۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲ منتجب نیا:

تصمیم گیری را باید به دست عقلای قوم بسپاریم

ˈرسول منتجب نیاˈ نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی و از صاحبنظران سیاسی – حزبی می گوید که پیروزی تفکرˈحسن روحانیˈدر انتخابات ناشی از این موضوع بود که مردم از هر دو جریان افراطی در درون اصلاحات و اصولگرایی خسته شده و اصلاحات و اصولگرایی منهای افراط را می خواستند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

مشاور سابق محمد خاتمی رییس جمهوری اسبق ایران اظهارداشت:مردم به دنبال یک جریان زلال ، صاف و پاک بودند که هم اصلاحات را قبول داشته باشد و هم به مبانی دینی و عقلانی پایبند باشد و هیچگونه شائبه ای نداشته باشد . شعارهای آقای روحانی و حامیان وی خواست مردم را تبیین می کرد و به همین دلیل به استقبال آن رفتند و آن را انتخاب کردند.

وی در بخش دیگری با هشدار به خطر بازگشت افراط گراها به عرصه قدرت ، تصریح کرد: الان در جامعه ما یک جریان ارتجاعی افراطی قدرتمند شکل گرفته که برای آینده دور و نزدیک کشور و انقلاب برنامه های بسیار گسترده ای دارد لذا همه عقلای قوم ازهمه جریانات باید مراقب باشند . یکی از خطرهای بالقوه انقلاب و نظام اینها هستند.

این صاحبنظر سیاسی افزود: باید افکار افراطی را به مردم شناساند تا هرکسی که دارای این افکار باشد و مروج آن باشد از طرف مردم طرد شود.

گفت وگو با منتجب نیا با این پرسش آغاز شد که چطور شد گفتمان اعتدال در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مورد اقبال مردم قرار گرفت؟

**اعتدال مفهومی است که هم با طبیعت و فطرت افراد جامعه سازگار است و هم با عقلانیت و خرد ورزی به جهت اینکه جهان آفرینش برپایه عدل و اعتدال پایه ریزی شده است.

اعتدال از عدل است یعنی عدالت ورزی و بر مرز عدل حرکت کردن و از مرز خارج نشدن ، بنابراین آفرینش برپایه اعتدال است.

اعتدال یک مفهوم بسیار شناخته شده در جامعه ما است و لذا وقتی کسی شعار اعتدال می دهد مردم با تمام وجود از آن استقبال می کنند.

ˈاعتدالˈ تا چه اندازه مورد نیاز کشور بود که مردم به این به شعار گرایش پیدا کردند؟

**انقلاب اسلامی ما انقلاب اعتدال بود . امام بزرگوار ، پیشوای اعتدالگریان بود.اگر انقلاب راه تفریط را می رفت به پیروزی نمی رسید و اگر راه افراط را می رفت به یک کودتای خونین منتهی می شد.

نظام جمهوری اسلامی بر پایه اعتدال بنا شد و حتی اصول قانون اساسی از منظر فرهنگی ، سیاسی و …. برپایه اعتدال است .برخی جریانات سیاسی پس از انقلاب راه تفریط را رفتند و برخی راه افراط را اما خوشبختانه بزرگان منادی اعتدال بودند .

شهید بهشتی ، شهید مطهری ، شهدای محراب و دیگر شهدای انقلاب همه انسانهای میانه رو و متعادلی بودند که هیچگونه کج اندیشی و کج روی در کار آنها مشاهده نمی شد.

ملت ما پس از ۳۵ سال به اعتدال رسیده اند و گفتمان تفریط و افراط را کنار زده و اندیشه اعتدال را برگزیده و به استقبال آن رفته اند .

راه حراست از گفتمان اعتدال به عنوان یک نهال نوپا چیست ؟

** زمام امور را باید به دست عقلا و اندیشمندان بسپاریم. باید اجازه ندهیم انسانهای سبک سر ، سطحی نگر، کم تعقل و احساساتی که هیچگونه درک و فهمی بجز احساسات و تعصب ندارند در مسندهای مهم و در جایگاههای تصمیم گیری قرار گیرند. تصمیم گیری را باید به دست عقلای قوم بسپاریم .

