۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹ افخم:

دیدار ظریف و اشتون مذاکره با ۱+۵ نیست

این یک تفسیر نادرست از خبر مربوطه است. آقای ظریف و خانم اشتون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار خواهند داشت و این اولین تماس بعد از تشکیل دولت یازدهم است و مسائل مختلف در آن بحث می‌شود. این دیدار به منزله مذاکره با 1+5 نیست؛ هرچند زمینه‌های لازم برای این بحث در آن بررسی می‌شود .

01-584.jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار جدید برای جلوگیری از وقوع هرگونه حمله نظامی علیه سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در تحولات خاورمیانه سیاست اصولی خود را مبتنی بر برقراری ثبات و امنیت منطقه قرار داده است و طی بحران جاری فعالیت‌های گسترده و رایزنی‌های فشرده‌ای با کشورهای مختلف جهان برقرار کرده است.

افخم اضافه کرد: تلاش کرده‌ایم که مانع هرگونه جنگ و درگیری در این منطقه حساس شویم. به هر حال باید صدایی بلند شود تا صدای جنگ‌طلبان کمتر به گوش برسد. در همین راستا وزیر امورخارجه کشورمان مکالمات و رایزنی‌های تلفنی و فعال کردن نمایندگان ما در سراسر جهان را در اولویت برنامه خود قرار داده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران مواضع صریح و اصولی خود را درباره سوریه به همه جهانیان اعلام کرده است. براساس مواضع، ما مخالف هرگونه خشونت گرایی و تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه هستیم. وقوع هرگونه ماجراجویی جدید و نظامی‌گری در منطقه تشدیدکننده بحران بوده و کنترل را از دست خارج می‌کند.

وی با اشاره به سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو درباره بحران سوریه گفت: به همین منظور این سفر در چارچوب همین تلاش‌ها انجام شده است. به هر حال امیدوار هستیم رایزنی جمهوری اسلامی ایران و رایزنی طرف‌های ضدجنگ در منطقه به نقاط امیدوارکننده‌ای برسد و مسیر را از سمت نقطه غیربازگشت تغییر دهد.

افخم درباره اظهارات اخیر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رد احتمال پیشنهاد جدید ۱+۵ از سوی سخنگوی وی ادامه داد: ما امیدواریم که ۱+۵ به آینده نگاه کند و به سمت مذاکرات سازنده و جدی و مبتنی بر اراده راسخ پیش رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درخواست آژانس از ایران برای دسترسی به سایت پارچین گفت: همکارهای ایران با آژانس سازنده و شفاف بوده است و تعداد بازرسی‌های آژانس از ایران در نوع خود کم‌نظیر است. ما شاهد اعلام شفافیت در برنامه هسته‌یی ایران از سوی مدیر کل در گزارش‌هایش هستیم که معتقد است ایران انحرافی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی نداشته است.

افخم ادعاهای مطرح شده در رابطه با پارچین را بی‌اساس خواند و افزود: برای ما ملاک گزارش‌های رسمی آژانس است.

وی تصریح کرد: تغییری در مواضع ما برای همکاری با آژانس ایجاد نشده و امیدواریم در دوره بعدی مذاکرات این مسیر به خوبی ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه در سفر فرستاده ویژه دولت ژاپن به ایران درباره چه موضوعاتی بحث شد؟ گفت: گفت‌وگوهای خوبی همواره بین دو کشور بوده است و این تحرک از سوی ژاپن برای رایزنی با ایران به عنوان کشوری موثر و مهم در منطقه را خوب ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم تعاملات ما با دولت ژاپن در سطوح مختلف ادامه پیدا کند.

افخم درباره پیشنهاد روسیه مبنی بر نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه گفت: ما از ابتکاری که در مسکو درباره پایان دادن بحران در این مرحله بیان شد استقبال می‌کنیم و این ابتکار را در چارچوب متوقف کردن نظامی‌گری در منطقه می‌دانیم.

وی تاکید کرد: ایران همواره خواهان عاری شدن منطقه از سلاح‌های شیمیایی بوده است و معتقد است تمام منطقه باید از سلاح‌های شیمیایی عاری باشد به ویژه ایران از در اختیار داشتن سلاح های شیمیایی توسط تروریست‌ها بسیار نگران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آخرین اخبار درباره سرنوشت موضوع دیپلمات سعودی گفت: اخبار جدیدی در این باره ندارم.

