۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۹

توفیقی و دانشگاه، پیوندی راهبردی

پرفسور جعفر توفیقی سکان دار وزارت علوم است و پیش بینی می شود که همو برای تصدی سمت وزارت به مجلس معرفی شود اما بدیهی است که منتقدین پر و پا قرص حضور اصلاح طلبان در این جایگاه باز نایستاند و باز هم در مقام مخالفت از هیچ اقدامی فرو گذاری نکنند....

mobareze.ir -  tofighiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

احسان اسقایی نوشت:

مهر در راه است و نسیم دانش پژوهی از فراز تموز کم کمک خود را هویدا می کند. مهر امسال با ادوار گذشته کمی متفاوت است. پس از هشت سال تغییر در مدیریت اجرایی کشور بارقه های امید برای تغییر روندها و رویکردها در محیط های آکادمیک را زنده کرده و دانشگاه امسال مردی از جنس اصلاح و اعتدال را بر مسند خود می بیند. موضوع تعیین وزیر وزارت علوم یکی از جنجالی ترین بحث های چند ماه اخیر سپهر سیاسی بود و طیف ها و نحله های مختلف سیاسی با مداقه و دقت نظر فراوان اینبحث را دنبال کرده اند. پس از فراز و نشیب های بسیار رئیس جمهور جعفر میلی منفرد را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی کرد؛ مردی که عقبه و سابقه اصلاح طلبی وی عده ای را خوش نیامد و به هر ترتیب ممکن اهتمام دو چندانی را مصروف داشتند تا وی به صحن و سرای وزارت علوم راهی نیابد. رئیس جمهور با توجه به بازه زمانی اندک باقیمانده تا آغاز به کار دانشگاه های کشور؛ در اسرع وقت گزینه ای را برای سرپرستی وزارتخانه برگزید که از چهره های کارکشته و شناخته شده عرصه علمی کشور است و دوست و دشمن به توانایی و تخصص وی اذعان دارند و پیش از معرفی وزیر پیشنهادی نیز نه تنها ریاست کارگروه این حوزه را بر عهده داشت که از وی به عنوان اصلی ترین گزینه نیز نام برده می شد. حال پرفسور جعفر توفیقی سکان دار وزارت علوم است و پیش بینی می شود که همو برای تصدی سمت وزارت به مجلس معرفی شود اما بدیهی است که منتقدین پر و پا قرص حضور اصلاح طلبان در این جایگاه باز نایستاند و باز هم در مقام مخالفت از هیچ اقدامی فرو گذاری نکنند این در حالیست که فضای دانشگاهی کشور فارغ از منازعات سیاسی نیازمند آرامش و بهره گیری از چهره های متخصصی است که مورد اعتنا و احترام جامعه دانشگاهی کشور باشند و بتوانند این حوزه راهبردی را با مدیریت قاعده مند خود از آسیب های گریبانگیر اخیرش رهایی بخشند و کار را بر مدار اصلاح و استحکام پیش ببرند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر سوابق و عملکردهای دکتر جعفر توفیقی فردئی که می تواند بهترین گزینه در این خصوص باشد.

وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بیش از هر چیز مورد توجه قشر فرهیخته ی جامعه است .  از مدیران مرتبط گرفته تا دانشجویان  از دانشجویان گرفته تا اساتید دانشگاه ها.  فضای علمی و آموزشی کشور همواره تحت تاثیر سکان دار این وزارت خانه بوده است. تا جایی که این وزارت خانه و وزیر مرتبط را تابلوی رفتار دمکراتیک یا غیر دمکراتیک دولت با جامه مدنی ایران دانسته اند. ایران از نظر رتبه توسعه یافتگی سیاسی دارای جایگاه مناسبی نیست لذا انتخاب وزیری که از شاخصه های مدیریت راهبردی و تجربیات بهینه در این زمینه برخوردار باشد می تواند در توسعه یافتگی این جامعه مدنی نوپا تاثیری  بس شگرف بگذارد.

 چند روز بیشتر از جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه نگذشته است. جلسه ای که کم حاشیه نیز نبود. حاشیه هایی که خوشبختانه کمتر به متن تبدیل شد. نمایندگانی از جبهه پایداری که هیچ گاه اعتدال را بر نمی تافتند. روی به افراط گذاشته و موانع متعددی در برابر جبهه اعتدال روحانی و مجلس  قرار دادند.حواشی قدرتمندی که می رفت قسمت زیادی از کابینه را در کسب رای اعتماد مایوس کند. باهوشیاری اصولگرایان میانه رو و دفاع قدرت مندانه  وزرای دولت تدبیر و امید این حواشی تنها به عدم رای به سه وزیر کابینه انجامید و غیر از دو وزارتخانه دیگر در نهایت وزارت علوم  بی وزیر ماند. دکتر حسن روحانی دست به انتخاب مدیری به تجربه تر و صد البته پخته تر زد روحانی این بار یکی از وزرای  دولت  اصلاحات را به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب کرد . وزیری که دوران صدارتش  در وزارت علوم کارنامه مثبت و ارزنده ای در بر داشته است.