اگر عقلا حاکم باشند هرگز مسیر منحرف نمی شود ولی به مجرد اینکه کار به دست انسانهای افراطی سپرده می شود باید در انتظار باشیم که بخشی از جامعه به سمت افراط برود که فسادهای را هم در پی خواهد داشت که گاهی درسنوات گذشته آثار آن را دیده ایم.

دولت ، قوای دیگر ، کلیت نظام و مهره های اصلی و اثرگذار باید کسانی باشند که از عقل و خرد و اندیشه کافی علاوه بر دیانت قوی برخوردار باشند.

وظیفه مردم برای مراقبت و پاسداری از اندیشه ای که برگزیده، چیست؟

**مردم هم باید در برابر افراط ها و تفریط ها ایستادگی کنند.در گذشته گاهی در جناح های سیاسی حرکت های افراطی ایجاد می شده که بزرگان آن جناح در برابر افراطیون موضع گیری نمی کردند و همین موجب می شد که جریان افراطی توسعه پیدا می کرد و قدرت می گرفت و هرچه به بار می آورد به حساب سران آن جناح نوشته می شد.

خوب است که تمام افراد ، اندیشمندان ، فعالان سیاسی ، جناج سیاسی و … مراقب باشند و هم خودشان مسیر اعتدال را بشناسند و براساس آن حرکت کنند و هم در مقابل جریان های افراطی و تفریطی مقابله کنند و نگذارند این حرکتها رشد کنند.

نقش رسانه ها در این میان چیست ؟

** رسانه ها در این زمینه نقش اثر گذاری دارند.همانگونه که چشم و گوش و زبان مردم هستند رسالت آموزش ، توجیه کردن و تبیین مفاهیم و حقایق را برعهده دارند.

باید رسانه ها بسرعت در تبیین و تشریع مفهوم و ابعاد آن برای جامعه گام بردارند. به مصاحبه شخصیت ها در این زمینه بسنده نشود . مثلا رسانه ملی یا رسانه های دیگرکشور مانند خبرگزاری ها ، مطبوعات و ….باید به این قضیه بپردازند و مردم را توجیه کنند در این صورت حتی اگر کسانی که دچار اشتباه شده بودند و مسیر افراط و تفریط را طی کرده بودند به اشتباه خود پی برده و مسیر اعتدال را انتخاب می کنند . با این اقدام رسانه ها جریان افراط بسیار اندک شده و منزوی می شوند .بنابراین رسانه ها بسیار نقش آفرین هستند و می توانند نقش مهمی در این موضوع داشته باشند.

همانگونه که اشاره کردید برخی مواقع در درون احزاب نیروهای افراطی هستند که موضع گیری های داشته و سران آن حزب به دلایل مختلف واکنشی به مطالب افراطی آنها نشان نمی دهند . اگر موافق باشید کمی به گذشته برگردیم ، یعنی دوران اصلاحات و برخی تندروی ها . سئوال من این است آیا در این دوران هم احتمال بروز و ظهور برخی رفتارهای افراطی گری از سوی برخی حامیان آقای روحانی یا دوم خردادی ها وجود دارد یا نه ، از آن دوران تجربه ای برای کمک به این دوران اندوخته اید؟ ممکن است اگر نیروهای دوم خرداد مجددا بخواهند آن اشتباهات را مرتکب شوند شما به عنوان عقلای دوم خرداد مقابل آنها بایستید و به اندیشه اعتدال کمک کنید؟

**در دوم خرداد یک حماسه مردمی بوجود آمد که داستان مفصلی دارد .آفریننده این حماسه هم پس از عنایت پروردگار مردم و نیروهای وفادار به انقلاب و امام راحل بودند .

پس از پیروزی دوم خرداد متاسفانه جمعی از نیروهای تندرو آمدند و زمام بخشی از امور را بدست گرفتند. فضا باز شد و رسانه ها تا حد زیادی آزاد شدند و امکانات زیادی در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفت.

