۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۹ گزارش مبارزه از تغییرات در حوزه ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان;

ترس نمایندگان از تغییرات روسای دانشگاه ها چیست؟

دانشگاه که سنبل آزادی بیان نخبگان یک اجتماع است، ممکن است در آینده ای نه چندان دور بسیاری از مفاسد را افشا کند. از این جهت یکی از دلایل دیگر کرکسان و کاسبان فتنه از عدم تغییر روسای آموزش عالی، بر ملا شدن بسیاری از جرائم مدیران است. به طور قطع چسباندن برچسب ها و انگ هایی نظیر فتنه گر به امثال دکتر توفیقی بهانه ای بیش نیست.

esfahan مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – مرتضی روحانی:

“عزل‌ونصب‌ها در وزارتخانه‌های بدون وزیر که توسط سرپرست اداره می‌شوند، چالش‌هایی را به وجود می‌آورد و با توجه به اینکه مدت مسئولیت سرپرست یک وزارتخانه ۳ ماه است، ممکن است برخی از مسائل حاشیه‌ساز باشد.” این جملات بخشی از گفتگوی محمد مهدی زاهدی با خبرگزاری فارس است. وی که در کسوت ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار دارد، از تهیه طرحی دوفوریتی برای ممنوعیت عزل‌ و نصب در وزارتخانه‌های دارای سرپرست، خبر می دهد. این سخنان از جانب کمسیون آموزش و تحقیقات، ناظر به عزل و نصب های مدیران وزارتخانه های علوم و آموزش پرورش است که امکان دارددر آینده ای نه چندان دور رخ دهد. عزل و نصب مدیران میانی وزارتخانه های بی وزیر توسط سرپرست وزارتخانه نه تنها قانونی است، بلکه جز اختیارات و وظایف وی بشمار می رود.

تغییر رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان

hashemiدر همین حال دانشگاه صنعتی اصفهان که در طی سال های اخیر از نظر علمی جز دانشگاهای برتر کشور بوده است، در تیررس تغییر و تحول قرار گرفت. این دانشگاه که در دولت نهم و دهم از فعالیت های فرهنگی و سیاسی بی جان و رخوت باری برخوردار بوده است، سرانجام اصلاحاتی در حوزه ریاستش صورت پذیرفت.

در این زمینه خبرگزاری مهر در گزارشی که روز پنج شنبه هفته گذشته منتشر کرد، نوشت:
محمد اسماعیل همدانی گلشن – رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با حکم جعفر توفیقی تغییر کرد. همچنین توفیقی، طی حکمی سید محمود مدرس هاشمی، دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان را به سمت سرپرست این دانشگاه منصوب کرد.
مدرس هاشمی امروز در همایش روسای دانشگاههای کشور حضور یافت.


این حکم حرکتی غیر اعتدالی بود

دقایقی پس از انتشار این گزارش توسط خبرگزاری مهر، دکتر محمداسماعیل همدانی گلشن رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به خبر برکناری وی از ریاست این دانشگاه گفت: من استعفا نداده ام و اعلام کرده بودم که محکم پای کار و برنامه دانشگاه هستم.

وی افزود: روز گذشته از وزارت علوم ساعت ۱۴ یک تماس تلفنی با من برقرار شد که به مدت ۳۰ ثانیه بود. در این تماس گفتند اگر اجازه بدهید یک جابجایی در دانشگاه داشته باشیم که من گفتم من نباید اجازه بدهم اگر از اختیارات تان است انجام بدهید.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: سرپرست وزارت علوم هیچ جلسه ای با من نداشته است و هیچ گزارش و توضیحاتی از من نخواست که حتی با من آشنا شود چون ما هیچ گونه آشنایی قبلی نیز با هم نداشتیم.

رئیس دانشگاه سابق صنعتی اصفهان تصریح کرد: این حکم تغییر، یک حرکت غیر اعتدالی بود. آقایان در شعارها اعلام کرده بودند انتخاب روسای دانشگاهها با رای گیری در فضای دانشگاه انجام می شود اگر همین فرایند را اجرا می کردند بسیاری از روسای اصولگرای دانشگاهها که امروز رئیس دانشگاه هستند با توجه به این ۴ سال تلاش و خدمتی که داشتند بیشترین رای را کسب می کردند.

وی اضافه کرد: حکم برکناری ام را صادر کردند ولی من هنوز حکم را ندیده ام.

