۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹ واکنش به نحوه انتخاب شهردار تهران در شوراي شهر ادامه دارد؛

جنجال سیاسی یک رای در پارلمان شهری

شاید بیشترین حجم انتقادات به خانم الهه راستگو صورت گرفت، این چهره سیاسی اصلاح طلب که پیش از این نیز با گرایش اصلاح طلبی در مجلس شورای اسلامی وارد شده بود، روز گذشته پس از آن که مشخص شد به نامزد اصولگرایان رای داده است هدف انتقادات تندوتیزی قرار گرفت، به گونه ای که شایعه اخراج وی از حزب اسلامی کار در فضای رسانه ای مطرح شد.

shahrdari1مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

شورای شهر تهران اگرچه گفته می‌شود پارلمانی شهری است برای نظارت بر نحوه اداره کلان شهری با مشکلات و معضلات عدیده، اما در چند برهه به کانونی برای تلاقی مواضع سیاسی جناح‌های داخل کشور تبدیل شده بود.شورای اول که در دست اصلاح طلبان بود و درسالهای پرجنب وجوش پس از دوم خرداد۷۶ شکل گرفته بود، متاثر از وضعیت کشور به کانونی برای ابراز مواضع سیاسی و بروز اختلافات در داخل جناح اصلاح طلب تبدیل شد و البته سبب شد تا شورای دوم به دست اصولگرایانی بیفتد که توانستند از آن طریق محمود احمدی نژاد را در قامت شهردار تهران به فضای سیاسی کشور عرضه کنند و راه را برای به قدرت رسیدن یک رئیس جمهور ناشناس هموار کنند.
اما اصولگرایان توانستند دو دوره دوم و سوم را به گونه ای مدیریت کنند که آن را از آسیب‌های دوره اول در امان نگه دارند. اما دردوره چهارم شورای شهر تهران، از آن جایی که هیچ کدام از دوجناح اصلی کشور نتوانسته بوده اند اکثریت محسوسی از کرسی‌های این پارلمان شهری را به خود اختصاص دهند، به عرصه ای برای رقابت سیاسی تبدیل شده است. امری که بدون تردید در مهم ترین وظیفه این شورا یعنی انتخاب شهردار کلانشهر تهران قابل پیش بینی بود.پس از انتخاب احمد مسجدجامعی به عنوان رئیس شورا و کنارزدن مهدی چمران پس از ۱۰ سال از این سمت، به نظر می‌رسید که اصلاح طلبان توانسته اند به اکثریتی دست یابند که بتوانند تکلیف شهردار تهران را نیز مشخص کنند. حضور دومدیر شهری توانمند از دوجناح نیز برگرمای رقابت افزوده بود. محمدباقر قالیباف؛شهردار دو دوره تهران و یکی از موفق ترین مدیران وی؛ محسن هاشمی با کارنامه ای قابل قبول در مدیریت مترو، دو نفری بودند که نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب شورا برای شهرداری تهران در نظر گرفته بودند. با توجه به پیروزی اصلاح طلبان در انتخاب رئیس شورا به نظر می‌رسید که این اتفاق درانتخاب شهردار تهران نیز تکرار شود، اما رای گیری پرحاشیه اعضای شورای شهر و نتیجه خلاف پیش بینی‌های گذشته سبب شد تا حاشیه‌های بیشتری دامنگیر این پارلمان شهری شود.
از جمله این که مشخص شد دو نفر از نمایندگانی که از لیست انتخاباتی اصلاح طلبان به شورای شهر راه یافتند، برخلاف انتظار به نامزد اصولگرایان رای دادند و یکی دیگر از افراد مستقل نیز در مرحله دوم رای گیری و به فاصله چند دقیقه نظرش عوض شد و به محمدباقر قالیباف رای داد.
این موضوع سبب شد تا برخی از رسانه‌ها و فعالان سیاسی به انتقاد از نمایندگانی بپردازند که برخلاف انتظار رای دهندگان تصمیم گرفته اند. احمد دنیامالی و الهه راستگو دو نفری بودند که در کانون این انتقادات بودند. احد دنیامالی اگرچه معاون محمدباقر قالیباف بود، اما به واسطه حضور در لیست اصلاح طلبان توانست کرسی شورای شهر را به دست آورد و درنهایت نیز به رئیس سابق خود رای داد. او روز گذشته در پاسخ به انتقادات از این تصمیم خود گفت: مگر قرار است هر کسی با لیست اصلاح طلبان به شورا آمد، به کاندیدای آنها رای بدهد؟
اما شاید بیشترین حجم انتقادات به خانم الهه راستگو صورت گرفت، این چهره سیاسی اصلاح طلب که پیش از این نیز با گرایش اصلاح طلبی در مجلس شورای اسلامی وارد شده بود، روز گذشته پس از آن که مشخص شد به نامزد اصولگرایان رای داده است هدف انتقادات تندوتیزی قرار گرفت، به گونه ای که شایعه اخراج وی از یک حزب اصلاح طلب (حزب اسلامی کار )در فضای رسانه ای مطرح شد.
روز گذشته یک عضو این حزب گفت: اعضای حزب اسلامی کار در جلسه شورای مرکزی در خصوص وضعیت حضور الهه راستگو در حزب به بحث می‌نشینند.
