۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲

کشمکش‌های بی‌پایان یک مدیر دولت احمدی‌نژاد

اسفندیار رحیم مشایی شاید پرحاشیه ترین مرد دولت احمدی نژاد باشد اما حمید بقایی هم در این میدان تنه به تنه مشایی پیش می رفت و می تواند عنوان پرکشمکش ترین مرد دولت احمدی نژاد را به خود اختصاص دهد. کشمکش های او با وجود پایان یافتن دولت احمدی نژاد هنوز ادامه دارد

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

روزی که حمید بقایی قرار بود پس از گذراندن دو سال پرحاشیه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جای خود را به روح الله احمد زاده کرمانی بدهد، محمود احمدی نژاد درباره او و در تعریف از او گفته بود که « از روزی که بقایی فعالیت خود را در نهاد ریاست‌جمهوری آغاز کرد یک دفعه همه مباحث درباره وی مطرح شد». و طرح این همه مباحث درباره او البته که یک دفعه آغاز نشده بود و از همان روزی که وی به همراه اسفندیار رحیم مشایی به این سازمان رفته بود مباحثی درباره حضور او با مدرک آی تی در حیاط خلوت دولت دهم آغاز شده بود و هنوز با پایان دولت ادامه دارد.
بقایی در حاشیه و خبرسازی گوی سبقت را از مشایی ربوده بود. اگر مشایی مرد پشت صحنه کارهای احمدی نژاد محسوب می شد بقایی را مرد پشت صحنه تفکرات اجرایی مشایی می دانستند. او سال ۸۸ پس از سه سال تلاش و مدیریت پشت صحنه در سازمان میراث فرهنگی به طور رسمی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دولت دهم شد و از مدیریت در سایه درآمد و سپس به پاستور رفت تا دو سال آخر دولت احمدی نژاد، اجرای کارهایی را به عهده بگیرد که فقط از عهده دولت احمدی نژاد برمی آمد، مثل ماجرای انتقال ۱۶ میلیارد از حساب ریاست جمهوری به حساب دانشگاهی که قرار بود زمامتش با احمدی نژاد باشد.


