۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه رفت

«ظریف» مامور مذاکره با «اشتون»

محمدجواد ظریف که در 22ماه مذاکره هسته‌ای که به ریاست حسن روحانی برگزار می‌شد، در صندلی کناری او می‌نشست، حال مسوول مذاکره هسته‌ای ایران با طرف‌های خارجی شده است. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روز پنجشنبه، گزارش داد که حسن روحانی، مسوولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های خارجی را به وزارت امور خارجه محول کرد.

Mohammad-Javad-Zarifمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ظهر یک پنجشنبه شهریوری زمان مناسبی برای اعلام تصمیمی بود که از شبی که نتیجه انتخابات مشخص شد، بسیاری انتظارش را می‌کشیدند؛ بالاخره رییس‌جمهوری مسوولیت مذاکرات هسته‌ای را به وزارت‌خارجه سپرد. محمدجواد ظریف که در ۲۲ماه مذاکره هسته‌ای که به ریاست حسن روحانی برگزار می‌شد، در صندلی کناری او می‌نشست، حال مسوول مذاکره هسته‌ای ایران با طرف‌های خارجی شده است. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روز پنجشنبه، گزارش داد که حسن روحانی، مسوولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های خارجی را به وزارت امور خارجه محول کرد. از یک‌دهه پیش که مذاکرات هسته‌ای ایران با طرف‌های خارجی آغاز شد، مسوولیت این پرونده حساس به شورایعالی امنیت ملی واگذار شد. حسن روحانی، علی لاریجانی و سعید جلیلی تاکنون سه دبیر شورایعالی امنیت ملی بوده‌اند که مسوولیت این پرونده را برعهده گرفته‌اند. این وضعیت که از دولت سیدمحمد خاتمی آغاز شده بود، در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز ادامه یافت. او اواخر دولتش در اظهارنظری گفت که از روند بررسی پرونده هسته‌ای بی‌اطلاع است. در دوره حسن روحانی مذاکرات هسته‌ای تهران با طرف‌های غربی با سه وزیر خارجه، انگلیس آلمان و فرانسه برگزار می‌شد. او در جریان مبارزات انتخاباتی نیز از این موضوع یاد کرد و احتمال داد که بررسی پرونده هسته‌ای را به شرایط قبل بازمی‌گرداند.

روز گذشته، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واگذاری مسوولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های خارجی به این وزارتخانه به «فارس» گفت: «هماهنگی‌های لازم در این‌باره در شورایعالی امنیت ملی صورت می‌گیرد.» انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت‌خارجه، بیش از آنچه انتظار می‌رفت در جامعه جهانی واکنش مثبت برانگیخت. دفتر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکره از سوی کشورهای ۱+۵ در مذاکره با ایران را برعهده دارد، برای ازسرگیری دور جدید مذاکرات با ایران در اسرع‌وقت اعلام آمادگی کرد. به‌گزارش «رویترز» مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، در پی اعلام خبر انتقال مسوولیت مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: ما با طرف ایرانی در تماس هستیم و همان‌طور که نماینده عالی (اتحادیه اروپا) در تماس تلفنی‌اش با وزیر امور خارجه ایران گفته است، ما برای ازسرگیری مذاکرات آماده‌ایم.

