۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۹

ثبات نرخ ارز از قیمت آن مهم‌تر است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این‌که ثبات نرخ ارز نسبت به قیمت آن از اهمیت بیشتری برای فعالان اقتصادی برخوردار است، اضافه کرد: یکی از اهداف دولت قطع وابستگی فعالیت‌های بخشی به بودجه دولت است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

علی طیب نیا در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما نرخ ارز منطقی است، گفت: در بازار ارز مهم‌تر از نرخ ثبات مطرح است و آن چیزی که فعالیت‌های اقتصادی به آن نیاز دارند ثبات و آرامش در این بازار است.

وی ادامه داد: فعالان باید بتوانند نرخ ارز را برای یک دوره مشخص پیش بینی و براساس آن برنامه‌ریزی کنند بنابراین جهت‌گیری اقتصادی برقراری آرامش و جلوگیری از بروز تلاطم در این بازار است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: تغییر نرخ ارز چه در جهت کاهش و چه در جهت افزایش می‌تواند نااطمینانی‌هایی را برای فعالان ایجاد کند بنابراین به دنبال ثبات نرخ ارز هستیم.

* نباید به بودجه محدود دولت وابسته باشیم

طیب‌نیا در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای جلوگیری از فشار مالی بخش‌های مختلف اقتصادی بر خزانه بانک مرکزی دارید، اظهار کرد:‌ خوشبختانه وزرای بخشی افرادی هستند که تجربه طولانی و کامل بر مسائل اقتصادی دارند به طوری که برخی دانش آموخته اقتصاد هستند و مسائل اقتصاد کلان را به خوبی می شناسند و آنهایی نیز که رشته تحصیلی شان اقتصاد نبوده با مسائل و محدودیت‌ها به طور کامل آشنایی دارند و با برنامه اقتصاد کلان دولت هماهنگ هستند.

وی با بیان این‌که در این مدت فشاری را از ناحیه وزرای بخشی احساس نکرده‌ایم، گفت: در شرایط فعلی نباید به بودجه محدود دولت وابسته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: باید تکیه خود را به منابع بخش خصوصی و مردم بگذاریم و سعی کنیم از منابع مردم برای حل مشکلات استفاده کنیم.

طیب نیا با تاکید بر این‌که وزرای بخشی به این موضوع واقفند، اظهار کرد:‌ یکی از اهداف ما قطع وابستگی فعالیت‌های بخشی به بودجه دولت است.

* به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی هستیم

وی در پاسخ به این سوال که برای افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگریی از فرار مالیاتی چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: به دنبال افزایش درآمدهای مالیایت هستیم اما نه از طریق افزایش مالیات.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که حتی در برخی موارد ممکن است مالیات کاهش یابد، گفت:‌ در برخی بخش‌ها با مشکل فرار مالیاتی روبرو هستیم اما با استقرار نظام جامع اطلاعات مالیاتی این مشکل برطرف می‌شود.

* هدایت نقدینگی سیستم بانکی به سمت بنگاه‌های اقتصادی

طیب نیا درباره اولویت‌های نظام بانکی گفت: در حال حاضر در عین اینکه با حجم بالای نقدینگی روبرو هستیم که باعث رشد تورم شده است، اظهار کرد: فعالیت‌های اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش روبرو هستند بنابراین آن چیزی که در اولویت دولت تدبیر و امید است هدایت نقدینگی و اعتبارات سیستم بانکی به سمت فعالیت‌های تولیدی و تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال ایسنا که اساسی‌ترین برنامه دولت برای بهبود معیشت مردم و کاهش نرخ تورم چیست؟‌ خاطرنشان کرد: حفظ ارزش پول ملی و مقابله تورم دو وظیفه اصلی بانک مرکزی است .

* کمک دولت به بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی

وی با اشاره به این‌که بانک مرکزی با کنترل رشد نقدینگی در این زمینه عمل می کند، افزود: دولت هم با سیاست‌های بودجه‌ای خود کمک می‌کند تا هدف بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی محقق شود.

* تجربه تیم اقتصادی دولت یازدهم از همه دولت‌ها بیشتر است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تجربه مسوولان اقتصادی دولت مانند رییس کل بانک مرکزی برای پذیرش این سمت کم نیست؟ گفت: در بین همه دولت‌هایی که بعد از انقلاب روی کار آمده‌اند تجربه تیم اقتصادی فعلی از کلیه دولت‌ها بیشتر است.

طیب‌نیا با اشاره به تجارب رییس‌کل جدید بانک مرکزی در مدیریت بانک‌های مهم کشور مانند ملی، صادرات، سپه و کارآفرین گفت: با توجه به تجربه وی در مدیریت بانک‌های خارجی، در شرایط فعلی که تحریم‌ها یکی از مشکلات اصلی ماست حضور ایشان در بانک مرکزی می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت داشته باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی سیف را جزو قوی‌ترین چهر‌ه‌های اقتصادی کشور دانست و اضافه کرد: اطمینان دارم که وی درحوزه تنظیم سیاست‌های پولی کشور و در عملکرد نظام بانکی به نحوه شایسته عمل خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی کدام برنامه جزو اولویت‌های بانک مرکزی به شمار می‌رود، افزود: این مسئله را رییس کل بانک مرکزی سوال کنید، با توجه به اینکه وی کار را با تاخیر نسبت به سایر اعضا شروع کردند براساس اولویت‌ها برنامه ریزی می‌کند و منطبق با آنچه رییس جمهور ‌اعلام کرده کار را انجام می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

3 + 6 =