کشمکش با کارمندان
بعد از آنکه ایده پرسروصدای رئیس جمهور سابق برای انتقال کارمندان از تهران به استان های دیگر مطرح شد، سازمان تحت ریاست حمید بقایی نخستین سازمانی بود که آستین بالا زد و کارمندان خود را به سایر شیراز و اصفهان منتقل کرد. تابستان گرم ۸۹، بهارستان شاهد تجمع مکرر تعداد زیادی از کارمندان این سازمان بود که مجبور به کوچ اجباری شده بودند و آمده بودند تا شاید نمایندگان مجلس جلوی چنین طرح بی سرانجامی را بگیرد. حمید بقایی، رئیس وقت این سازمان، اما اصرار داشت که معاونت‌های گردشگری، میراث فرهنگی و پژوهشگاه باستان‌شناسی، وابسته به این سازمان را به شهر شیراز انتقال داد. سرانجام یک سال بعد از این ماجرا خبری منتشر شد که نشان می داد   پژوهشکده و معاونت میراث فرهنگی کشور که با هزینه های بالا به شیراز منتقل شده بود  چراغ خاموش و شبانه به تهران بازگردانده شده است
در آن زمان جعفر قادری نماینده مردم شیراز با بیان اینکه همگی ما تعجب کردیم که چگونه دولت چنین تصمیمی را گرفته است؛ گفته بود دولت با تبلیغات وسیع به بهانه کاهش جمعیت و تمرکززدایی، این سازمان‌ها را از تهران منتقل کرد و در حال حاضر چه شده که در سکوت خبری قرار است سازمان‌ها به تهران برگرداند.
کشمکش با دیوان عدالت اداری
بخشی از آن همه مباحثی که احمدی نژاد گفته بود درباره بقایی رخ داد را می شد در رای دیوان عدالت اداری درباره بقایی هم یافت.  رای دیوان عدالت اداری درباره بقایی معطوف به تخلفاتی بود که در دوره ریاست ۲ ساله او در سازمان میراث فرهنگی رخ داده بود. ۲۱ آذرماه سال ۸۹ جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری از خارج شدن ۳۵ اثر تاریخی از فهرست آثار ملی با حکم دیوان عدالت اداری سخن گفته و اظهار داشته بود: به‌دلیل انجام ندادن اقدامات در چارچوب قانون، به سازمان میراث فرهنگی اعتراض داریم. پس از صدور رای دیوان درباره تخلفات بقایی و صدور حکم قطعی، وی از اجرای آن استنکاف ورزید و همین موضوع باعث شد تا براساس ماده ۳۷ قانون دیوان عدالت اداری وی به ۴ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شود. در آن مقطع کشمکش بین حمیدرضا بقایی و حجت الاسلام محمد جعفر منتظری باز نام بقایی را  بر سر زبان ها انداخته بود. بالاخره تیرماه سال ۹۱ رئیس دیوان عدالت اداری در یک نشست خبری در مورد حکم نهایی حمید بقایی گفت: پرونده ایشان نهایی و حکم صادر و ابلاغ شده است و باید از خود ایشان سئوال کنید. ولی باید بگویم که محکومیت به انفصال ایشان و برائت ایشان منتفی شده و قرار رفع درخواست اعمال ماده ۳۷ در مورد ایشان صادر شده است.
کشمکش با سازمان بازرسی
دیوان عدالت اداری تنها جایی نبود که بقایی با آن جا وارد کشمکش شده بود. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور از تخلف ۴۵۰ میلیون یورویی در یک مناقصه که پای بقایی در آن در میان بود خبر داده و گفته بود که حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به یکی دیگر از معاونت‎های ریاست جمهوری دستور داده است تا با “ترک تشریفات مناقصه” قرارداد “۴۵۰ میلیون یورویی احداث سالن اجلاس کیش” به یک شرکت خصوصی واگذار شود. سازمان بازرسی اعلام کرده بود شرکت خصوصی مجری پروژه، چهار روز قبل از واگذاری قراداد تأسیس شده است. دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور وقت از سازمان بازرسی خواست که اسناد این ادعا را منتشر کند و دفتر پورمحمدی در سازمان بازرسی کل کشور هم بخش هایی از اسناد این مناقصه را منتشر کرد اما بار دیگر پاسخی از دفتر حمید بقایی منتشر شد که در آن مصطفی پورمحمدی به «کشف خیالی» متهم شده بود و خطاب به پورمحمدی نوشته شده بود: «برای آخرین بار به شما فرصت می دهیم که عین متن قرارداد، اسناد مالی پرداختی و نیز اسامی همه کسانی را که خورده اند! و برده اند! منتشر کنید اگر منتشر کردید که ما رسماً در پیشگاه ملت بزرگ ایران عذرخواهی خواهیم کرد؛ اما اگرمنتشر نکردید باید بدانید که ملت شریف ایران اظهارات شما را یک بلوف آشکار و یک چاخان بزرگ خواهند دانست»
کشمکش با متکی
روزی که محمود احمدی نژاد ۴ نماینده ویژه خود در امور آسیا، افغانستان، خزر و خاورمیانه را منصوب می کرد تا جنجالی به اسم موازی کاری در سیاست خارجی را دامن بزند، سهم بقایی از این مناقشه، بیشتر از مشایی و آخوندزاده و ظهره وند بود. او به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا، در سخنانی در همایش «ایران؛ پل پیروزی» گفته بود که امپراتوری عثمانی حدود ۱۰۰سال قبل در سال‌۱۹۱۵ تعداد معینی از ارامنه را قتل‌عام کرده و در حال حاضر با وجود ازبین‌رفتن امپراتوری عثمانی، ارمنستان از ترکیه می‌خواهد که در این مورد به‌طور رسمی عذرخواهی کرده و غرامت پرداخت کند. انعکاس این اظهارنظر موجب ناراحتی برخی مسئولان ترکیه شد و آنان خواستار تغییر لحن مقامات ایران درباره موضوعات تنش‌آمیز بین کشورهای دیگر شدند. منوچهر متکی وزیر خارجه وقت ایران در واکنش به این اظهارات به تندی گفته بود  مشخص نیست آقای بقایی براساس کدام مسئولیت و از چه جایگاهی اینگونه سخنان نسنجیده را بیان می‌کند. این گونه واکنش متکی و مخالفتش با نمایندگان ویژه آقای رئیس جمهور سابق نهایتا منجر به برکناری پرسروصدای او در حین ماموریتش در سنگال شد. اما ماجرای اظهارات نسنجیده بقایی به همین جا ختم نشد. همان ایام علیرضا مقیمی، مدیر وقت مجموعه نیاوران به خبرگزاری‌ها گفت که صندوق‌عقب خودروی رولزرویس شاه مخلوع که در انبار مجموعه نگهداری می‌شد پس از گذشت بیش از ۳۰سال از انقلاب اسلامی به‌تازگی باز شده است که یک کیف چرمی متعلق به محمدرضا پهلوی در آن وجود دارد. او درباره محتویات این کیف هم توضیح داده بود که بخشی از اسناد اداری و اسناد متعلق به جنگ جهانی دوم در کیف موجود است. نامه‌‌ای از وزیر امورخارجه به شاه و پوشه متعلق به وزیر امورخارجه نیز بخشی از محتویات داخل کیف است. به گفته مدیر وقت مجموعه تاریخی نیاوران، کیف چرمی قهوه‌ای شاه مخلوع در همان سال۵۷ در جریان انقلاب شکوهمند ایران، در صندوق عقب خودروی رولزرویس شاه قرار گرفته است. حدود یکسال بعد اما علیرضا مقیمی که به‌عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس دستگیر شده بود در نخستین اظهارات خود پس از دستگیری گفت شایعه کشف اسناد از کیف شاه در کاخ نیاوران با طراحی حمید بقایی برای انحراف افکار عمومی از سخنان جنجالی وی درباره ترکیه صورت گرفت.


