۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳

نباید هر کس بتواند بالای منبر هر حدیث ضعیفی را بخواند

او ادامه داد: هیچ دین و مذهبی در ارتباط با عقل به اندازه اسلام تاکید و سفارش نداشته‌اند و این دین محمدی(ص) است که بر علم‌آموزی و استفاده از عقل تاکید فراوانی دارد.

حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا: نباید هر کس بتواند بالای منبر هر حدیث ضعیفی را بخواند/ عقل جایگاه رفیعی در اسلام دارد«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی‌نیا دوشنبه شب در مسجد اعظم قم و در جمع عزاداران امام ششم شیعیان، جعفر صادق(ع) اظهار کرد: عقل جایگاه بسیار رفیعی در دین اسلام دارد و یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی به شمار می‌رود.

او افزود: تمام پیشرفت‌های جامعه بشری در طول اعصار و قرون گذشته مرهون استفاده از عقل است و در روایتی از امام صادق(ع) هم می‌خوانیم که عقل ستون شخصیت آدمی است.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه عقل کلید کار انسان‌هاست گفت: آدمی نباید در این زمینه به ظواهر بنگرد؛ عقل موجب می‌شود انسان راه خویش را پیدا کند و اگر با نور توام شود جبران گذشته‌ها را هم ممکن می‌سازد.

او ادامه داد: هیچ دین و مذهبی در ارتباط با عقل به اندازه اسلام تاکید و سفارش نداشته‌اند و این دین محمدی(ص) است که بر علم‌آموزی و استفاده از عقل تاکید فراوانی دارد.

فاطمی‌نیا با تاکید بر غرق نشدن در نام غیر معصومین(ع) عنوان داشت: با این حال نباید از نام فلاسفه هم وحشت داشت؛ در تاریخ است که شخصی هم عصر با سید علی قاضی شایعاتی درباره او شنیده بود و به همین جهت علاقه‌ای هم به او نداشت اما وقتی در محضر درسش حاضر شد به بی اساس بودن شایعات پی برد و از علاقه‌مندان به سید شد.

استاد حوزه علمیه مخالفت برخی افراد با عرفان را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر یک پزشک در چند قرن پیش اشتباهی مرتکب شده باشد دلیل نمی‌شود تمام پزشکان و جامعه پزشکی را متهم کنیم؛ به همین ترتیب اگر عارفی در گذشته اشتباهاتی داشته دلیل این نیست که عرفان اشتباه است.

او استدلال و مجاهده را دو راه اصلی در سیر و سلوک الهی برشمرد و بیان داشت: از هزار سال پیش می‌خواهند این دو را از هم جدا کنند در حالیکه این دو راه موازی هیچ گاه جدا شدنی نیستند.

فاطمی‌نیا با تاکید بر این نکته مهم که اسلام تنها به چند عبادت محدود نمی‌شود گفت: اسلام دارای ابعاد مختلف و جامعی است و به حقیقت اگر در آن بنگریم اسلام و مذهب ناب آن است که توانست آیت‌الله بهجت و سایر علما را تربیت کند که حتی پس از مرگ هم یاد و نامشان زنده است.

این محقق علوم اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه به وضعیت علمی خطبا شد و تصریح کرد: نباید اینگونه باشد که هر کس بتواند بالای منبر هر حدیث ضعیفی را بخواند؛ داشتن اجازه روایت در این دوران لازم است.

او ادامه داد: امروز حوزه‌های علمیه و دروس حوزوی به نام امام صادق(ع) مزین شده‌اند و هر استادی کلام خود را با «قال الصادق» شروع می‌کند؛ دامنه علمی آن حضرت بدان حد گسترده بود که دشمنانش حتی پس از مرگ هم توان مقابله با دانش ایشان را نداشتند به همین دلیل دست به تخریب مقبره آن امام بزرگوار زدند.

منبع: شفقنا
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

27 - = 18