۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲ مسعود ولي زاده:

گلوی جنبش دانشجویی زیر پای دولت اصولگرا

چهار سال وزیر علوم دولت اصولگرا با چنین مغالطه‌ای پای بر گلوی جنبش دانشجویی نهاد و چنان فضایی در دانشگاه ساخت که یادآور خفقان سیاسی دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. حال؛ جنبش دانشجویی از مجلس اصولگرا، اصلاحاتی در فضای دانشگاه را طلب می کند و ضمن تاکید بر این که به هیچ وجه فضای رادیکال فعالیتهای دانشجویی در گذشته مورد تایید نیست، نه سیاست زدگی را می پسندد و نه سیاست زدایی را!

vali zade

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) مسعود ولی زاده (دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد)

این روزها زمزمه های بسیاری شنیده می شود در مورد اتفاقی که قرار است در دوشنبه پنجم آبان ماه بیفتد و آینده مدیریتی کشور را در سه حوزه آموزش و پرورش، دانشگاه و ورزش و جوانان تا حدود قابل توجهی مشخص کند. نگارنده نیز بر آن است که با توجه به جایگاه و حوزه مسئولیتش تحلیلی ارائه دهد در باب دانشگاه.

دانشگاه! واژه‌ای که فکر می کنم شدیدا نیاز است همین ایتدا تکلیفمان را با آن روشن کنیم. این واژه متشکل از دو قسمت است: دانش و گاه. یعنی محلی برای دانش. پس دانشگاه محلی است برای دانش و درس خواندن. اساسا دانشگاه ساخته شده است که در آن کار علمی بشود و علم پیشرفت کند. دانشجویان فکر و تلاش کنند و مقاله ISI تهیه کنند. دانشجو درس بخواند و به هیچ چیز دسگر هم فکر نکند، فکر نکند و بخواند، ذهنش مشغول حاشیه ها نشود. فضا آرام و ساکت و بی سروصدا باشد و دانشجو راحت فقط درسش را بخواند. این یعنی فضای علمی، یعنی دانشگاه! و چقدر سخت بود تحمل فشار پای این مغالطه بر گلویمان به مدت چهار سال. بر مبنای همین استدلال چقدر سخت گرفته شد بر تشکل های دانشجویی. چقدر مجوزهایمان بی دلیل صادر نشدند. چقدر پای بر قانون نهاده شد و بی قانونی نهادینه. چقدر تبعیض بین تشکل ها اتفاق افتاد. چقدر انتقاد دانشجویی مشکل شد و آزاداندیشی دور از دسترس. انگار خیلی ها یادشان رفته بود که سال هاست دستهایی که نمی خواهند دانشگاه سیاسی باشد، ملعون شده اند.

آری دانشگاه محلی است برای کسب دانش، اما چه دانشی؟ فقط دانش تجربی؟ فقط درس و نمره؟ فقط سر در کتاب فرو بردن و از اجتماع دور بودن؟ آیا دانشگاه محل کسب دانش انتقاد نیست؟ محلی برای فهمیدن آزاداندیشی نیست؟ محلی نیست برای گریز از رشد کاریکاتوری؟ محلی نیست برای رو کردن دست متخلفین؟ محلی برای فریاد زدن حقوق ملت نیست؟

نزدیک به چهار سال وزیر علوم دولت اصولگرا با چنین مغالطه‌ای پای بر گلوی جنبش دانشجویی نهاد و چنان فضایی در دانشگاه ساخت که یادآور خفقان سیاسی دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که حتی وزیر علوم کابینه دوم او به مدت سه سال مانع از برگزاری نشست انتخاباتی دفتر تحکیم وحدت شد. حال؛ برداشت نگارنده بر این است که جنبش دانشجویی از مجلس اصولگرا، اصلاحاتی در فضای دانشگاه را طلب می کند و ضمن تاکید بر این نکته که به هیچ وجه فضای رادیکال فعالیتهای دانشجویی در گذشته مورد تایید نیست، در یک کلام بیان می کند که نه سیاست زدگی را می پسندد و نه سیاست زدایی را!

این نوشتار به هیچ وجه قصد حمایت از وزبر علوم پیشنهادی را ندارد و آن چه برای نگارنده مهم است اعتماد یا عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیست بلکه که نحوه استدلال و سخنان نمایندگان موافق و مخالف است که خدای ناکرده استدلال و دیدگاه نامناسب دولت اصولگرا را این بار از زبان مجلس اصولگرا نشنویم…

::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 6 = 3