همدانی گلشن یادآور شد: در همایش امروز روسای دانشگاهها و مراکز آموزشی دانشگاهها نیز که امروز با حضور سرپرست وزارت علوم برگزار شد شخصی که جایگزین من بوده شرکت کرده بود.

hamedaniتنگ نظری های رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان

اما آنگونه که از دانشجویان این دانشگاه کسب اطلاع کردیم، مواضع دکتر محمداسماعیل همدانی گلشن رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان در قبال حرکت سیاسی دانشجویان محافظه کارانه بوده است. وی که مخالفت شدیدی با انجمن اسلامی دانشجویان داشته، بارها از درخواست تاسیس هیئت موسس جلوگیری کرده است.

در همین حال فاطمه عرفان نماینده هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با مبارزه با بیان اینکه لغو مجوز انجمن اسلامی طیف علامه دانشگاه صنعتی اصفهان در اواخر سال ۸۷ رخ داده است، گفت: در اواسط سال ۸۸ عده زیادی از دانشجویان تلاش کردند انجمن اسلامی را باری دیگر تاسیس کنند. طبق قانون پس از ۳ ماه هیئت نظارت بر دانشگاه که متشکل از رئیس دانشگاه، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه و نماینده وزارت علوم در دانشگاه است می بایست به درخواست تاسیس انجمن جواب دهند. اما در این مدت جوابی شنیده نشد تا اینکه عده زیادی از اعضای هیئت موسس فارق التحصیل شدند و این درخواست کان لم یکن تلقی گردید.

وی افزود: این درخواست پس از ۳ سال از عدم تاسیس انجمن اسلامی، سرانجام اینجانب و تنی چند از دانشجویان دیگر در خرداد ماه سال ۹۱ تصمیم گرفتیم درخواست اولیه مبنی بر تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان به دانشگاه ارائه کنیم. ابتدای این کار مسئولین ذی ربط با وعده وعید های گوناگون به ما امیدواری می دادند. تا اینکه تصمیم گرفتیم این درخواست را در آبان ماه همان سال کتبا به همراه اساس نامه و اسامی هیئت موسس به ریاست دانشگاه تحویل بدهیم.

عرفان خاطر نشان کرد: رئیس دانشگاه به ما گفتند” با توجه به جمعیت دانشگاه، حداقل از ۳۰۰ نفر از دانشجویان بایستی امضا جمع آوری شود.” اعضای هیئت موسس ۴۰۰ امضا جمع آوری کردند و تحویل حوزه ریاست دادند. ایشان طبق قانون باید پس از ۳ ماه به هیئت موسس پاسخگو باشند. اما هیئت موسس هیچ پاسخی را از ایشان نشنید. لیکن درخواست ملاقات با ایشان را کردیم. پس از اینکه چندین بار وقت ملاقات به اعضای هیئت موسس نمی دادند، سرانجام در یک ملاقات حضوری به ما گفتند” تا زمانی که من رئیس دانشگاه هستم، مجوز تاسیس انجمن اسلامی را نمی دهم.”

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به تغییر رئیس دانشگاه در سال تحصیلی جدید، هیئت موسس انجمن اسلامی قاطعانه بر درخواست صدور مجوز پافشاری می کند.

دلیل این همه سنگ اندازی چیست؟

به نظر می رسد ناراحتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتخاب وزرا، ارتباط مهره های کابینه با قضایای سال ۸۸ نیست. گرچه ادعاهای آنان یک تهمت بی پایه اساس است. اما آنگونه که از شواهد و قرائن مشخص است، مجلس بدنبال فضای سکوت و کسل کننده ۸ سال اخیر جامعه است. دانشگاه که سنبل آزادی بیان نخبگان یک اجتماع است، ممکن است در آینده ای نه چندان دور بسیاری از مفاسد را افشا کند. از این جهت یکی از دلایل دیگر کرکسان و کاسبان فتنه از عدم تغییر روسای آموزش عالی، بر ملا شدن بسیاری از جرائم مدیران است. به طور قطع چسباندن برچسب ها و انگ هایی نظیر فتنه گر به امثال دکتر توفیقی بهانه ای است، که وی در صورت معرفی به عنوان وزیر علوم رای نیاورد. چرا که پشت پرده این بهانه های سربرآوردن بسیاری از تخلفاتی است که در این سال ها پنهان بوده است.

 :::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

9 + 1 =