راهنمایی شما باشم؛ امید دارم بر بستر درایتی که از این هم‌اندیشی‌ها حاصل می‌شود، بر همه عزم‌هایی که عزیمت کرده‌اند تا مردم ما را از تعالی و بهروزی بازدارند، چیره گردیم و گره‌هایی که بسته‌اند، بگشاییم و همواره به یاد داشته باشیم که امیرمؤمنان فرمودند «خدا را شناختم از سست‌شدن عزیمت‌ها، و گشوده‌شدن بسته‌ها»؛ از این رو، امید دارم به یاری یکدیگر، به فهمی از اعتدال برسیم که تدبیر بر آن مترتب و امید از چشمه آن جوشان باشد.

روحانی در پایان پیام خود تأکید کرد: با این امیدواری، دو روز سراسر مملو از مباحثات عالمانه و مداقه‌های زیرکانه برای شما آرزومندم و اگر چه از غیبت خویش در میان شما ناخرسندم، اما مطمئن باشید ایرانیان و دولت تدبیر و امید از ماحصل تلاش شما بهره‌های فراوان خواهند برد.

منبع: خبرگزاری فارس
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 7 = 2