۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۷

تناقضات مجلس در طرح سوال از وزیر علوم

عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش می‌گوید: به هر حال آقای فرجی‌دانا نباید از توفیقی و میلی منفرد استفاده کند و تا زمانی که این افراد بر سرکار هستند ما نسبت به آقای فرجی‌دانا معترض خواهیم بود و بر سر طرح سوال خود می‌ایستیم. به گفته او، طرح سوال از فرجی‌دانا می‌تواند باعث شود که پای فرجی‌دانا نیز به جلسه استیضاح باز شود و مقدمات بدی را برای دولت رقم بزند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): روز گذشته در جلسه علنی بهارستان، هیات رییسه مجلس سوال ۲۳ نفر از نمایندگان مجلس از وزیر علوم درباره نحوه انتصابات این وزارتخانه را اعلام وصول کرد. طرح سوال از رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم از هفته‌ها پیش و در پی انتصاب جعفر توفیقی و جعفر میلی منفرد در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کلید خورده بود. نمایندگان معترض به این انتصابات که بیشترین تعداد امضا‌کنندگان طرح سوال را تشکیل می‌دهند هفته گذشته اعلام کرده بودند: فرجی‌دانا در جلسه‌یی که با اعضای کمیسیون آموزش برای معرفی برنامه‌ها و بیان سوابق سیاسی و مدیریتی خود داشته است به ما قول داده بود که از عناصر فتنه ۸۸ هیچ استفاده‌یی در وزارت علوم نکند و برای آنان پست و مقامی در نظر نگیرد. ادعایی که با گفته‌های حداد عادل در تعارض است.

حداد عادل که به عنوان یکی از اعضای کمیسیون آموزش در جلسه فرجی‌دانا با نمایندگان حضور داشته است در بیان جزییات این جلسه اعلام کرده است: چنین قولی نبوده است. ما از آقای فرجی‌دانا خواستیم که این وزارتخانه را عرصه فعالیت سیاسی یک جناح تندروی افراطی نکند و وی نیز این قول را داد. او که مخالف استیضاح و سوال از وزیر علوم است همچنین در پاسخ به احتمال استیضاح و سوال از وزیر علوم گفته بود: این موضوع از زبان برخی از نمایندگان مطرح می‌شود اما هنوز شکل نگرفته است و امیدواریم مساله حل شود. علاوه بر تکذیب جزییات جلسه کمیسیون آموزش و فرجی‌دانا، دیگر بحث جنجالی این طرح سوال مربوط به حوزه اختیارات وزیر می‌شود. بنابر قانون اساسی و بر اساس اصل تفکیک قوای سه گانه، یک وزیر اجازه دارد که بدون دخالت نمایندگان مجلس معاونان و تیم وزارت خود را انتخاب کند.

اختیاری که عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش بر آن نیز تاکید می‌کند و در پاسخ به «اعتماد» در رابطه با علت مخالفت‌ها با وزیر علوم می‌گوید: به هر حال آقای فرجی‌دانا نباید از توفیقی و میلی منفرد استفاده کند و تا زمانی که این افراد بر سرکار هستند ما نسبت به آقای فرجی‌دانا معترض خواهیم بود و بر سر طرح سوال خود می‌ایستیم. به گفته او، طرح سوال از فرجی‌دانا می‌تواند باعث شود که پای فرجی‌دانا نیز به جلسه استیضاح باز شود و مقدمات بدی را برای دولت رقم بزند.

اما احتمال استیضاح وزیر علوم نیز با توجه به سخنان محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش در هاله‌یی از ابهام قرار می‌گیرد و به دومین تناقض و اختلاف در کمیسیون آموزش تبدیل می‌شود. محمد مهدی زاهدی در گفت‌وگو با «اعتماد» گفته بود: اصلا تاکنون صحبتی حول استیضاح وزیر علوم مطرح نشده و اصلا چنین کاری آن هم در این زمان خیلی زود و نابجاست. کمیسیون اصلا بنایی بر استیضاح ندارد و تنها سوال از وزیر علوم مطرح شده است که در نهایت امر هم سوال را به مجلس می‌برد. یکی دیگر از اشتباهاتی که در اقدامات کمیسیون به چشم می‌خورد، رفتار عجولانه این اعضا می‌تواند باشد. وزیری که تنها سی و یک روز به تصدی وزراتخانه علوم رسیده در مقایسه با سایر وزرای دولت بیشترین جنجال‌ها را داشته و از همه بیشتر در تیر رس نمایندگان قرار داشته است البته بیش از فرجی‌دانا، جعفر توفیقی نیز از شرایطی نظیر همین برخوردار بود و مجلس را هر روز در مقابل خود می‌دید. با این تفاسیر می‌توان چنین نتیجه گرفت که کمیسیون آموزش و تحقیقات در هاله‌یی از ابهام و همچنین توام با گفته‌های متناقض در حال برداشتن گام‌هایی است که خود نیز از مقصد آن شاید آگاه نباشد و هر لحظه این خطر را بیشتر می‌کند که کمیسیون آموزش بدون آنکه نیتی برای مخالفت با دولت داشته باشد،فضایی می‌سازد اتفاقی که می‌تواند تمام تلاش‌های انجام شده برای ایجاد فضای تعاملی و متقابل را بر هم بزند و این فضا را به چهار سال قبل بازگرداند.

 منبع: اعتماد 

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + 4 =