۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲ 24 فراز از بیانات امام(ره) در پاسخ به آقای هاشمی

“مرگ بر امریکا” حذف شدنی نیست

حال باید به آن آخوند مزدور که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروى را خلاف اسلام مى‏داند گفت تأسى به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالى خلاف مراسم حج است؟ آیا تو و امثال تو آخوند امریکایى فعل رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم و امر خداوند را تخطئه مى‏کنید و تأسى به آن بزرگوار و اطاعت فرمان حق تعالى را بر خلاف مى‏دانید و مراسم حج را از برائت از کفار تنزیه مى‏کنید و اوامر خدا و رسول را براى منافع دنیایى خود به طاق نسیان مى‏سپارید و برائت و نفرین را...

hashemi (1)مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)- محمد حسین امینی: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اخیرا در بخشی از کتاب «صراحت‌نامه» به سوالی درباره «نظر امام» درباره «شعار مرگ بر آمریکا» پاسخ داده است. روزنامه آرمان در گزارشی درباره انتشار کتاب «صراحتنامه» می‌نویسد:

هاشمی رفسنجانی همچنین با یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش های تند بعدی و جوسازی های بعمل آمده در این خصوص تاکید می کند: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقیقاً یادم نیست که چه نوشتم. به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف های تند و فحاشی ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی دانم.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه “چرا شعار مرگ بر این و آن را نمی پسندید؟” گفت: مرا یک اصل قرآنی به این روحیه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام که به بت ها فحش می دادند – بت که مهم نیست – می گوید: «حق ندارید به بت های آنها فحش بدهید؛ و لا تسّب الذین یدعون من دون الله» می فرماید: «بت‌ها را سب نکنید، چون آنها هم متقابلاً به خدا بد می گویند و باعث گمراهی بیشتر آنها می شوید.»

اینک چند پرسش:

- آیا امام (ره) به شعار «مرگ بر آمریکا» انتقادی داشتند که با حذفش موافق بوده باشند؟

- آیا امام (ره) به قالب شعاری «مرگ بر…» اشکالی وارد میدانستند؟ آیا از این قالب استفاده نمیکردند؟

- آیا شعار «مرگ بر آمریکا» از نظر فقیه طراز اول جهان اسلام حضرت امام خمینی (ره) خلاف اسلام بوده؟

- از نظر امام (ره) چه کسانی با شعار مرگ بر آمریکا مشکل داشتند؟

پاسخ این پرسش ها را صرفا در بیانات رسمی امام روح الله (ره) جستجو کنیم:

شعار «مرگ بر آمریکا» خلاف اسلام نیست، تاسی به رسول خداست

امام خمینی ره | پیام به حجاج | ۱۲ شهریور ۱۳۶۲

صحیفه نور ج ۱۸ ص ۷۸

حال باید به آن آخوند مزدور که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروى را خلاف اسلام مى‏داند گفت تأسى به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالى خلاف مراسم حج است؟ آیا تو و امثال تو آخوند امریکایى فعل رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم و امر خداوند را تخطئه مى‏کنید و تأسى به آن بزرگوار و اطاعت فرمان حق تعالى را بر خلاف مى‏دانید و مراسم حج را از برائت از کفار تنزیه مى‏کنید و اوامر خدا و رسول را براى منافع دنیایى خود به طاق نسیان مى‏سپارید و برائت و نفرین را نسبت به دشمنان اسلام و محاربان با مسلمانان و ستمگران بر مسلمین کفر مى‏دانید؟

شعار «مرگ بر آمریکا» باید گسترش پیدا کند

امام خمینی ره | پیام پذیرش قطعنامه | ۲۹ تیر ۱۳۶۷

صحیفه نور ج ۲۰ ص ۲۲۷

و از خدا می خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ بر آمریکا و شوروی را به صدا درآوریم…

دست نشاندگان آمریکا…

امام خمینی ره | پیام به مناسبت کشتار حجاج ایرانی | ۲۹ تیر ۱۳۶۷

صحیفه نور ج ۲۰ ص ۲۳۰

دست نشاندگان آمریکا آتش زدن پرچم آمریکا را به حساب آتش زدن حرم، و شعار مرگ بر شوروى و آمریکا و اسرائیل را به حساب دشمنى با خدا و قرآن و پیامبر گذاشته‏اند…

مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر دولت آمریکا

امام خمینی ره | در جمع اعضای سپاه پاسداران | ۲۵ آذر ۱۳۵۸

صحیفه نور ج ۱۱ ص ۹

ملت ما که نسیان نمی کند، این ملت ما هستند الان صداشان اینجا بلند است، این ملتی که الان دارند فریاد می زنند «مرگ بر آمریکا» مقصودشان کارتر است، ملت امریکا که به ما کاری نکرده، ملت امریکا اگر بفهمد مطلب را، اگر بفهمد، اگر بفهمد مطلب را ملت امریکا، به حسب وجدان انسانیش با ما موافق است.

همین «مرگ بر…» ها مرگ می آورد…

امام خمینی ره | به مناسبت روز قدس | ۱۵ مرداد ۱۳۵۹

صحیفه نور ج ۱۲ ص ۲۷۶

اگر همه مسلمینی که در دنیا هستند الان هستند که قریب یک میلیارد هستند، اگر در روز قدس همه بیرون بیایند از خانه، فریاد کنند مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر شوروی، همین قول مرگ بر شوروی برای آنها مرگ می آورد.

مرگ بر آمریکا؛ شعاری که فراموش شدنش توطئه است

امام خمینی ره | در جمع خانواده های شهدای هفتم تیر | ۱۳ تیر ۱۳۶۰

صحیفه نور ج ۱۵ ص ۶۸

امام مظلوم ما به شهادت رسیده، روز شهادت امام مظلوم ما، پای نطق و سخنرانی یک نفر آدمی که با آنها دوست است کف می زنند و سوت می کشند و آمریکا را از یاد می برند. خط این بود که اصلاً آمریکا منسی بشود. یک دسته شوروی را طرح می کردند تا آمریکا منسی بشود، یک دسته الله اکبر را کنار می گذاشتند، سوت می زدند و کف می زدند آن هم در روز عاشورا، خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود. و لهذا دیدید که آن روزی که این جوانهای بیدار عزیز ما این لانه جاسوسی را گرفتند، این شیاطین به دست و پا افتادند.

آیا مرگ بر آمریکا گفتن جرم است؟!

امام خمینی ره | در جمع روسای دانشگاه ها | ۲۸ شهریور ۱۳۶۱

صحیفه نور ج ۱۷ ص ۲۴

پیرمردهای ما را، زن ها را، بچه ها را بازداشت کنند، برگردانند. چه کرده اند اینها؟ اینها مسلمان نیستند؟! چه گفته اند مگر؟ گفته اند مرگ بر آمریکا! مرگ بر شوروی! مرگ بر اسرائیل! اینها مرگ بر اینها گفته اند، پس اینها اصلاً مسلمان نیستند؟! اینها عبادت خدا نیامده اند بکنند؟! مگر چه کرده اند اینها که عبادت خدا اینها که همه مورد مرحمت، دارند فریاد اسلام را می کشند، مگر اینها چه کرده اند که نیامده اند برای این کارها؟ اینها آمده اند می گویند مرگ بر اسرائیل. مگر اسرائیل چیست؟ اسرائیل دوست ماست؟!

«مرگ بر آمریکا» گفتن نشانه رشد است

امام خمینی ره | دیدار با اعضای سپاه و بسیج | ۲۸ آذر ۱۳۶۱

صحیفه نور ج ۱۷ ص ۱۰۹

…حالا کسانی که اطلاعات عمیق دارند، از آنها باید بپرسید. این را مقایسه کنید با حالا و پاسدارن عزیز ما و ارتش ما و ژاندارمری ما و شهربانی ما. چه شد که آنوقت آنطور بود، در مقابل اجنبی آنطور زبون بودند و اینوقت اینطور است که جوان ها در مقابل آمریکا ایستاده اند و شعار می دهند و می گویند که مرگ بر آمریکا؟

