۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ظریف در گفتگو با پرس تی وی:

آمریکا باید سیاست “شوک و ترس” را کنار بگذارد

وزیر امور خارجه توسل به زور علیه سوریه را مخالف قوانین بین الملل دانست و از آمریکا خواست دست از سیاست جنگ طلبانه خود بردارد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

محمد جواد ظریف در گفتگو اختصاصی با شبکه پرس تی وی که امشب صورت گرفت گفت: “استفاده از سلاح شیمیایی یک جنایت علیه بشریت است و همچنین اعتقاد داریم که توسل به زور و تهدید به استفاده از زور، نیز جرم جنایی در قانون بین الملل محسوب می‎شود.”

وی به باراک اوباما -رئیس جمهوری آمریکا- هشدار داد که تعدادی از گروه‎ها و مردم در داخل آمریکا و دیگرانی در خارج از کشور به دنبال این هستند وی را به سمت آغاز جنگی بکشانند که دامی است “که متاسفانه برای خودش پهن کرده است.”

هنوز دلیلی بر مدعای آنها ارائه نشده است

دیپلمات ارشد ایرانی هدف آنها را تلاش برای درگیر کردن رئیس جمهوری آمریکا در جنگ برای پاسخگوی به “مساله‎ فرضی” استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه، دانست.

ظریف همچنین گفت: “من مساله فرضی بکار می‎بردم زیرا هنوز دلیلی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت [سوریه] ارائه نشده است.”

وزیر امور خارجه افزود که ایران به عنوان قربانی سلاح شیمیایی، استفاده از چنین سلاح‏هایی را “بدون در نظر گرفتن قربانیان و مقصران” محکوم می‎کند.

ظریف گفت: “اعتقاد داریم هیچ کس حق ندارد از قانون به عنوان ابزار خود استفاده کند. آمریکا هیچ حق قانونی برای اینکه در مواجهه با مسائل؛ هم زمان خوبه عنوان دادستان، قاضی -و متاسفانه- مجری عمل کند، ندارد.”

مداکرات باید برد- برد باشد

وی درباره برنامه هسته‎ای ایران گفت تهران آماده گفتگو جدی با دنیاست اما مذاکرات “بدون انتها نیست و باید نتیجه-محور و بر اساس “ موضوع برابر، احترام متقابل و منابع مشترک” باشند.”

ظریف از تصمیم رئیس جمهوری در زمینه ارجاع مذاکرات آینده هسته‎ای به وزارت امور خارجه تمجید کرد و گفت وزرات “قابلیت، ساز و کار و نیروی انسانی” انجام این موضوع را دارد.

ایشان خاطر نشان کردند که تهران به دنبال مذاکرات هسته‎ای برد-برد هستند و فضای جهانی را آن قدر در هم تنیده دانست که هیچ کشوری نمی‏تواند برای رسیدن به منافع خود دیگران را قربانی کند.

ظریف از دو طرف مذاکرات خواست تا برای اهداف مشترک تلاش کنند و اولین هدف را رسیدن به این نتیجه دانست که برنامه هسته‎ای ایران کاملاً صلح‎آمیز بوده و خواهد بود.

وی افزود: “این در راستای منافع ملی ایران است که …. تمام دنیا… بداند که مایل به دست یابی به سلاح هسته‎ای نیستیم و این سلاح هسته‎ای هیچ جایگاهی در دکترین امنیتی ایران ندارد.”

وزیر امور خارجه ایران متذکر شد غرب باید بپذیرد که نمی‎تواند ایران را از حق خود در داشتنِ برنامه هسته‎ای صلح آمیز محروم کند و تنها راه برای اطمینان در زمینه صلح آمیز ماندنِ این برنامه، “اجازه اجرایی شدن برنامه” تحت نظارت IAEA است.”

ایشان در پایان تاکید کردند اعمالِ فشار در مذاکرات، هیچ دست آوردی نخواهد داشت و اگر آمریکا می‎خواهد هر گونه مذاکره‎ای با ایران داشته باشد باید حسن نیت خود را نشان بدهد و درحالی که هم زمان به ایران فشار وارد می‎کند، نمی تواند دعوت به راه حل دیپلماتیک بکند.

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 3 = 13