کشمکش با ترکان
دولت تمام شد اما ماجرای کشمکش های بقایی هنوز ادامه دارد. آخرین نمونه این کشمکش ها ماجرای ۱۶ میلیاردی است که از حساب ریاست جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان منتقل شده و ساختمان هایی که در مناطق آزاد به این دانشگاه اجاره داده شده است. بعد از آن ماجرای پرسروصدای ۱۶ میلیارد که گفته می شد با وساطت بقایی به حساب دانشگاه احمدی نژاد واریز شده است اکبر ترکان مشاور حسن روحانی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه منطقه آزاد به حیات خلوت برخی کارها تبدیل شده است، گفت: ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی نژاد( ایرانیان) واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیات خلوت انجام شده ؛ این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟ حمید بقایی دبیر سابق مناطق آزاد در نامه ای به ترکان این ادعا را کذب خواند و نوشت: جنابعالی در این مصاحبه الفاظی از قبیل «ارث پدر» و «تاراج» به کار برده‌اید؛ با توجه به اینکه این الفاظ در نوع خود الفاظی سخیف و نوعی اتهام محسوب می‌شود، به کارگیری آنها در یک برنامه زنده تلویزیونی آنهم از سوی مشاور عالی رئیس‌جمهور غیرقابل توجیه است. با این وجود اکبر ترکان اعلام کرد که اسناد این واگذاری ها موجود است و سپس در رسانه ها جزئیاتی از اقدام حمید بقایی را منتشر کرد.

 منبع: مجله مهر
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

9 + 1 =