۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸

موسیقی: سوگ ۱۷ شهریور با صدای فرهاد

واقعه کشتار مردم در میدان ژاله تهران در 17 شهریور 1357 فصل مهمی در مبارزات مردمی انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره) بود که در ادبیات و هنر انقلاب جاودانه شد. از جمله مهمترین آثار هنری که به سوگ واقعه «جمعه خونین» نسبت داده می شود، آهنگ های مشهور «یه شب مهتاب» و «کوچه ها باریکن» از آلبوم «شبانه 2» با صدای «فرهاد مهراد» است.

revolution_17shahrivarمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): واقعه کشتار مردم در میدان ژاله تهران در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ فصل مهمی در مبارزات مردمی انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره) بود که در ادبیات و هنر انقلاب جاودانه شد. (پیام امام به مناسبت کشتار وحشیانه ۱۷ شهریور)

از جمله مهمترین آثار هنری که به سوگ واقعه «جمعه خونین» نسبت داده می شود، آهنگ های مشهور «یه شب مهتاب» و «کوچه ها باریکن» از آلبوم «شبانه ۲» با صدای زنده یاد «فرهاد مهراد» است.

دانلود آهنگ «یه شب مهتاب» : farhad- Ye Shabe Mahtab

دانلود آهنگ «کوچه ها باریکن» : farhad- shabane 2

علاوه بر این آثار، تصنیف غمگین «مگه نه» با صدای «محمدرضا شجریان» هم به همین جهت شهرت یافته است، تصنیفی با آهنگسازی «عطاالله خرم» و شعر «بیژن سمندر» که درست در ۱۷ شهریور بعد از کشتار مردم تهران در میدان شهدا از رادیو ایران پخش شد.

دانلود آهنگ «مگه نه» : mage na

البته با توجه به این نکته که در آن زمان آقای شجریان برخلاف آهنگسازان چپ گرایی مثل محمدرضا لطفی و حسین علیزاده، گرایش سیاسی نداشته، این توضیح لازم است که تصانیف و تک نوازی های برنامه هایی مثل «گل ها» از مدتها قبل ضبط و در موعد مقرر پخش می شد. به عنوان مثال اولین آواز شجریان با همراهی سنتور رضا میرورزنده، در تابستان ۱۳۴۵ ضبط و در آذرماه پخش شد. بنابراین تصنیف «مگه نه» هم احتمالا از مدتها قبل ضبط و آماده پخش بوده، اما تهیه کنندگان برای همدردی با مردم عزادار تهران، آن را در شب پس از واقعه «جمعه سیاه» ار رادیو پخش کردند.

متن این تصنیف در ادامه می آید:

من و تو قصه ی یک کهنه کتابیم، مگه نه؟

یه سوالیم، یه سوال بی جوابیم، مگه نه؟

یه روزی قصه ی پرغصه ی ما تموم میشه

آخرش نقطه ی پایان کتابیم، مگه نه؟

پشت هم موج بلا میشکنه و جلو میاد

وای بر ما که رو آب مثل حبابیم. مگه نه؟

کی میگه ما با همیم، ما که با هم جفت غمیم

دو تا عکسیم و به زندون یه قابیم، مگه نه؟

ای خدا ابر محبت چرا بارون نداره

آسمون خشکه و ما تشنه ی ابریم، مگه نه؟

کار دنیا رو که چشمم دیده بود گفت به دلم

ما دو تا پنجره ی رو به سرابیم. مگه نه. مگه نه؟

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 14 = 18