وی درباره راه‌حل سیاسی ایران برای حل بحران سوریه گفت: یکی از مشترکات ایران و مجموعه‌ کشورهایی که مخالف درگیری در منطقه هستند توافق بر سر راه حل دیپلماتیک است. ما خواهان فرصت دادن به دیپلماسی در منطقه هستیم و باید برای این موضوع ساز و کارهایی ایجاد شود. درباره سوریه امیدواریم ابتکارات بین المللی برای گفت‌وگوهای سوری – سوری شکل گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مذاکرات هسته‌یی یک مذاکره‌کننده ارشد خواهد داشت یا خیر؟ گفت: وزارت خارجه با همکاریهای سایر دستگاههای ذی‌ربط مذاکرات هسته‌یی انجام می‌دهد؛ در عین حال چارچوب همکاری‌ها و تصمیم‌گیری درباره این موضوع در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود. اینکه رییس مذاکرات چه کسی خواهد بود ساز و کار خاص خود را دارد که در زمان مقتضی نسبت به آن اعلام نظر می‌کنیم. همچنین درباره ترکیب تیم مذاکره‌کننده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افخم در پاسخ به اینکه آقای روحانی امروز سه‌شنبه اعلام کردند اولین دور مذاکرات در نیویورک انجام می‌شود، گفت: این یک تفسیر نادرست از خبر مربوطه است. آقای ظریف و خانم اشتون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار خواهند داشت و این اولین تماس بعد از تشکیل دولت یازدهم است و مسائل مختلف در آن بحث می‌شود. این دیدار به منزله مذاکره با ۱+۵ نیست؛ هرچند زمینه‌های لازم برای این بحث در آن بررسی می‌شود .

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح مشترک ایران و سوریه برای حل بحران در این کشور که از سوی رسانه‌های صهیونیستی منتشر شده است گفت: امیدوارم خبرسازی‌های صهیونیست‌ها را خیلی مبنای تفسیر و تحلیل‌ خود قرار ندهید.

افخم درباره رایزنی‌های رییس جمهور در حاشیه اجلاس شانگهای با سران کشورهای عضو گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان سازمانی منطقه‌ای جایگاه خاص خود را دارد و ما خواهان تقویت همکاری‌های منطقه‌ای هستیم و از این اجلاس استقبال می‌کنیم. ما معتقدیم مسائل و مشکلات منطقه باید توسط کشورهای همین منطقه مورد بحث و حل و فصل شود. ایران به عنوان کشور عضو ناظر فعالانه در اجلاس‌های شانگهای حضور داشته است و مسائلی پیرامون قاچاق مواد مخدر،‌تروریست‌ها،‌مسائل اقتصادی در آن مطرح شده است. آقای روحانی در سیزدهمین اجلاس شانگهای که ۲۱ و ۲۲ شهریور برگزار می شود شرکت کرده و طبیعی است در این اجلاس دیدارها و گفت‌وگوهای سطح بالایی انجام شود. درباره جزییات دیدارهایشان از مسوول دفتر ایشان در دولت باید سوال کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات آمانو در افتتاحیه شورای حکام درباره ایران تصریح کرد: امیدواریم آژانس در تهیه گزارش‌ها از بکار بردن استنباط‌های سخت‌گیر جلوگیری کند و همچنین امیدواریم با توجه به مذاکرات ۵ مهرماه و ادامه گفت‌وگوهای میان ایران و آژانس مسائل و موضوعات بین دو طرف شفاف‌تر شود.

افخم درباره سرنوشت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن گفت: پیگیری‌های ما ادامه دارد و گروهی را به یمن اعزام و همکاریهای خوبی هم صورت گرفت. همچنین کمیته‌ای از سوی مقامات دو کشور برای پیگیری این موضوع تصویب شده است و امیدواریم در چارچوب این کمیته تصمیمات ضروری‌تری اتخاذ شود و به اخبار خوبی دست پیدا کنیم.

افخم با اشاره به روابط ایران و‌ آذربایجان خاطرنشان کرد: دو کشور مسلمان و همسایه با مشترکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی هستیم و همواره تلاش داشته‌ایم روابط دو کشور تقویت شود و امیدواریم این روابط در دولت جدید افزایش یابد و شاهد تبادلات تجاری بیشتری باشیم. البته ما انتظار داریم طرف آذربایجانی هم نسبت به افزایش مبادلات تجاری تمایل داشته باشد؛ چرا که معتقدیم مزیت‌های کار با ایران برای آذری ها بیشتر و مفیدتر از گرایش آنها به سمت کشورهای خارجی منطقه است.