دو قوه یعنی قوه مجریه و مقننه در اختیار این جناح قرار گرفت. برخی از نیروهای تندور نوعی انحصار طلبی بر فضای اصلاحات پیدا کردند بگونه ای که حتی بزرگان اصلاح طلب که پرچمدار جریان دوم خرداد بودند به انزوا کشیده شدند و فریادها ، نصایح و هشدار های آنها را مورد توجه قرار ندادند.

در مجلس و خارج از مجلس شاهد این مسائل بودیم . اگر به آرشیو روزنامه های آن دوران نگاه کنید مصاحبه های آنها و واکنش های بزرگان اصلاح طلب را می بینید.

حتی ناچار بودیم درآن مقطع علیه دوستان مان نقد کنیم و حتی برخی از این موضع گیری ها و مصاحبه ها را به نقد بکشانیم و رد کنیم قبل از اینکه دیگران وارد این مباحث شوند.

در آن چند سال مجموعه ای توانسته بود در باطن زمام جریان فکری اصلاحات را بدست بگیرد هرچند بزرگان اصلاح طلب در راس قوه مجریه و مقننه بودند و نیروهای دیگر اصلاح طلب در مسئولیت های مهمی بودند ولی از نظر اثر گزاری دست چندم بودند. به اصطلاح تصمیم گیران و تصمیم سازان کسان دیگری بودند که آنها را معتدل نمی دانستند.

حرکت افراطی گری موجب شد تا ما فضای دوم خرداد را با یک رای بسیار بالا از دست دادیم و کشور به دست جریانی افتاد که هشت سال بر کشور و سرنوشت مردم حاکم باشند ؛جریانی که اعضای آن به گونه ای پیش رفتند که حتی آنهایی که نقش عمده ای در پیروزی این دولت داشتند احساس خطر کردند و خود آنها نام جریان انحرافی را بر روی آن گذاشتند .

به عبارتی افراطیون اصلاح طلب موجب شدند که اصلاحات به انزوا کشیده شود و ذهنیت غلطی در مردم شکل بگیرد که اصلاحلات یعنی این!

بعد از آن جریانات انحرافی به اصطلاح آقایان با مولفه های تند ، رادیکال و غیر معقول در درون جریان اصولگرایی شکل گرفت که توانست اصولگرایان را به حاشیه براند و توانست چند سال بر کشور حاکم باشد.

مردم از هر دو جریان افراطی زده شدند . مردم اصلاحات و اصولگرایی را منهای افراط می خواستند .

وقتی مردم به این جمع بندی رسیدند دنبال یک جریان زلال ، صاف و پاک بودند که هم اصلاحات را قبول داشته باشد و هم به مبانی دینی و عقلانی پایبند باشد و هیچگونه شائبه ای را نداشته باشد .

شعارهای آقای روحانی و حامیان وی خواست مردم را تبیین می کرد . به همین دلیل به استقبال آن رفتند و آن را انتخاب کردند.

الان شما از افراطی گری های اصلاح طلبان و اصولگرایان چه درسهایی آموخته اید که به دولت روحانی و اعتدال مد نظر شما کمک می کند؟

**وقتی قرار است از هر دو جبهه استفاد شود باید از عقلای هردو جبهه استفاده شود از آنهایی که در گذشته و حال مسیر انحراف و افراط را نپیموده اند باید استفاده کند . علاوه بر استفاده از نیروهای معتدل هر دو گروه باید در فرهنگ سازی ، تصمیم سازی و سیاست گذاری مسیر اعتدال رعایت شود .

بحمدالله هم آقای روحانی هم بزرگان اصلاح طلب هم بزرگان اصولگرا منهای جریان انحرافی همه به این نتیجه رسیده اند که می شود در کشور وحدت و انسجام حاکم باشد و همه فعالان و مسئولان با صفا و صمیمیت در کنار هم باشند و برادرانه با هم در یک فضای امید و شادی در کشور زندگی کرد.

