۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱ هیچ تیغی صندوق‏ صدقات را نمی‏برد:

قفل تحقیق از کمیته امداد باز می شود؟

شاید گردش مالی 30 میلیاردی تنها در طی چند روز و چرخش 500 میلیون صدقه در هر روز، انگیزه‏ ای باشد که بارها و بارها طرح تحقیق و تفحص از کمیته امداد امام خمینی (ره) که از بزرگترین نهادهای مددکاری اجتماعی ایران به شمار می‏ رود، طرح و پیگیری شود اما تاکنون به در بسته خورده است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): شاید گردش مالی ۳۰ میلیاردی تنها در طی چند روز و چرخش ۵۰۰ میلیون صدقه در هر روز، انگیزه‏ ای باشد که بارها و بارها طرح تحقیق و تفحص از کمیته امداد امام خمینی (ره) که از بزرگترین نهادهای مددکاری اجتماعی ایران به شمار می‏ رود، طرح و پیگیری شود اما تاکنون به در بسته خورده است.

افراد تحت پوشش این کمیته به گفته ی سرپرست کمیته امداد نزدیک به چهار میلیون نفر است و این نهاد در سال ۱۳۸۹ تعدادی بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش داشته است. این تعداد تحت پوشش برای کمتر سازمانی در ایران ممکن است. کمیته‏ ای که سال‏ های اوایل انقلاب با هدف سرپرستی از مستمندان تشکیل شد ولی امروز به یک دستگاه عرض و طویل تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، نمایندگان مجلس با استناد به اصل ۷۶ قانون اساسی تاکنون بارها طرح تحقیق و تفحص از این کمیته را مطرح کرده‏ اند. اصلی که در قانون اساسی این اجازه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‏ دهد که بر اساس آن نمایندگان مجلس حق تحقیق و تفحص در تمامی امور کشور را دارند. هر بار که این طرح در مجلس به امضای نمایندگان رسیده‏ است آنها با تکیه بر واژه «تمامی امور کشور» مانعی برای تفحص از هیچ نهاد یا سازمان یا کمیته‏ ای را در برابر خود نمی‏ بینند.

به همین دلیل مجلس نهم نیز این موضوع را پیش‏ روی خود قرار داده‏ است. در همین رابطه در مهر ماه ۱۳۹۲ یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد: طرح تحقیق و تفحص از کمیته امداد در ۶ محور کلید خورده است. فتح الله حسینی  همچنین اضافه کرده است که این طرح تاکنون به امضای ۱۶ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است. چند روز پس از خبری شدن تصمیم نمایندگان برای تحقیق و تفحص از این کمیته، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمع‏ آوری ۳۰ میلیارد تومان مشارکت‌های مردمی در مراسم جشن عاطفه‌ها تا به امروز خبر داده و اضافه کرده است: از این میزان هشت میلیارد تومان مربوط به جمع‏آوری مشارکت‌های مردمی توسط آموزش و پرورش است و ۲۲ میلیارد تومان آن نیز مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

به نظر می‏ رسد رقم فعلی تخمینی اولیه بوده است و رقم نهایی بیش از ۳۰ میلیارد تومان خواهد بود. سعید ستاری به ایسنا گفته است: پیش از آغاز مراسم جشن عاطفه‌ها پیش بینی می‌کردیم ۴۰ میلیارد تومان مشارکت مردمی به صورت نقدی و غیر نقدی جمع آوری شود، اظهار کرد: تا به امروز ۳۰ میلیارد تومان مشارکت مردمی در مراسم جشن عاطفه‌ها جمع آوری و توزیع مشارکت‌ها نیز از ابتدای هفته آغاز شد. این رقم تنها از جشنی که سالانه برگزار می‏شود و جشن عاطفه نامگذاری می‏شود بدست آمده است و چنانچه بخواهیم مبالغ دریافتی سالانه کمیته امداد را از محل کمک‏های مردمی دریابیم باید رقمی بسیار بیشتر از آن را برآورد کرد. افزون بر این رقم باید کمک‏ های روزانه مردم و جشن های اعیاد و … نیز اضافه کرد. در همین رابطه معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد در سال ۱۳۹۰ به فارس اعلام کرده است که ایـرانـی‌ها روزانه ۵۰۰‌ میلیون، ماهانه ۱۵‌میلیارد و سالانه ۱۸۰‌ میلیارد تومان به عنوان صدقه پرداخت می‌کنند. معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، حجم کمک های مردم خیر و نوعدوست کشور در بخش های مختلف در سال ۱۳۹۱ را در مجموع بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

با وجود این حجم عظیم از گردش مالی، شورای نگهبان، به عنوان یکی از مخالفان جدی تحقیق و تفحص از این کمیته بوده است؛ به نظر اعضای این شورا اصل ۷۶ قانون اساسی، نهادها و سازمان‏ هایی که زیر نظر رهبری هستند را در بر نمی‏ گیرد هر چند در مواردی مجلس وقت از این استدلال شورای نگهبان قانع نشدند و موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است اما در تجربیات قبلی نیز این گره تا مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت اما این مجمع نیز نتوانست خواسته مجلسیان را برآورده کند و همچنان این کمیته با مدیرانی عضو یا نزدیک به حزب موتلفه ی اسلامی، با گردش مالی بسیار زیاد زیر تحقیق و تفحص نمایندگان مردم نرفته است.

صمد فدایی نیز در مجلس هشتم مساله تحقیق و تفحص از کمیته امداد را پیگیری کرد ولی نتیجه‏ ای از جانب مردم دریافت نشد. صمد فدایی بیش از آنکه بخواهد بر مسائل مالی این کمیته تحقیق و تفحصی داشته باشد به دنبال آن بود تا مشخص کند این کمیته در مسائل سیاسی ورود پیدا کرده است یا خیر؛ به گفته صمد فدایی، «کمیته امداد امام خمینی برخلاف وظایف اصلی‌اش، وارد فعالیت‌های شبه‌سیاسی شده است و به همین علت نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از این نهاد شدند». شائبه صمد فدایی به دلیل عضویت و گرایش آشکار برخی از اعضای اصلی این کمیته در تشکیلات و جریان‏ های سیاسی است.

طرح مجدد این موضوع از سوی مجلس شورای اسلامی در کنار برسرکار آمدن دولت اعتدال و امید این فرصت را فراهم کرده است که با استفاده از مقام مجری قانون اساسی، موانع تفحص از این کمیته برداشته شود تا شفافیت مالی سازمان‏ها و نهادهای حکومتی برای مردم هرچه بیشتر عیان گردد و ابهامات برطرف شود. از سوی بسیاری کسانی که صدقات خود را به کمیته امداد می‏ سپارند محق هستند تا درباره سرنوشت صدقات خود اطلاعات کسب کنند. آیا این قفل با کلید روحانی گشوده می شود؟

منبع: انصاف نیوز
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 6 = 1