۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲ گزارش مبارزه از تعویق امتحانات پایان ترم سال تحصیلی در ایام انتخابات;

بالاخره تعویق امتحانات آری یا نه!

وبلاگ اعتراض به تغییر زمان دانشگاه ها که توسط برخی از دانشجویان کشور تاسیس شد،در حرکتی نمادین با انتشار بیانیه ای به جمع آوری امضا از دانشجویان منتقد به این اقدام وزارت علوم پرداخت و هر چه زمان می گذشت ده ها تن از دانشجویان سراسر کشور موافقت خود را با این بیانیه نشان می دادند.اما سرانجام پس از چند روز این وبلاگ توسط مدیریت سایت بلاگ فا مسدود شد.

«مبارزه»(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – سرویس دانشگاه: چند ماهی بیشتر از طرح غیر قانونی تفکیک جنسیتی و به تبع آن حواشی این موضوع نگذشته بود که خبر حیران کننده ای باری دیگر در عرصه آموزش عالی به جریان افتاد.تعویق زمان امتحانات در ایام انتخابات مهمترین خبر در ابتدای سال ۹۲ برای دانشگاهیان بود که با بازتاب های زیادی روبرو شد.
واکنش ها توسط جمعی از دانشجویان کشور آغاز شد. وبلاگ اعتراض به تغییر زمان دانشگاه ها که توسط برخی از دانشجویان کشور تاسیس شد،در حرکتی نمادین با انتشار بیانیه ای به جمع آوری امضا از دانشجویان منتقد به این اقدام وزارت علوم پرداخت و هر  چه زمان می گذشت ده ها تن از دانشجویان سراسر کشور موافقت خود را  با این بیانیه نشان می دادند.اما سرانجام پس از چند روز این وبلاگ در ابتدا فیلتر و سپس توسط مدیریت سایت بلاگ فا مسدود شد.همچنین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و  علوم پزشکی تهران طی نامه ای خطاب به ریاست دانشگاه تهران، خواستار تعویق تاریخ امتحانات به تاریخی بعد از زمان انتخابات و پاسخگویی مسئولین در این رابطه، شدند.

mohamdianبه گزارش مبارزه،در همین راستا حجت الاسلام محمدیان نماینده ولی فقیه در دانشگاها  از تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام انتخابات انتقاد و ابراز تأسف کرد.

وی که در کنگره سراسری کانون دانشگا‌هیان ایران اسلامی در دانشگاه تهران سخن می‌گفت، تصریح کرد:از اینکه دانشگاه‌ها به عنوان محل خلق حماسه سیاسی در ایام انتخابات تعطیل است، متأسفم؛ چرا که فعال بودن دانشگاه‌ها لازم است.

اما پس از چند روز از انتقادات محمدیان، عقب نشینی از سوی وزارت علوم و وزارت بهداشت آغاز شد.

در تازه ترین این اضهار نظرها، آیتی معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، ارسال هرگونه نامه یا ابلاغیه ای از وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی  مبنی بر تعطیل کردن دانشگاه های علوم پزشکی در ایام انتخابات و یا به تعویق انداختن امتحانات این دانشگاه ها یا اتمام امتحانات تا روز انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد.
ayatiوی گفت: وزارت بهداشت هیچ نامه یا ابلاغیه ای مبنی بر تعویق امتحانات یا تعطیلی زودهنگام دانشگاه های علوم پزشکی بدلیل انتخابات ریاست جمهوری برای هیچ دانشگاه علوم پزشکی صادر نکرده است.
دکتر آیتی پس از اشاره خبرنگار  خبرنامه دانشجویان ایران  به اجرای ابلاغیه‌های مشابه ابلاغیه وزارت علوم در دانشکده‌های برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند علوم پزشکی اهواز، علوم پزشکی شهید بهشتی و … و مطرح شدن صدور چنین ابلاغیه ای به دانشگاه علوم پزشکی بابل توسط یکی از مسولین آموزشی این دانشگاه در جمع دانشجویان، اذعان داشت: وزارت بهداشت هیچ نامه یا ابلاغیه ای مبنی بر تعویق امتحانات یا تعطیلی زودهنگام دانشگاه های علوم پزشکی  بدلیل انتخابات ریاست جمهوری برای هیچ دانشگاه علوم پزشکی صادر نکرده است. و از طرفی وزارتخانه حق اعمال سلیقه در زمان اتمام ترم و زمان برگزاری امتحانات هر دانشگاه را با توجه به شرایط و بوم خاص آن دانشگاه به شورای آموزش آن  دانشگاهی واگذار نموده است.

همزمان با صحبت های آیتی، کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گردهمایی روسای دانشگاهای سراسر کشور با انتقاد از انتشار اخباری مبنی بر انتقاد در خصوص برگزاری امتحانات پایان ترم تا پیش از برگزاری انتخابات و با رد این ادعا گفت: اکثر مسئولان دانشگاهها برای هماهنگی در برگزاری امتحانات پایان ترم به تشریک مساعی رسیده اند اما برخی دانشگاهها مثل دانشگاههای جنوب کشور امکان برگزاری امتحانات را بعد از انتخابات به علت شرایط آب و هوایی ندارند و مجبورند مثلا تا ۱۵ خرداد امتحانات را به پایان برسانند.

daneshjoo2وی همانگونه که استفاده از واژه تفکیک جنسیتی را کار رسانه های بیگانه می دانست ،اینبار هم با کنایه به رسانه های غربی،این اقدام را بهانه ای برای انتقاد از وزارت علوم دانست و گفت: برای من جالب است که BBC و VOA طرفدار علم در ایران شده اند. کمی عقل و درایت هم لازم است، آنهایی که مبارزه با پیشرفت علم را در برنامه دارند، مدتی است دفاع از کیفیت و علم آموزی دانشجویان را به علت برگزاری امتحانات پایان ترم تا پیش از انتخابات در پیش گرفته اند.

سخنان متناقض وی در حالی مطرح می شود که اواخر سال قبل حسین نادری منش،معاون آموزشی وزارت علوم در طی بخشنامه ای که به روسای دانشگاهای کشور ابلاغ کرده بود، نوشت: با توجه به درخواست دانشجویان طبق بخشنامه شماره ۲۴۲۶۳۶/۲ مورخ ۲۶/۱۲/۹۱ مقرر گردید نظر به حضور دانشجویان در انتخابات ریاست جمهوری، امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی جاری از روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه تا روز یکشنبه ۲ تیر ماه ۱۳۹۲ برای هیچیک از مقاطع تحصیلی، امتحانی برگزار نگردد.​

با وجود آنکه مسئولان وزارت های علوم و بهداشت این موضوع را به کلی رد کرده اند شنیده ها حکایت از آن دارد که در اکثریت دانشگاه های کشور امتحانات تا قبل از ۲۰خرداد ماه به پایان می رسد.

اینگونه تغییر مواضع و آمارهای نادرست از کامران دانشجو برای اولین بار در طول فعالیتش در کسوت وزیر نیست. چندی قبل وی در خصوص ممانعت از تاسیس انجمنهای اسلامی در دانشگاهها، گفته بود: زمانی که وزیر شدم ۱۳۶ انجمن اسلامی در دانشگاهها فعالیت می کرد اما این تعداد هم اکنون به ۲۳۴ انجمن افزایش یافته است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 2