پیش بینی شما از آینده جریان اعتدال در کشور چیست ؟ آیا احتمال دارد مجددا گرفتار جریان افراطی شود؟

**ببینید ، این آفت ها و آسیب ها بطور کلی از جامعه رخت برنخواهد بست. تضمینی نیست که با جواب رد مردم در مقطعی این جریان افراطی کنار زده شده باشند و خطر آنها برای همیشه محو خواهد شد ، خیر ، بلکه آنها همیشه یک خطر بالقوه محسوب می شوند یعنی الان مردم و مسئولان به این نتیجه رسیده اند که یکی از آفات و آسیب های انقلاب و نظام و ملت و کشور افراط گری به هر شکل و در هر قالبی است. باید سعی شود که این تفکر کاملا برای مردم تبیین شود که هیچ جایگاهی برای مردم نداشته باشد . افراط گرها را اولا ارشاد ،اصلاح وهدایت واگر افرادی هستند که دست به اقدامات افراطی گری می زنند همه متوجه باشند که به آنها میدان ندهند .

معتقدم در گذشته هم اگر مسئولان و مراکز قدرت به افراطیون میدان نمی دادند آنها نمی توانستند این ضربه ها را به کشور ما وارد کنند .

همه نهادهای انقلاب که نیروهای افراطی می توانند به عنوان سپر از آن استفاده کنند و از آن جایگاهی برای خودشان تعریف کنند و بتوانند برنامه ریزی کنند باید مراقب باشند. درست است که شعار اعتدال را رئیس جمهور و اصلاح طلبان و حامیان آنها داده اند ولی یک حرکت سیال و مواج مردمی شده است که در تمام ارکان کشور از آن انرژی مثبت می گیرند و احساس نشاط می کنند .

به همین دلیل همه باید خودشان را موظف بدانند که این حرکت را تقویت کرده و در حوزه خودشان آن را پرورش دهند. این در واقع یک اندیشه اسلامی و عقلانی است که بار دیگر ظهور و بروز پیدا کرده و همه موظف هستند که به اشکال مختلف و به عنوان یک فرهنگ به آن کمک کنند و هم در عمل به مرحله اجرا در بیاورند .

مثلا قوه قضاییه یا قوه مقننه در مسئولیت های مدیریتی با نیروهای افراطی برخورد ارشادی – اصلاحی یا حذفی بکند تا این شیوه افراطی گری به قوه قضاییه یا قوه مقننه کشیده نشود.

همه باید خودشان را در مقابل حراست از این شجره طیبه مسئول بدانند تا در سالهای آینده میوه های گوارایی را به این کشور تقدیم کند تا مردم بار دیگر طعم شیرین انقلاب و آرمانهای انقلاب را بچشند.

آیا شما احتمال می دهید نیروهای افراطی برای به شکست کشاندن گفتمان ˈاعتدال ˈ در جامعه بخواهند کارشکنی های در مسیر فعالیت دولت انجام بدهند ؟

**از قدیم گفته اند کهˈ الغریق یتشبث بکل حشیشˈ یعنیˈکسی که غرق شده به هر خار و خاشاکی چنگ می زند که خودش را نجات دهدˈ . وقتی آنها این حرکت و سیل مردمی را دیدند احساس کردند که شکست خورده اند طبیعی است که بسادگی کنار نرفته و تسلیم نمی شوند . مقاومت می کنند و یکی از مظاهر مقاومت آنها کارشکنی در برابر دولت اعتدال است . کارشکنی به این معنا که نگذارند این حرکت موفق باشد و کاری کنند که نشان دهند دولت ، دولت ناکارآمدی است .

من ضمن تایید مذاکرات مجلس و استفاده نمایندگان از حق قانونی خود و تاکید بر اظهار نظر شجاعانه و آزادانه آنها، معتقدم نمایندگان نباید ادبیات غیر اخلاقی و غیر فرهنگی داشته باشند. نباید فرهنگ تندروی را در مذاکرات خود به جامعه القاء کنند.