شعار «مرگ بر آمریکا» مصداق برائت از مشرکین است

امام خمینی ره | پیام به مناسبت کشتار حجاج ایرانی | ۲۹ تیر ۱۳۶۷

صحیفه نور ج ۲۰ ص ۲۳۴

شکی نیست که این آوای الله اکبر است، این همان فریاد ملت ماست که در ایران شاه را و در بیت المقدس غاصبین را به نومیدی کشاند. و این تحقق همان شعار برائت است که ملت فلسطین در تظاهرات حج، دوشادوش خواهران و برادران ایرانی خود فریاد رسای آزادی قدس را سر داد و مرگ بر آمریکا، شوروی و اسرائیل گفت، و بر همان بستر شهادتی که خون عزیزان ما بر آن ریخته شد، او نیز نثار خون و به رسم شهادت آرمید.

«مرگ بر آمریکا»؛ شعاری که نه تنها از آن پشیمان نیستیم بلکه به آن عمل هم کردیم…

امام خمینی ره | خطاب به مراجع و روحانیون | ۳ اسفند ۱۳۶۷

صحیفه نور ج ۲۱ ص ۹۵

ما شعار سرنگونی رژیم شاه را در عمل نظاره کرده ایم، ما شعار آزادی و استقلال را به عمل خود زینت بخشیده ایم، ما شعار مرگ بر آمریکا را در عمل جوانان پر شور و قهرمان و مسلمانان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی آمریکا تماشا کرده ایم، ما همه شعارهایمان را با عمل محک زده ایم. البته معترفیم که در مسیر عمل، موانع زیادی به وجود آمده است که مجبور شده ایم روش ها و تاکتیک ها را عوض نماییم. ما چرا خودمان و ملت و مسوولین کشورمان را دست کم بگیریم و همه عقل و تدبیر امور را در تفکر دیگران خلاصه کنیم؟

زیر سئوال بردن شعار «مرگ بر آمریکا»، طلبکاری از اصول است

امام خمینی ره | خطاب به مراجع و روحانیون | ۳ اسفند ۱۳۶۷

صحیفه نور ج ۲۱ ص ۹۶

انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروه ها و لیبرال ها می خوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر آمریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضد انقلابیون حکم خدا را جاری می کنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده اید؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده ایم و صدها چرای دیگر.

«مرگ بر…»؛ یک قالب شعاری هویت بخش

امام خمینی ره | دیدار با مسئولین وزارت ارشاد | ۲۶ مرداد ۱۳۶۲

صحیفه نور ج ۱۸ ص ۷۰

…از دزفول گرفته تا هر جا ملاحظه کنید به مجرد اینکه یک فسادی، در آنجا واقع می شود و صدام یک جنایتی می کند دنبالش همه – مردم – در – می ایستند و فریاد می زنند مرگ بر کی و مرگ بر کی و جنگ جنگ تا پیروزی. اینها مردم نیستند؟ این مردمی که در مساجد و در نمازجمعه ها و سرتاسر کشور مجتمع اند و فریادشان بلند است از اینکه جنگ باید کرد و خودشان هم داوطلب الان دارند به طرف جبهه ها می روند، اینها مردم ایران نیستند؟ اینها از کره مریخ آمده اند؟

خلاف اسلام دانستن شعار «مرگ بر آمریکا»؛ از مشکلات بزرگ عصر

امام خمینی ره | به مناسبت شهادت چهارمین شهید محراب | ۲۳ مهر ۱۳۶۱

صحیفه نور ج ۱۷ ص ۵۷

بارالها! ملت مجاهد ما در این برهه از زمان با چه حوادثی و با چه چهرهائی مواجه است، عصری که حکومت های مسلمین آن چنانند و رسانه های گروهی آنچنان و ابرقدرت ها این چنین، عصری که باطل را به صورت حق به خورد مردم می دهند و جنایات را به صورت صلح طلبی، عصری که دشمنان اسلام و مسلمین با ملت های مستضعف آن می کنند که چنگیز نکرد و اکثر حکومت های مسلمانان در جنایاتی که بر ملت های خود می رود از جانیان طرفداری می کنند؛ عصری که در خانه امن خدا از دشمنان اسلام و جنایتکاران به مسلمین نمی شود شکایت کرد، عصری که فریاد مرگ بر اسرائیل و آمریکا بر خلاف اسلام تلقی می شود…

