۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸

نامه امام خمینی به استاد محمدرضا حکیمی

باید جوان‌هاى تحصیلکرده از این هیاهوى اجانب خود را نبازند، و سرگرم بساط عیش و نوشى که به دستور استعمار براى آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند. باید اشخاص بیدار، تولید مثل کنند و هر چه بیشتر همفکر و هم قدم پیدا کنند و صفوف خود را فشرده کنند، و در ناملایماتْ پایدار و جدى و قوى الاراده باشند، و از تواصى به حق و تواصى به صبر، که دستورى است الهى، غفلت نکنند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): حضرت امام در ۲۸ آبان ۱۳۴۸ از شهر نجف در نامه ای به آقاى محمد رضا حکیمى در باره آگاه ساختن جامعه تذکرات جالبی داده اند که بازخوانی آن دارای اهمیت بسیاری است.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب مستطاب ثقة الاسلام آقاى حکیمى- دامت افاضاته‏

گرچه جناب آقاى آزرم  را ملاقات نکرده‌ام لکن تا اندازه‌اى از روحیات ایشان اطلاع دارم. قبلاً هم پس از انتقال به عراق قطعه شعرى که حاکى از افکار ایشان تا اندازه‏‌اى بود ملاحظه نموده‌ام. اینک نیز «پیام» بلندپایه را دیده و از ایشان تقدیر مى‌کنم. اینجانب روزهاى آخر عمر را مى‌گذرانم، و مع‌الأسف نتوانستم خدمتى به اسلام عزیز و مسلمین بنمایم؛ ملت‌هایى که با جمعیت بسیار انبوه و اراضى بسیار وسیع و ذخایر بسیار گران‌بها و سوابق بسیار درخشان و فرهنگ و قوانین آسمانى در تحت اسارت استعمار با گرسنگى و برهنگى و فقر و فلاکت و عقب‏ ماندگى دست به گریبان و در انتظار مرگ نشسته‏ اند، [و] دولتها که به دست استعمار تشکیل مى‌شوند، جز در خدمت آن‌ها نمى‌توانند باشند. اختلافات موجوده در بین سران دوَل اسلامى- که میراث ملوک‌الطوایفى و عصر توحش است و با دست اجانب براى عقب نگاه داشتن ملت‌ها ایجاد شده است- مجال تفکر در مصالح را از آن‌ها سلب نموده است.

روح یأس و ناامیدى که به دست استعمار در ملت‌ها حتى در رهبران اسلامى دمیده شده است آن‌ها را از فکر در چاره‏‌جویى بازداشته است. امید است طبقه جوان که به سردی‌ها و سستی‌هاى ایام پیرى نرسیده‌اند با هر وسیله‏اى که بتوانند ملت‌ها را بیدار کنند؛ با شعر، نثر، خطابه، کتاب و آنچه موجب آگاهى جامعه است؛ حتى در اجتماعات خصوصى از این وظیفه غفلت نکنند، باشد که مردى یا مردانى بلند همت و غیرتمند پیدا شوند و به این اوضاع نکبت بار خاتمه دهند. باید جوان‌هاى تحصیلکرده از این هیاهوى اجانب خود را نبازند، و سرگرم بساط عیش و نوشى که به دستور استعمار براى آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند. باید اشخاص بیدار، تولید مثل کنند و هر چه بیشتر همفکر و هم قدم پیدا کنند و صفوف خود را فشرده کنند، و در ناملایماتْ پایدار و جدى و قوى الاراده باشند، و از تواصى به حق و تواصى به صبر، که دستورى است الهى، غفلت نکنند. از خداوند تعالى عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم. سلام این جانب را به آقاى آزرم و هر کس که در فکر چاره است، ابلاغ نمایید.

(صحیفه امام، ج۲، ص ۲۵۴ و ۲۵۳)

 

منبع: جماران

:::::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 4