در چهار روزی که بحث رای اعتماد به کابینه در مجلس مطرح بود شاهد بودیم که یک جریان افراطی بدون ورود به بحث های کارشناسی تصمیم گرفته بودند که از همین ابتدا با دولت روحانی برخورد کنند . این تصمیم آنها قبل از مذاکرات رای اعتماد به ما منتقل شده بود که نشان می دهد کارهای آنها جنبه کارشناسی و علمی ندارد .

چه تصمیمی گرفته بودند ؟

**تصمیم گرفته بودند که تعدادی از وزرای آقای روحانی را بیندازند که این دولت فشل بشود ، ناکارآمد باشد . روی نیروهای بسیار توانمند هم تکیه کرده بودند . مثلا دکتر نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ، زنگنه و ربیعی و سلطانی فر و میلی منفرد کسانی بودند که در رشته خودشان از پیشکسوت ها و طراحان بودند و تاریخ پس از انقلاب نشان می دهد که منشاء خدمات زیادی بودند . آنها می خواستند اینها رای اعتماد کسب نکنند و به عبارتی دیگر می خواستند دست دولت و ملت را از آنها کوتاه کرده و افراد ناکارآمد را به دولت تحمیل کنند.

یعنی اولین کارشکنی خود را اینگونه شروع کردند ؟ خبر شما دقیق است ؟

** بله خبر دقیق است.دستور العمل هایی که از تئورسین های خود می گرفتند این را به آنها دیکته کرده بود.

چطور در برخی موارد موفق نشدند ؟

** تا حدی موفق شدند . اولا سه وزیر دولت آقای روحانی را که سه وزیر بسیار حساس بود رای اعتماد نگرفتند. در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاهها یا بخش جوانان و ورزش که بسیار تعیین کننده است.الان سه وزارتخانه را بدون وزیر گذاشته اند و رئیس جمهور مجبور شد برای آنها سرپرست بگذارد ولی هنوز هم ادامه می دهند و برای سرپرستها برنامه ریزی و نوار سازی کرده و شبنامه تهیه می کنند و تلاشهایی دیگری می کنند که مدارس و دانشگاهها متزلزل باشند و کارها بخوبی پیش نرود.

خوشبختانه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس تحت تاثیر اینها قرار نگرفتند. فراکسیون آنها بالغ بر ۵۰تا ۶۰ نماینده دارد و قسم خورده بودند که یا به همه اعضا یا به بخشی از اعضا به دولت آقای روحانی رای ندهند . برخی از نماینده ها هم تحت تاثیر آنها قرار گرفتند . لذا فراکسیون رهروان ولایت هم متاسفانه تصمیم گرفت نسبت به این سه وزیر رای منفی بدهد ولی با همه تصمیمات دیدیم که این سه وزیر رای بالایی هم داشتند.

اگر مجلس ضعیفی بود اکثریت دولت روحانی با این هجمه رای نمی آورد و آنهایی هم که رای می آوردند رای شکننده ای باید می آوردند ولی دیدیم که وزرای که رای مثبت گرفتند با رای بسیار بالایی رای آوردند و آنهایی هم که رای نیاوردند با فاصله یک رای یا دو رای موفق نشدند وزیر شوند . این همه تلاش شبانه روزی در فراکسیون ها ، پخش شبنامه ، پخش جزوه و موارد غیر اخلاقی که سابقه نداشته است در مجلس نتیجه اش این شد.

توزیع کنندگان این شبنامه ها و .. مشخص هستند ؟

** بله مشخص هستند . هیات رئیسه مجلس می داند چه کسانی اینها را پخش کرده اند.

اعلام اسامی آنها به مردم آیا شیوه مناسبی برای جلوگیری از تکرار این اقدامات غیر اخلاقی نیست ؟

**چرا ولی ملاحظاتی دارند . برخی ملاحظات قانونی ، اخلاقی و … که با هم دارند مانع از اعلام اسامی می شود.اعلام بررسی حادثه تلخ قم خیلی خوب بود . یک جریان را مشخص کرد. جریانی که مدعی است ما باید به کشور فکر و اندیشه بدهیم و خیز برداشته بود که همه قدرت را در کشور بگیرد و بسیاری از حوادث گذشته هم ریشه در این گروه دارد .

