۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸

چهره ماندگار موسیقی ایران تجلیل می‌شود

در ادامه سلسله برنامه های بانگ بیداری، مصطفی کمال پورتراب از اساتید برجسته موسیقی و سرود کشور و چهره ماندگار موسیقی ایران تجلیل می شود.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

به همت خانه سرود انقلاب اسلامی، همزمان با برگزاری اولین دوره آموزش تخصصی مربیان سرود سراسر کشور که از فردا (سه شنبه۱۹شهریور) تا جمعه در اردوگاه شهید چمران تهران برقرار است، مقام دکتر مصطفی کمال پورتراب از اساتید برجسته موسیقی و سرود کشور تجلیل می شود.

در این مراسم که جمعه ۲۲شهریور از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در نخلستان اوج برگزار می شود، اساتیدی چون شاهین فرهت، محمد سریر، هومن اسعدی، پیروز ارجمند، رضا مهدوی، علیرضا میرعلی نقی، محمدرضا فیاض، امیر انجیری و هادی آرزم به بیان سخنانی خواهند پرداخت و مستندی از زندگی استاد پورتراب به نمایش درخواهد آمد.

استاد مصطفی کمال پورتراب

پیش از این نیز برنامه بانگ بیداری در تجلیل از استاد شاهنگیان برگزار شده بود.

استاد مصطفی کمال پورتراب سال ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد و تئوری موسیقی ایرانی را نزد روح الله خالقی آموخت و در فراگیری آواز گروهی از آموزش‌های روبیک گریگوریان و در سرایش از آموزش‌های ریدون فرزانه و پاتما گریان استفاده کرد.

پورتراب از ۱۳۲۴ تدریس موسیقی را آغاز کرد. وی در سال ۱۳۴۰ سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را به عهده گرفت. هم‌چنین در فاصله ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ مدیر هنرستان موسیقی ایران شد.

بعد از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران، پورتراب به تدرسی هارمونی و کنترپوان به صورت خصوصی ادامه داد و پس از گذشت چند سال، به عنوان استاد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد نیز به صورت رسمی در این زمینه تدرسی کرد.

پورتراب چندین قطعه موسیقی خلق کرده و چند کتاب نیز نوشته یا ترجمه کرده‌است. یکی از پرفروش‌ترین آثار او کتابی به نام «تئوری موسیقی» است که تا سال ۱۳۸۹ به چاپ چهل و سوم رسید. وی در سال ۱۳۸۷ به عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب شد.

نخلستان اوج در خیابان آیت الله طالقانی، روبروی سینما فلسطین، خیابان برادران مظفر شمالی، پلاک ۹۸ واقع است.

منبع: تریبون

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 83 = 93