۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰ شرط جالب امام خمینی(س) برای مصاحبه با فیگارو؛

ما دشمن رژیم هایی هستیم که تحت عنوان تجددخواهی، روش دیکتاتوری و ظلم را در پیش می‏گیرند

امام بلافاصله دکتر حبیبی را صدا کرد تا به آنها بگوید که: ما فکر می کردیم فرانسه کشور آزادی است. فکر نمی کردیم که شما هم مانند عراق دست نشانده آمریکا باشید! و دکتر حبیبی مقرر شد جواب تند امام را با ادبیات سیاسی رایج به اطلاع دولت فرانسه برساند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): در فرانسه مصاحبه با خبرنگاران از موارد ممنوعه برای امام خمینی بود. در روز دوم اقامت امام در فرانسه از طرف ژیسکاردستن، رئیس جمهور فرانسه، پیام آوردند که اگر بخواهید در فرانسه بمانید حق صحبت کردن علیه دستگاه شاه را ندارید؛ حق مصاحبه هم ندارید. امام بلافاصله دکتر حبیبی را صدا کرد تا به آنها بگوید که: ما فکر می کردیم فرانسه کشور آزادی است. فکر نمی کردیم که شما هم مانند عراق دست نشانده آمریکا باشید! و دکتر حبیبی مقرر شد جواب تند امام را با ادبیات سیاسی رایج به اطلاع دولت فرانسه برساند.

اما گفتگوی امام با روزنامه فیگارو در ۲۲ مهر ۵۷ موجب شکسته شدن ممنوعیت مصاحبه با خبرنگاران شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی در این باره می گوید: از طریق آقای قطب زاده به مدیر روزنامه فیگارو که از عوامل موثر در حکومت فرانسه و از نزدیکان دولت ژیسکاردستن بود پیغام دادیم، اگر ممنوعیت مصاحبه لغو شود، آن روزنامه می تواند اولین مصاحبه با امام خمینی در پاریس را به خود اختصاص دهد؛ مدیر فیگارو به من پیغام داد که جریان دیدار را تحت عنوان «مذاکره» در روزنامه چاپ می کنیم. امام فرمودند: مذاکره یا مصاحبه چه فرقی می کند؟! ما مطلبمان را می گوئیم… بدنبال چاپ این مصاحبه، مدیران مطبوعات دیگر فرانسه صدای اعتراضشان بلند شد که چرا دولت مصاحبه روزنامه های مرتبط با خود را اجازه می دهد، اما سایرین ممنوع از مصاحبه اند؟!

همین امر موجب شد که عملا ممنوعیت مصاحبه در فرانسه با امام لغو شود و به این ترتیب مصاحبه های متعدد امام آغاز شد که نقش بسیار زیادی در تبیین اهداف امام و مقابله با تبلیغات سوء رسانه های غربی داشت. (کوثر، ج۱، ص۵۳۹)

در فاصله نیم ساعت از شهر پاریس، دنیاى دیگرى مستقر شده است. آیت اللَّه خمینى که نامش نشانه‏ اى از مخالفت با شاه است، در محوطه کوچکى از حومه پاریس اقامت گزیده است. گشتی‌هاى ژاندارمرى و اتومبیلهاى مجهز به رادار و پلیس شخصى، نزدیک بودن محل اقامت او را نشان مى‏ دهد. دور منزل مى‏ گردیم و جمعیتى پدیدار مى‏ شود، جمعیتى در حال احترام که تشکیل شده‏ اند از عده ‏اى مذهبى و زحمتکشان و دانشجویان ایرانى که از آلمان، تونس و انگلستان آمده ‏اند. هنگام ورود، کفشها را در مى‏ آوریم، مثل اینکه وارد یک مسجد بشویم. در یک اتاق کوچک، آیت اللَّه خمینى روى یک تشک نشسته است. اطراف او کاغذها و مقدارى کتاب پراکنده است. به هر حال، آیت اللَّه خمینى ملبس به لباس خاکسترى و عمامه سیاه، بدون اینکه صدایش را بلند کند با وقار با ما صحبت مى‏ کند.

سؤال: [افکار عمومی دربارۀ مبارزۀ رقبای رژیم کنونی، از خود سؤال می ‏کنند، آیا این جنبش مذهبی است که می‏خواهد به سنتهای اسلامی باز گردد؟]

جواب: مخالفین رژیم ایران و قیام کنونی، قربانی تبلیغاتی هستند که آنها را از طبیعت خود بیگانه می‏ سازد. ما وقتی از اسلام صحبت می‏کنیم، به معنی پشت کردن به ترقی و پیشرفت نیست، بلکه عکس آن صحیح است. به عقیدۀ ما اساساً اسلام یک مذهب ترقیخواه است، ولی ما دشمن رژیم هایی هستیم که تحت عنوان تجددخواهی، روش دیکتاتوری و ظلم را در پیش می‏گیرند. این رژیمها مانند رژیم شاه ایران، پیشرفتهای انجام شده را از هدف اصلی خود منحرف می‏کنند و آنها را از چشم مردان و زنانی که می‏بایست از آنها استفاده کنند، می‏اندازند و هر مفهومی را از آنها ساقط می‏نمایند، و قبل از هر چیز فکر می‏کنیم که فشار و اختناق، وسیلۀ پیشرفت نیست.

متن کامل این مطلب را می توانید در صحیفه امام، ج‏۴، ص ۱ تا ۴ ملاحظه فرمائید.

منبع: جماران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 1