خوشبختانه این اقدام بود ولی اینکه افراد را مشخص کنند قواعد و ضوابطی دارد که باید در آن قواعد و ضوابط در این خصوص بحث و گفتگو کرد ولی باید در جامعه این فرهنگ را به مردم بشناسانیم چرا که با کنار گذاشتن فرد افراطی تا زمانی که فکر افراطی همچنان در جامعه زنده است ریشه ای عمل نکرده ایم . باید افکار افراطی را به مردم شناساند تا هرکسی که دارای این افکار باشد و مروج آن باشد از طرف مردم طرد شود.

این جریان که مد نظر شما است سالهای طولانی است در بودجه ارائه شده به مجلس توسط دولتها ردیف اعتباری میلیاردی دارد.تخصیص اعتبار از سوی حاکمیت به این جریان این پیام را به مردم می دهد که به نوعی حکومت دنبال بزرگ شدن و حاکم شدن این جریان است و مورد تایید هستند. نظر شما را در این خصوص می شنویم ؟

**درست است. مسئولان نیز در تقویت این جریان نقش موثری داشتند. ببینید سرکرده های این جریان پیش از انقلاب با حضرت امام همراه نبودند و گفتند زمانی که مردم شهید می دادند اینها جشن می گرفتند . اشاره من به نیمه شعبانی که حضرت امام فرموده بود مردم بخاطر شهید شدن تعدادی از یاران انقلاب جشن نگیرند و اینها جشن نیمه شعبان گرفته بودند.

همه مردم عزاداری کردند ولی این جریان شروع کردند به چراغانی کردن و جشن گرفتن و دهن کجی به دستور امام و مقابل امام ایستادند .

بله ، این جریان مقابل امام ایستاد . همان زمانی که مردم مبارزه می کردند سران این جریان در بین مردم ایجاد شکاف و اختلاف می کردند .

بد نیست این را بدانید یک روز یکی از طلبه ها پیش من آمد و گفت سرکرده این جریان در خیابان ˈچهارمردان ˈقم علیه دکتر شریعتی سخنرانی می کرد . مرحوم دکتر شریعتی شخصیتی انقلابی بود هرچند نقطه ضعفهایی داشت ولی نقطه قوت هایی هم داشت و نقش زیادی در انقلاب داشت . بزرگان انقلاب هم او را به عنوان چهره ای اثر گذار قبول دارند.

وقتی انقلاب داشت اوج می گرفت و مردم دنبال این بودند که تیشه به ریشه رژیم ستمشاهی بزنند این آقا علیه دکتر شریعتی صحبت می کرد و او را به عنوان کافر و مشرک معرفی کرد و گفته بود ˈ من در مبارزه با دکتر شریعتی حاضرم کفن بپوشم و اگر در این راه کشته هم شوم شهیدم ˈ .این تفکر ایشان قبل از انقلاب است. امام بخوبی نسبت به اینها آگاه بود و تا لحظه ارتحالش هرگز نامی از اینها نبرد و کمترین توجه ویژه ای به آنها نداشت هرچند به عنوان شهروند عادی آنها را قبول داشت ولی امکاناتی به آنها نداد . کوچکترین سمتی به آنها نداد . امام به آنها میدان نداد چون آنها را خطرناک می دانست…

یعنی شما بزرگترین تهدید دولت اعتدال آقای روحانی را همین جریان می دانید؟

**…این جریان صددرصد متحجرانه ، ارتجاعی و در باطن ضد انقلابی است . این همان جریانی است که امام بارها از آن احساس خطر می کردند.

این جریان به گفته شما ضد امام است اما موسسات این جریان به گفته خودشان، در حال ترویج اندیشه های امام راحل هستند، این دوگانگی نیست؟

**بله ،جالب این است که در این کشور هر کسی تندترین موضع را به امام داشته باشد با نام امام جلو می آید. یعنی از سفره و خوان کرم امام استفاده می کنند و ضربه می زنند. این یکی ازشگردهای اینها است که با شعار امام و با شعار ولایت جلو می آیند.