چرا مجوز شعار «مرگ بر آمریکا» داده نمی‌شود؟

امام خمینی ره | در جمع روسای دانشگاه ها | ۲۸ شهریور ۱۳۶۱

صحیفه نور ج ۱۷ ص ۲۳

الان هم در حجاز اجازه نیست که بگویند مرگ بر اسرائیل. از مرگ بر اسرائیل یک دسته هائی که رفتند و برای اسلام می خواهند شکایت پیش پیغمبر اسلام ببرند، شکایت پیش خدای تبارک و تعالی در خانه او ببرند، نمی گذارند شکایت کنند، می گویند بخورید و صدایتان درنیاید. ای لبنانی ها کتک بخورید، کشته بدهید، لکن نفس نکشید. این بیمه کردن اسرائیل این است و او ارزش اصلاً برای شماها قائل نیست. او هیچ برای شما قائل نیست. خدای تبارک و تعالی ارزش برای این قرارداد قائل نیست و این قرارداد را قابل ذکر نمی داند.

شعار «مرگ بر آمریکا»؛ از عناصر قیام مردم

امام خمینی ره | دیدار اعضای دفاتر حزب جمهوری اسلامی | ۱۴ فروردین ۱۳۶۱

صحیفه نور ج ۱۶ ص ۱۰۶

ما که از اول آمریکا را ظالم می دانستیم و ستمگر می دانستیم و کشور خودمان را در دامن او به واسطه خیانت حکومت سابق اینجا، در دامن او می دیدیم هست، مخالفت کردیم با او، مردم قیام کردند و مرگ بر امریکا گفتند و عمل هم کردند و آن لانه جاسوسی را هم گرفتند و عذرشان را خوب خواستند، همه رفتند سراغ کارشان…

قالب شعاری «مرگ بر…»؛ شکننده ابرقدرت های ستمگر

امام خمینی ره | دیدار قهرمانان کشتی | ۲۸ آذر ۱۳۵۸

صحیفه نور ج ۱۱ ص ۴۵

آن عظمتی که از آنها به واسطه تبلیغات زیادی که داشتند، در دنیا سایه افکنده بود که ابر قدرت است و کسی حق حرف زدن ندارد، آن شکست. معلوم شد نه، ملت ها می توانند فریاد بزنند، می توانند «مرگ بر کارتر» بگویند، فریاد هم الان دارند می زنند…

قالب شعاری «مرگ بر…»؛ ابزاری برای اسلام خواهی

امام خمینی ره | دیدار با کارکنان روزنامه کیهان | ۸ خرداد ۱۳۵۸

صحیفه نور ج ۷ ص ۲۰

چرا این ملت به خیابان ها ریخت و الله اکبر گفت، چرا جوان هایش را داد و شب پشت بام ها رفت و فریاد زد و مرگ بر که و زنده باد که گفتند، این برای چه بود؟ برای اسلام بود، اینها اسلام می خواستند…

قالب شعاری «مرگ بر…»؛ شاخصی از مبارزه

امام خمینی ره | دیدار با پاسداران مسجدالرضا تهران | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۸

صحیفه نور ج ۶ ص ۲۱۱

آن وقت که می ریختند توی خیابان ها و فریاد می کردند که مرگ بر این کذا، هیچ ابداً به فکر این نبودند، که من شب می روم منزل شاید شام نداشته باشم، هیچ به فکر نبود، این روحیه بود که پیروزی آورد، این روحیه را می خواهند از ما بگیرند.

«مرگ بر…»؛ قالبی شعاری برای برائت از خائنان داخلی

امام خمینی ره | دیدار با گروهی از مردم آمل | ۵ اردیبهشت ۱۳۵۸

صحیفه نور ج ۶ ص ۹۰

درود بر شما ملت ایران، مرگ بر آنها که می خواهند این وحدت کلمه را به هم بزنند، آنها که خیال کردند می توانند این وحدت کلمه را به هم بزنند خیال خامی کرده اند.

