۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۵

دفاع زنگنه از بنزین ۳۰۰۰ تومانی

وزیر نفت گفت: بهای سوخت مایع در کشور باید به میزان بهای سوخت‌های مایع منطقه یعنی بیش از 3000 تومان برای هر لیتر باشد.

zanganeمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم شب گذشته در برنامه نگاه یک سیما حاضر شد و از ضرورت توجه جدی به میادین مشترک نفتی خبر داد.

وی افزود : نخستین اولویت کاری من افزایش تولید گاز از میدان پارس جنوبی و تکمیل هفت فاز آن است.

زنگنه با بیان اینکه در ماه های نخست سال آینده میزان تولید بنزین افزایش می یابد، گفت : با تکمیل و راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس وضع پایداری برای بنزین و گازوئیل کشور ایجاد می شود.

وی افزود: قصد داریم به جای سرمایه گذاری دولتی در بخش پتروشیمی با ایجاد شرایط یکسان زمینه حضور بخش خصوصی را در این حوزه فراهم کنیم.

زنگنه گفت : بخش خصوصی باید قوی شود و دولت به جایگاه سیاستگذاری خود بازگردد.

وزیر نفت با انتقاد از کیفیت و قیمت بالای خودروهای تولید داخل افزود: بهای سوخت مایع در کشور باید به میزان بهای سوخت های مایع منطقه یعنی بیش از ۳۰۰۰ تومان برای هر لیتر باشد، اما اگر می خواهیم چنین کاری انجام دهیم باید خودرو کم مصرف و ارزان تولید کنیم.

وی گفت: اگر بنزین ارزان و خودرو گران و پرمصرف به مردم بدهیم در حق آنان ظلم کرده ایم.

زنگنه افزود: باید شدت انرژی را به جای مصرف انرژی کاهش دهیم؛ زیرا یکی از شاخص های کشور پیشرفته افزایش مصرف انرژی است.

وزیر نفت اضافه کرد: نمونه کاهش و بهینه کردن شدت انرژی ، برقی کردن چاههای کشاورزی ، تولید باکیفیت خودرو و جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان هاست.

وی تامین سوخت زمستانی کشور را از اولویت های وزارت نفت اعلام کرد و گفت: نیروگاه ها اکنون ۹۰ میلیون لیتر گاز مایع می سوزانند که این میزان در زمستان به ۱۶۰ تا ۱۷۰میلیون لیتر می رسد.

زنگنه ارزش صادرات گازی را بیش از ۱۷ میلیارد دلار بیان و اضافه کرد: بهای گاز در کشور باید کمتر از کمترین بهای صادراتی آن باشد.

وزیر نفت تحریم ها را فرصتی برای استفاده از ظرفیت های داخلی دانست و گفت: منابع باید بهره ور و مدیریت شود.

وی اضافه کرد: افزون بر فعالیت وزارت نفت برای اکتشاف میادین نفتی جدید، مناطقی نیز به شرکت هایی که با هزینه خودشان به اکتشاف می پردازند واگذار می شود که البته این طرح به دلیل تحریم ها و مشوق های کم تاکنون موفق نبوده است.

زنگنه افزود: سرمایه ایرانیان خارج از کشور ظرفیت مناسبی است که می توانیم در قالب اوراق مشارکت آن را جذب صنعت نفت و پتروشیمی کنیم.

وزیر نفت گفت: باید ظرفیت صادرات را افزایش دهیم و این برای کشور ضروری است.

وی درباره هدفمندی یارانه ها و بهای حامل های انرژی، از نحوه اجرای آن انتقاد کرد و افزود: ما در برنامه چهارم قیمت گذاری را در ماده سوم قرار دادیم اما مجلس شورای اسلامی هفتم آن را حذف کرد و بقیه آن نیز اجرا نشد.

زنگنه با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه ها نیازمند تغییرات است گفت: این قانون اکنون به توزیع پول تبدیل شده است.

وزیر نفت با اشاره به قیمت جهانی نفت آن را مناسب دانست و افزود: بهای بالای نفت در کوتاه مدت مشکلات کشور را حل می کند اما هر زمان این بها افزایش یافته نتوانسته ایم از آن استفاده کنیم.

زنگنه اضافه کرد: بهای گران نفت در بلند مدت موجب استفاده بهینه کشورها از انرژی و کاهش تقاضا برای این ماده میشود.

وزیر نفت با اشاره به دور شدن کشورهای پیشرفته برای استفاده از انرژی هسته ای پیش بینی کرد تقاضا برای سوخت های فسیلی کاهش نیابد.

زنگنه بزرگترین متقاضی نفت را در آینده شرق و جنوب شرق آسیا دانست.

وی درباره تغییر متن قرار دادهای نفتی نیز گفت: افزایش بازیافت میادین پیر، پیوستگی میان اکتشاف و توسعه، همسانی با توسعه یافتگی کشور و قراردادن مشوق هایی برای پیمانکاران موضوعاتی است که در قرار دادهای نفتی منظور می شود.

وزیر نفت افزود: نفت باید به دیپلماسی خارجی کشور کمک کند و هرچه میزان صادرات و تولید افزایش یابد مذاکره کنندگان ما محکم تر و قوی تر در مذاکرات حاضر می شوند.

زنگنه اضافه کرد: وزارت امور خارجه نیز می تواند برای وزارت نفت بازاریابی کند.

وی اتحادیه صادرکنندگان و بورس نفت را از دیگر نهادهایی دانست که می توانند به افزایش صادرات کمک کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه همیشه برای توسعه همکاری های نفتی با کشورها به ویژه کشورهای همسایه آماده بوده ایم گفت: در این زمینه مذاکرات خوبی با عمان داشتیم.

زنگنه اضافه کرد: افزایش تولید نفت باعث حفظ و تقویت جایگاه ایران در سازمان اوپک می شود.

وی با بیان اینکه دبیرکلی اوپک اثری بر تولید ما ندارد گفت: نمی گذاریم کسانی که به ما ظلم کرده اند دبیرکل اوپک شوند واز این موضع کوتاه نمی آییم.

وزیر نفت افزود: بهترین راه استفاده از درآمدهای نفتی، سرمایه گذاری آن در بخش هایی است که فواید بسیاری برای جامعه داشته باشد.

زنگنه گفت: اگر درآمد نفتی درست سرمایه گذاری شود ، اقتصاد بهبود می یابد.

وی خود را نماد یک فکر برای تکریم مدیران و کارکنان برای استفاده از تجربه آنان در صنعت نفت نامید و افزود: تلاش می کنم از بهترین نیروها استفاده کنم که از این تنگا عبور کنیم.

زنگنه گفت: مشکل ما در صنعت نفت پول نیست بلکه نابسامانی مدیریتی بوده است.

وی تصریح کرد: در ۱۰ روز آینده تغییرات مدیریتی را در وزارت نفت اعمال می کنم اما همه معاونان تغییر نخواهند کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 30 = 39