حتی نسبت به ولایت فقیه چه برنامه های داشته و دارند. الان برای سالهای بعد برنامه دارند و برنامه ریزی می کنند.خودشان را از پیشتاز ترین گروهها نسبت به ولایت فقیه می دانند ولی من معتقدم اینها اساس انقلاب را قبول ندارند. اگر امام با انجمن حجتیه آنطور برخورد می کند و می فرماید که اینها جزء خطرهای بزرگ برای انقلاب و نظام هستند برای این بود که این تفکر را خطرناک می دانست . این جریان الان با جریان ارتجاعی سنتی که امام به عنوان جریان ولایتی سنتی از آن تعبیر می کرد پیوند خورده است .

الان در جامعه ما یک جریان ارتجاعی افراطی قدرتمند شکل گرفته که برای آینده دور و نزدیک کشور و انقلاب برنامه های بسیار گسترده ای دارند لذا همه عقلای قوم ازهمه جریانات باید مراقب باشند .

یکی از خطرهای بالقوه انقلاب و نظام اینها هستند .باید امکانات را از آنها پس گرفت.مجلس و دولت مجاز نیستند برای آنها بودجه اختصاص و اعتبار بدهد. حتی اموال عمومی آنها را مسترد نماید چرا که این جریان مقابل مردم ایستاده اند… جریان اعتدال که بوجود آمده کاملا مخالف و در مقابل آنها است و طبیعی است که با آن مقابله می کند .

جریان اعتدال و دولت روحانی برای کنترل و مهار این جریان افراطی چه کند ؟

**معتقدم باید مهره های اینها را بشناسند . در دولت و سازمانها مهره چینی کرده اند و مهره های موثری دارند که باید شناسایی و میدان را از آنها گرفت .امکانات ، بودجه ها و تریبون ها را باید از آنها گرفت . به عنوان شهروندانی که دارای تفکری هستند محترمند.ما معتقد به جامعه چند صدایی هستیم و حتی معتقد به حذف حتی جریان ارتجاعی نیستیم ولی باید امکانات و میدان را از آنها گرفت و باید در اختیار کسانی باشد که عاقل ، خردمند واعتدال گرا باشند. با سلب امکانات و بودجه ها منزوی می شوند ولی اگر امکانات و تریبون ها در اختیار آنها باشد دوباره خطر آنها از بالقوه به بالفعل در خواهد آمد .

نقش آقای روحانی و تفکر اعتدال در این مبارزه با جریان افراطی چیست ؟

**تیم اجرایی آقای روحانی باید تلاش کنند تا این امید ایجاد شده ادامه داشته باشد و البته یک تیم مشاوره ای دارد که از عقلا و اندیشمندان که باید دولت ایشان را کمک کند چرا که تنها کار اجرایی مهم نیست .

این افراد باید خطرات را شناسایی و رصد کرده و به آقای روحانی و دولت ایشان و نظام اعلام کنند. اینقدر که آقای روحانی نیاز به اینگونه مشاوره های فکری دارد به کارهای اجرایی نیازی ندارد چرا که حرف ایشان حرف نو و تازه ای است و برای پیشبرد اهدافش قطعا نیاز به کمک فکری همه اندیشمندان دارد .

رسانه ها باید در این زمینه هم دولت را کمک کنند. ما معتقد به افشاگری نیستم بلکه باید فرهنگ سازی کنند . سالهای اخیر در حوزه فرهنگ ما بسیار آسیب دیدم که همه معلول این جریان افراطی است .به اعتقادات و باورهای مردم آسیب زده شده و باید بازسازی شوند و چه بسا وزیر و وکیل نتوانند این کار را انجام دهند. باید نخبگان و اندیشمندان کمک کنند که چگونه این جریان زلال و شفاف به پیروزی برسد و این جریانات انحرافی و افراطی مانند کف روی آب از بین بروند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

69 + = 78