«مرگ بر…»؛ قالبی شعاری برای برائت از واجدان خوی ستمگری

امام خمینی ره | دیدار با انجمن اسلامی وزارت دفاع | ۷ اسفند ۱۳۵۹

صحیفه نور ج ۱۴ ص ۱۰۴

ملت ما و هم مقصد یکی بود و فریاد همه «الله اکبر» بود و فریاد همه این بود که مرگ بر اشخاصی که ستمگرند و اشخاصی که چپاولگرند و ما اسلام را می خواهیم، جمهوری اسلامی را می خواهیم

«مرگ بر…»؛ یک قالب شعاری فراگیر

امام خمینی ره | پیام امام در سالروز ولادت نامیمون شاه | ۴ آبان ۱۳۵۷

صحیفه نور ج ۲ ص ۲۲۰

همه یک صدا همه با یک صدا و آن یک صدا این است: مرگ بر این شاه و بر این سلطنت، مرگ بر آنهائی که این را پشتیبانی می کنند مثل کارتر و امثال اینها. این شعار ماست و ملت پیش می برد.

«مرگ بر…»؛ قالب شعاری ای که ملّی شد!

امام خمینی ره | پیام به مردم اصفهان | ۱۵ مرداد ۱۳۵۷

صحیفه نور ج ۲ ص ۸۶

امروز شعار «مرگ بر شاه» ملی شده و تا برچیده شدن دستگاه ظلم و انقراض دودمان جنایتکار پهلوی ادامه دارد.

«مرگ بر…»؛ قالب شعاری  برای نفی حاکمیت طاغوت

امام خمینی ره | بیانات در مورد تبلیغات سوء استعمارگران | ۳۰ مهر ۱۳۵۷

صحیفه نور ج ۲ ص ۱۸۶

نفت ما را می دهد پایگاه برای او درست می کنند یعنی عوض اینکه به ما یک چیزی بدهند، اسلحه می دهند که پایگاه درست کنند در ایران، هم نفت را می خورند هم پایگاه درست می کنند برای خودشان، این مردم ایران صدایشان از بچه تا بزرگ بلند است که آقا، مرگ بر اینجور حکومتی که پدر ما را در آورد.

«مرگ بر…»؛ قالب شعاری برائت از ظلم و چپاول

امام خمینی ره | دیدار با خانواده های شهدای لبنان | ۲۵ فروردین ۱۳۶۶

صحیفه نور ج ۲۰ ص ۸۴

…و مرگ بر همه ظالم های دنیا، مرگ بر آنهایی که دارند مردم را و ملت ها را می چاپند و با تبلیغات خودشان، خودشان را یک ملت یا یک دولت صلح طلب حساب می کنند. اینها در حال مرگ هستند. آنی که باقی است خدای تبارک و تعالی است، آن که هست و همیشه هست، اوست و آن که اهل سعادت است، آنی است که تقوا داشته باشد، تبعیت داشته باشد از اسلام و تبعیت از اسلام اگر ما داریم، باید هم دشمنان اسلام را سرکوب کنیم تا آن اندازه ای که می توانیم و هم باید بین دوستان خودمان محبت ایجاد کنیم.

یادآوری برادرانه به همه کسانی که مطلبی را به امام(ره) نسبت می‌د‌هند

امام خمینی ره | تذکرات پایان وصیت نامه

اکنون که من حاضرم، بعض نسبتهای بی واقعیت به من داده می شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می شود مورد تصدیق نیست، مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.

::::

۱ دیدگاه

  1. میلاد :

    جالبه که این بنده خدا خودشم یه زمانی از اهالی مرگ بر آمریکا بوده. حالا که خودش تغییر عقیده داده، هم میخواد امام رو بیاره توی تیم جدیدش(!) هم میخواد بگه من اصلا این مدلی نبودم……
    به نظر من تا زمانی که اینجور اشخاص بابت اینجور اظهارنظرای نادرستشون هزینه نپردازن چیزی درست نمیشه

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

46 + = 47