۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۹ اردوغان:

حمله محدود ترکیه را راضی نمی‌کند

نخست وزیر ترکیه پس از اظهارات مقامات آمریکایی که از حمله نظامی محدود علیه سوریه خبر داده بودند، گفت: هدف اقدام نظامی باید سرنگونی دولت بشار اسد باشد.

خبرگزاری فارس: اردوغان: هدف اقدام نظامی باید سرنگونی اسد باشد/حمله محدود ترکیه را راضی نمی‌کندمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه امروز، جمعه پس از سخنان مقامات آمریکایی که از حمله نظامی محدود به سوریه خبر دادند، گفت هدف هر گونه اقدام نظامی باید سرنگونی نظام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه باشد.

به گزارش روزنامه تودی زمان، اردوغان گفت حمله نظامی محدود، ترکیه را راضی نمی‌کند.

وی خطاب به خبرنگاران گفت که کمپینی که غربی‌ها ظرف روزهای آینده در حال طراحی آن هستند باید مشابه عملیات ناتو در کوزوو در سال ۱۹۹۹ باشد که در خلال آن ۷۹ روز حمله هوایی به تهاجم صربستان به مردم جدایی‌طلب پایان داد.

نخست وزیر ترکیه گفت: «مداخله نظامی در سوریه نباید یک یا دو روز ادامه داشته و محدود باشد.»

نخست وزیر ترکیه در حالی این اظهارات را مطرح می‌کرد که وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور این کشور از عدم استفاده از نیروهای زمینی در حمله علیه سوریه خبر دادند و گفتند هر گونه اقدام نظامی در سوریه محدود خواهد بود.

این خبر در حالی اعلام شده که پارلمان انگلیس شب گذشته (پنجشنبه ۷ شهریور) در اقدامی غیرمنتظره به طرح پیشنهادی آقای «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس برای دخالت نظامی در کشور سوریه به عنوان پاسخی به ادعاهای استفاده دولت این کشور از سلاح‌های شیمیایی رأی منفی داد.

 به دنبال اعلام این خبر، دیروز (جمعه ۸ شهریور) گزارش‌هایی از مخالفت دست‌کم ۱۰ عضو ائتلاف ناتو، از جمله انگلیس با دخالت نظامی در سوریه منتشر شد.

لفاظی‌های جنگ‌طلبانه در سوریه پس از آن بالا گرفت که مقامات کشورهای غربی ادعا کردند در منطقه غوطه‌الشرقیه از حمله شیمیایی علیه مخالفان استفاده شده است.

استفاده از سلاح‌های شیمیایی چند روز پیش در حالی صورت گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده و به بازرسان سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده تحقیق کنند.

علی‌رغم این، دولت آمریکا ضمن کوبیدن بر طبل جنگ در سوریه گفته دولت سوریه برای اعتمادسازی دیر وارد عمل شده است.

سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار سلفی های وهابی بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

21 + = 31