وی همچنین در رابطه با اقدام دولت آذربایجان در برداشتن کتیبه نظامی گنجوی که به زبان فارسی بوده است، تصریح کرد: آنچه آذری‌های تلاش دارند آن را به نام فرهنگ انجام دهند یک اقدام ضدفرهنگی است. اگر موضوع ترجمه اشعار از زبان فارسی به زبان ترکی و در راستای حفظ اصالت و ریشه یک پدیده است ارزشمند است اما اگر ترجمه با تخریب و هویت‌زدایی از یک بخش دیگر همراه شود اقدامی ضدفرهنگی است و امیدواریم آذربایجان به ابعاد کلان و ارزشمند فرهنگی در حفظ هویت آثار فرهنگی توجه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه و ضرورت محکومیت آن از سوی همه کشورها و گروه‌ها تاکید کرد: این محکومیت استفاده از سلاح های شیمیایی باید امری کلی باشد. اگر رسانه‌های غربی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی مخالف هستند و ضرورت کنترل استفاده از این سلاح‌ها و در اختیار گرفتن آنها را لازم می‌بینند برای ما ارزشمند است و معتقدیم غربی‌ها باید مسوولانه با موضوع تروریست و افراطی‌گری برخورد کند. برخورد یکجانبه و تبعیض‌آمیز نمی‌تواند به طور ریشه‌ای به حل این مشکل کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه در رسانه‌ها مطرح شد که سلطان قابوس پادشاه عمان حامل پیامی برای رهبری ایران و رییس جمهور از سوی اوباما درباره سوریه بوده است، گفت: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این باره زیاد است. عمان با ایران و آمریکا رابطه خوبی دارد و هر وقت قرار است دیداری میان ایران و عمان صورت گیرد در رسانه‌ها مطرح می‌شود که قرار است پیامی رد و بدل شود. اما خبر رسمی در این مورد ندارم تا به شما بگویم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در سال ۲۰۰۵ آقای عارف، معاون اول رییس جمهوری وقت تفاهم‌نامه‌ای دفاعی را با سوریه امضا کرد در چارچوب این تفاهم‌نامه اگر در سوریه جنگ شود ایران چه مسوولیتی نسبت به دمشق خواهد داشت؟ اظهار کرد: تلاش‌های ما در بحث سوریه معطوف به جلوگیری از جنگ و کمک به حل این موضوع از طریق دیپلماسی است. روابط ایران و سوریه خوب و مبتنی بر منافع مشترک است و متناسب با روند تحولات تصمیمات خود را اعلام می‌کنیم و تا الان در جهت حفظ منافع سوریه و کمک به دیپلماسی اقدام کرده‌ایم.

افخم درباره اظهارات وزیر خارجه که روز گذشته (دوشنبه) عنوان کرده بود درباره سوریه میان ایران و آمریکا پیام‌هایی رد و بدل شده است. آیا جدا از سوریه درباره روابط تهران- واشنگتن پیامی رد وبدل شده است؟ گفت: صحبت‌های آقای ظریف گویای این است نوعی از تبادل مفاهیم رخ داده است اما به معنای تبادل پیام نیست. ما درباره سوریه نگرانی‌های خود را اعلام کرده‌ایم اما اینکه اعلام این نگرانی‌ها از طریق نامه و نامه نگاری باشد توضیح بیشتری برای شما ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر محمدجواد ظریف به عراق گفت: در این سفر دیدگاه‌های دو طرف نسبت به موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود تبادل نظر شد و آقای ظریف با مقامات عالی رتبه عراقی گفت‌وگو کرد همچنین ملاقات آقای ظریف با آیات عظام در عراق فرصت خوبی بود. ما این سفر را به عنوان حرکت نو در مناسبات ایران و عراق و افزایش تماس‌ها می‌دانیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات رخ داده مقابل سفارت ایران در اتریش و تجمع تعدادی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در این باره بعدا پاسخ می‌دهم.

افخم همچنین در رابطه با اخباری مبنی بر سفر رییس کردهای سوریه به ایران و ملاقات با مقامات کشورمان دررابطه با خودمختاری کردهای سوریه نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید ایران چه اقدامی برای ممانعت جنگ در سوریه انجام می‌دهد؟ گفت: ایران همواره برای تاثیرگذاری بر روند تحولات در منطقه و جلوگیری از هرگونه درگیری تاکید داشته است. ما معتقدیم نباید یکجانبه‌گرایی به عنوان یک رویه در دنیا دنبال شود. هر نوع اقدامی که به تضعیف جایگاه نهادهای بین‌المللی بیانجامد پذیرفته نیست. نباید خط قرمزهای یک کشور خط قرمز جامعه بین‌المللی محسوب شود. آنچه که آمریکا مطرح می‌کند بحث یک جانبه از سوی این کشور است.

وی ادامه داد: صدای کشورهای ضد جنگ در منطقه و دنیا در حال شنیدن است و امیدواریم این صداها بیشتر و بیشتر شود.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت وزیر خارجه ایران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: سخنگوی قوه قضاییه روز دوشنبه درباره دسترسی به فیسبوک مطالبی را بیان کردند و شما را در این باره به صحبت‌های ایشان ارجاع می‌دهم. در عین حال شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی،‌ فضای خوبی برای تعامل و رساندن صدای حق‌طلبی ایران به جهانیان است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 52 = 55