علی حسینی سخنگوی حزب اسلامی کار در گفت وگو با مهر گفت: طبیعتا در جلسه امروز شورا درباره مسائل سیاسی روز بحث می‌شود اما نمی‌دانم چه موضعی در خصوص خانم راستگو در جلسه اتخاذ می‌شود.
یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار نیز که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با مهر با بیان اینکه کار الهه راستگو خلاف اصول و پیمان حزب است، گفت: حتما باید نسبت به ادامه حضور الهه راستگو در حزب تصمیم گیری شود.اما اسماعیل حق‌پرستی عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در گفت‌وگو با تسنیم، دراین باره گفت: اعضای حزب از جمله الهه راستگو که در شورای شهر تهران عضویت دارد، می‌تواند رای خود را به نفع هر یک از گزینه‌ها به صندوق بیندازد و این حق همه اعضای شورای شهر است و ما نباید به آنها بگوییم که چرا به فلان گزینه رای داده‌اید.
اما سخنان روز گذشته مسجد جامعی و راستگو پرده دیگری از این حاشیه سازی هاست. روز گذشته الهه راستگو در گفت وگویی با فارس گفت: آقای مسجدجامعی گفته‌اند که من خائن هستم بنابراین باید مشخص شود که بنده به چه چیزی خیانت کرده‌ام؛ به رای مردم یا چیز دیگری. این درحالی است که رئیس شورای شهر تهران این موضوع را رد کرده و آن را اشتباه رسانه ای دانسته و گفته است: بنده بعد از جلسه روز گذشته( انتخاب شهردار) تاکنون با الهه راستگو دیدار یا گفت‌وگویی نداشته‌ام ضمن اینکه بنده به هیچ عنوان چنین ادبیاتی ندارم.وی تأکید کرد: بعید می‌دانم الهه راستگو نیز اینگونه سخن گفته باشد و احتمال می‌‌دهم اشتباه رسانه‌ای رخ داده باشد زیرا راستگو نیز چنین ادبیاتی ندارد.
چند دقیقه بعد الهه راستگو در گفت وگو با تسنیم نیز گفت: بنده مصاحبه‌ای با این محتوا نداشته‌‌ام و آن را تکذیب می‌کنم.
رای عباس جدیدی به نامزد اصلاح طلبان نیز از این حاشیه سازی‌ها دور نماند. این عضو حقوقدان شورای شهر که روز گذشته از سوی احمد مسجد جامعی به سمت معاونت اجرایی شورای شهر منصوب شده بود، متهم شده که پیش از انتخاب رئیس شورا و شهردار پایتخت، امتیازاتی را از نامزدهای اصولگرا و اصلاح طلب درخواست کرده بود تا در صورت تامین خواسته هایش، به نفع آنها رای بدهد. سانه‌های اصولگرا پس از مسخص شدن رای عباس جدیدی به محسن هاشمی این اتهام را به صورت پررنگ تری مطرح کردند و حکم مسجد جامعی برای جدیدی را در همین راستا ارزیابی کردند.
وی روزگذشته در گفت وگو با یک روزنامه اصلاح طلب در این باره توضیح داد: طبق یک روال مشخص و شفاف با من صحبت شده و مسئولیت‌هایی پیشنهاد شده است. به‌عنوان نمونه معاونت اجرایی و معاونت بازرسی به من پیشنهاد شده است. با توجه به این‌که کارشناس ارشد حقوق قضایی و دانشجوی دکترای حقوق قضایی با گرایش جزا و جرم سیاسی هستم، شخصا معاونت نظارت و بازرسی را برای فعالیتم مناسب‌تر می‌دانم و معتقدم در این جایگاه می‌توانم تاثیرگذارتر باشم.وی افزود: این روال در همه دوره‌های شورای شهر تهران وجود داشته است و نکته مبهمی در این‌باره وجود ندارد. همچنان که با بعضی از اعضای شورا در طیف‌های اصلاح‌طلب و محافظه‌کار نیز صحبت شده است. این امر یک مساله عادی، مرسوم و البته غیرسیاسی در شورای شهر است.”
با توجه به این که سهم دوجناح سیاسی کشورازشورای شهرتهران تقریبا برابر است، جدال‌ها وجنجال‌های سیاسی در دوره چهارساله این شورا دور از انتظار نیست و این پارلمان شهری نمی‌تواند بدون تاثیر از جریانات سیاسی کشور به فعالیت خود ادامه دهد.

محسن هاشمی: هیچ گله‌ای از راستگو ندارم
محسن هاشمی در خصوص انتقادات اصلاح طلبان به اقدام الهه راستگودر شورای شهر تهران گفت: راستگو آزاد بوده که به هرکسی که می‌خواسته رأی بدهد. به گزارش تسنیم، محسن هاشمی کاندیدای شهرداری تهران، در حاشیه مراسم ختم همسر آیت‌الله سعیدی در جمع خبرنگاران در پاسخ به بیان خبرنگار تسنیم مبنی بر”رسانه‌های اصلاح‌طلب پس از رأی نیاوردن شما هجمه‌ سنگینی را به خانم راستگو وارد می‌کنند و از آن به‌عنوان تخلف تشکیلاتی یاد می‌کنند”، اظهار داشت: ایشان حق داشته است که به هرکسی که می‌خواسته رأی بدهد و بنده هیچ گله‌ای از خانم راستگو ندارم.وی در پاسخ به سؤال”آیا صحبتی با آقای قالیباف در مورد همکاری داشته‌اید یا خیر؟”، گفت: هنوز صحبتی انجام نشده است.

منبع: روزنامه ابتکار

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 1