پیش از این هم کاترین اشتون در پیامی به حسن روحانی درخواست کرده بود که هرچه زودتر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را تعیین کند. بنابراین گزارش مارک فیتزپاتریک، عضو موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک درباره واگذاری مسوولیت مذاکرات به وزارت امور خارجه ایران گفت: «شرکای مذاکراتی ایران از شنیدن این خبر خرسند می‌شوند.»  او در عین حال تاکید کرد که این به‌معنای پایان مشکلات نیست.
توافق اشتون و ظریف برای ملاقات در نیویورک
به‌دنبال انتقال پرونده هسته‌ای ایران به وزارت‌خارجه، صبح روز جمعه، مسوول ‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف که مسوول مذاکره پرونده هسته‌ای ایران با طرف‌های خارجی شده، با یکدیگر توافق کردند تا در هفته برگزاری مجمع عمومی سازمان‌ملل در نیویورک با یکدیگر ملاقات کنند. محمدجواد ظریف، به‌عنوان وزیر خارجه، حسن روحانی را در سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل همراهی می‌کند.
مذاکرات هسته‌ای ایران با شش‌کشور؛ پنج عضو دایم شورای امنیت (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین) و کشور آلمان انجام می‌گیرد.
آمریکا، شریک مصمم
به‌دنبال انتقال مسوولیت مذاکرات هسته‌ای ایران به وزارت خارجه، وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: «آمریکا از انتقال مسوولیت مذاکرات به وزارت خارجه ایران مطلع است و ما امیدمان برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران و همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تحقیقاتش را تکرار می‌کنیم.» جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که تهران به شکلی اساسی با جامعه جهانی وارد تعامل شود. او با اشاره به اینکه «روی کارآمدن روحانی فرصتی برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران فراهم کرده است»، افزود: «اگر ایران تعامل جدی با جامعه بین‌المللی برای عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش و یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز این مساله را برگزیند، شریکی مصمم در آمریکا خواهد یافت.»
در همین حال، سرگئی ریابکوف، معاون وزارت امور‌خارجه روسیه نیز از اعضای «۱+۵» و ایران خواست هرچه زودتر درخصوص زمان و مکان دور بعدی مذاکرات به توافق برسند.
 ظریف: خواهان حل موضوع هستیم
محمدجواد ظریف نیز دیدار با اشتون را در کنار برنامه‌های مجمع عمومی تایید کرد و به «مهر» گفت: «بنده در نیویورک در کنار برنامه‌های مجمع عمومی با تعدادی از وزرای خارجه و خانم اشتون دیدار خواهم داشت و جناب آقای روحانی نیز با همتایان خود دیدار خواهند کرد. قبل از اجلاس نیویورک در اجلاس بیشکک نیز آقای رییس‌جمهور با همتایان خود از جمله آقای پوتین و رییس‌جمهور چین ملاقات خواهند داشت و لذا مجموعه‌ای از تماس‌های سطح بالای دیپلماتیک در دو هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.» رییس دستگاه سیاست خارجی ایران درباره انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت امورخارجه گفت: «پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بستگی به اراده سیاسی طرف مقابل دارد. ما در وزارت امورخارجه توان کارشناسی داریم البته حتما با هماهنگی شورایعالی امنیت ملی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط این کار را انجام خواهیم داد.» او ادامه داد: «همان‌طور که ریاست محترم جمهوری اعلام کردند ما خواهان حل موضوع هستیم و بنابراین اگر طرف مقابل اراده سیاسی برای حل موضوع داشته باشد، کار به‌راحتی قابل پیشرفت است و من این مساله را در تماس تلفنی با خانم اشتون نیز مطرح کردم.»
ظریف درباره کمیته تشکیل‌شده برای پیگیری پرونده هسته‌ای گفت: «در داخل وزارت امورخارجه یک هماهنگی را شروع کرده‌ایم اما حتما باید دستگاه‌های ذی‌ربط نیز نمایندگان خود را تعیین بکنند تا ما بتوانیم به یاری خدا کار را پیش ببریم.»
او با تاکید بر اعمال تحریم‌ها برای اعمال فشار بر مردم اظهار امیدواری کرد که «با پیگیری مذاکرات سازنده محملی برای ادامه این تحریم‌ها نداشته باشند.»
پیام‌های غیرعلنی؛ جواب‌های غیرعلنی
همچنین ظریف در پاسخ به این سوال که آیا رییس‌جمهوری آمریکا  نامه‌ای برای همتای ایرانی خود ارسال کرده است؟ بیان کرد: ممکن است پیام‌هایی به‌صورت شفاهی یا غیر از آن و به انحای مختلف برای آقای رییس‌جمهور ارسال شده باشد؛ پیام‌هایی که به‌صورت علنی ارسال شده باشد به صورت علنی نیز به آن پاسخ داده شده است و پیام‌های دیگری که احتمالا در ملاقات‌ها و برداشت‌هایی که از دیدگاه‌های طرف آمریکایی در ملاقات‌ها برای ما مطرح شده، به‌صورت مناسب در همان ملاقات‌ها پاسخ داده شده است، این مجموعه موضوعی است که پیگیری شده. او در پاسخ به این سوال که آیا مشخصا روحانی نامه‌ای دریافت کرده است، گفت: «دیپلماسی، ابعاد آشکاری دارد که بنده ابعاد آشکار آن را خیلی روشن بیان می‌کنم. بخش‌هایی از دیپلماسی ممکن است پنهان باشد و بنابراین نیازی نیست که درمورد ابعاد پنهان بنده اظهارنظری بکنم نفیا و اثباتا چون در غیراین صورت ما همه دیپلماسی را می‌توانستیم در رسانه انجام بدهیم.» او همچنین به اشتباه در انتشار خبری اشاره و آن را تصحیح کرد که او با «ویلیام هیگ» همتای انگلیسی‌اش در حاشیه برنامه‌های مجمع عمومی دیدار خواهد کرد. ظریف پایان هفته به همراه رییس‌جمهوری برای حضور در جلسه سازمان همکاری «شانگهای» به «بیشکک» و هفته آینده نیز به عراق سفر خواهد کرد.

منبع: روزنامه شرق

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

76 - 69 =