توفیقی کیست؟

سیاست مدار اصلاح طلب ، رئیس دانشگاه شریف و دانشگاه انرژی ،سرپرست وزارت علوم ، معاون وزیر علوم در زمان دکتر معین و وزیرعلوم تنها بخشی از سوابق کاری دکتر جعفر توفیقی  است. توفیقی دارای نگرش های متفاوتی است نگرش هایی که اورا متمایز میکند او مدافع استقلال دانشگاه است و توسعه  علمی دانشگاها را در استقلال آنها از بیرون می داند. مدافع نقد در دانشگاه است.از نظریه پردازی وتبادل نظرو تضارب آراء دفاع میکند. با تفکیک  جنسیتی در دانشگاه مخالف است و بازنشستگی اجباری را برنمی تابد. توفیقی  چندی پیش در جمع مدیران دانشگاه ها اعلام داشت با مجموعه فعلی علارقم عدم انتصاب آنها با حکم وی میتواند کار کند و نیاز چندانی به تغییر در ریاست دانشگاه های کشور نمی بیند. البته رئیس یکی از دانشگاه های کشور بزرگترین غایب این گردهمایی بود . صدر الدین شریعتی ریاست دانشگاه علامه. او بی شک یکی از پر صدا ترین روسای دانشگاه در دوران محمود احمدی نژاد  است.

توفیقی و رشد علوم انسانی

آیت الله مصباح در بحبوحه ی حوادث سال ۸۸ عامل اصلی این حوادث را رشد بی رویه علوم انسانی در کشور دانسته و تاکید کردند که فتنه گران فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم انسانی به ویژه حقوق و علوم سیاسی هستد. دانشگاه علامه وبسیاری دیگر از دانشگاه های علوم انسانی و همچنین علوم  اجتماعی با این نگرش دست به تغییر و محدودیت زایی برای دانش پژوهان این رشته زدند محدودیتهایی که تنها به لاغر شدن علوم انسانی و عقب افتادن توسعه این شاخه مهم از علوم انجامید. امری که زیاد به مزاق اساتید آزاد اندیشی چون توفیقی خوش نخواهد آمد. توفیقی قطعا در مقوله توسعه علوم به صورت متوازن پیش خواهد رفت. لذا توسعه علوم انسانی و جبران کاستی های وزرای قبلی از اولویت های او خواهد بود. البته توفیقی برای کسب رای اعتماد  با دشواری هایی روبرو است برخی نمایندگان مجلس اصولگرا هم اینک در حال کشیدن خط و نشان برای  اختیارات سرپرستی او هستند. خبرهایی از راهروهای مجلس به گوش میرسد که نمایندگان جبهه پایداری در حال تصویب طرحی هستند که بر اساس آن اختیارات سرپرستان محدود شود. خاصه اینکه آنها می خواهند اختیارات عزل و نصب را از سرپرست گرفته و آن را تنها از اختیارات وزیر قرار دهند.

اکبر ترکان چند روز پیش از معرفی جعفر توفیقی به عنوان وزیر علوم خبر داد. خبری که به مذاق برخی نمایندگان پارلمان خوش نیامد. حجت الاسلام نبویان به نهایی شدن وزارت دکتر توفیقی واکنش نشان داد و او را به صراحت از فتنه گران دانست. نبویان میگوید توفیقی هم در فتنه ۷۸حضور داشته و هم ازفعالان فتنه ۸۸ می باشد . توفیقی البته تنها در جمع اساتید معترض به نتایج انتخابات در سال ۸۸  به ایراد سخنرانی پرداخت که در آن جلسه نیز هم رئیس دانشگاه تهران و هم نماینده ولی فقیه در دانشگاه ها حضور داشتند و تاریخ این سخنرانی هم به قبل از خطبه نماز جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبری باز می گردد و بعد از آن وی دیگر در هیچ جمع اعتراضی دیده نشد.  این نکته را هم نباید از نظر دو داشت که رهبر انقلاب در همان  روزهای ابتدایی در یکی از سخنرانی های خود حساب  فتنه گران را از معترضین جدا می دانستند.

 

حال باید به انتظار مجادله چند روز آینده جبهه پایداری و کاندیدای وزارت علوم نشت مارتنی که حتما نفس گیر خواهد بود .  هر چند  در تاریخ رای اعتماد به وزاء  به ندرت مواردی را می توان یافت که بعد از عدم رای به یک وزیر در مجلس سرپرست یا وزیر پیشنهادی بعدی از کسب رای باز مانده باشد. هر چه هست مردم و در راس آنها جامعه دانشگاهی کشور انتظار دارند فارغ از نزاع های سیاسی هر چه سریعتر این حوزه به آرامش و استقرار برسد و سایه جنگ و جدل های سیاسی نا لازم و اصطکاک افزا از حوزه علم و دانش رخت بربندد.

منبع: خرداد نیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 45 = 49