۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۸ اعتباری که خرج «چاپ آگهی تشکر کانون‌های کارگری» از تامین‌اجتماعی شد

۸۲‌میلیون‌ تومان برای تشکر مرتضوی از خودش

اسناد تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی نشان می‌دهد که احتمال آن وجود دارد اعتبار 82‌میلیون‌تومانی تامین‌اجتماعی برای کانون‌ها و انجمن‌های کارگری به دنبال درج برخی آگهی‌های تقدیر از مرتضوی پرداخت شده باشد. بدون‌شک دستگاه قضایی می‌تواند برحسب مستنداتی که در اختیار دارد، زوایای پنهان این مساله را واکاوی کرده و به پرسش‌های پیش‌روی افکار عمومی پاسخ دهد. پرونده سعید مرتضوی هر لحظه پیچیده‌تر می‌شود.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): «کانون‌های کارگری بابت چاپ چند آگهی، ۸۲‌میلیون‌تومان به برخی مطبوعات پرداخت کرده است.» بند ۳۴ گزارش تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی نشان از آن دارد که مرتضوی نقدا هزینه تمجید از سازمان تامین‌اجتماعی را پرداخته؛ آن هم نه یکی، دو میلیون؛ که ۸۲ میلیون تومان!
در بند ۳۴ این گزارش آمده است: «بابت چاپ آگهی تشکر کانون‌های کارگری، پوستر سالگرد سازمان، آگهی جشن تامین‌اجتماعی و همچنین آگهی تقدیر از ۶۰ چهره ماندگار به ترتیب ۸۲۰‌میلیون‌ریال، ۷۳۳‌میلیون‌ریال و ۸۴۰‌میلیون‌ریال به برخی مطبوعات پرداخت شده است.»
نام دو تشکل کارگری در گزارش تفحص بارها مورد تاکید قرار گرفته، یکی کانون‌های کارگری و بازنشستگان سراسر کشور و دیگری هم «جبهه متحد کارگران ایران». اما در گزارش مجلس به نکته دیگری هم اشاره شده؛ خلق‌‏الساعه‌بودن ایجاد «جبهه متحد کارگران ایران». بر اساس یکی از بندهای این گزارش «جبهه متحد کارگران ایران» فاقد ثبت، دفتر رسمی و حداقل‌های قانونی بوده و در ایام انتخابات تاسیس شده است. این جبهه در انتخابات اخیر شورای شهر تهران با سر‌فهرستی آقای شیخ‌الاسلامی، وزیر وقت کار در صحنه سیاسی کشور حاضر شده بود و پس از آن عملا تعطیل شده.
اما ماجرای آگهی تشکر کانون‌های کارگری چه بوده که مرتضوی را به پرداخت ۸۲‌میلیون‌تومان سوق داده؟ برخی آگهی‌ها علاوه بر تشکر بابت مناسبت‌های ویژه تامین‌اجتماعی، به طور مشترک از سوی «علی‌اکبر خبازها» رییس کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی و «ناصر برهانی» دبیرکل جبهه متحد کارگران ایران اسلامی در تشکر از خانواده جوادی‌فر، یکی از شهدای حادثه کهریزک در برخی روزنامه‌ها درج شده. لازم به یادآوری است، پدر امیر جوادی‌فر در حادثه کهریزک نسبت به اتهام منتسب‌شده به سعید مرتضوی، رضایت داده است.
قدردانی کانون‌های کارگری از اقدام پدر مرحوم جوادی‌فر
۳۱ اردیبهشت ۹۲ خبرگزاری‌ «ایسنا» از تمجید این دو فرد از خانواده یکی از قربانیان کهریزک خبر می‌دهد. به گزارش آن روز «ایسنا»، «رییس کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی و دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی سراسر کشور از اعلام رضایت خانواده مرحوم جوادی‌فر از مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی و تاکید بر بی‌گناهی او در این پرونده تقدیر کرده‌اند.» علی‌اکبر خبازها، رییس کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی در گفت‌وگو با پدر مرحوم جوادی‌فر از شاکیان پرونده کهریزک از اقدام ارزنده او تقدیر و آن را نشانه حق‌پذیری‌اش دانست و ناصر برهانی، دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی سراسر کشور نیز در گفت‌وگو با پدر مرحوم جوادی‌فر از اقدام شجاعانه او تقدیر کرد.
رضایت دقیقه ۹۰ و سوال‌های بی‌پاسخ
هنوز رضایت دقیقه ۹۰ خانواده «جوادی‌فر» – یکی از قربانیان حادثه کهریزک – برای خیلی‌ها سوال است. علاوه بر ایسنا که در آن زمان یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت احمدی‌نژاد بوده گزارش خبرگزاری موج (۳۰ اردیبهشت ۹۲، کد خبر: ۱۱۷۶۲۷۶) نشان از آن دارد که جمعی از مدیران مجموعه‌ای که او سکاندار آن شناخته می‌شود، در اقدامی «خودجوش» به سراغ جوادی‌فر رفته و از این اقدام او تقدیر و تشکر کرده‌اند. خبرگزاری «موج» از آن‌دسته رسانه‌هایی است که در گزارش تحقیق‌وتفحص، دریافت مبالغی از سازمان تامین‌اجتماعی از سوی این رسانه، مستند و مسجل شده است.
البته نباید فراموش کرد که بر اساس همین گزارش، ۴۵۰‌میلیون‌ریال وجه نقد به ناصر برهانی، دبیرکل جبهه متحد کارگران ایران اسلامی، بابت فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی و آموزشی پرداخت شده است؛ همان انجمنی که به‌یکباره در ساحت انجمن‌های صنفی کشور پا گرفته و از بودجه حمایتی مکرر سازمان تامین‌اجتماعی بهره‌مند شده. آگهی تبلیغاتی این جبهه شامل فهرست نامزد‌های مورد حمایت در انتخابات شوراها در کل صفحه سوم روزنامه خورشید در تاریخ‌‌های ۱۸ لغایت ۲۰ خرداد ۹۲ می‌شود. برحسب بررسی اسناد دریافتی از روزنامه خورشید وجه آگهی به مبلغ ۷۲۰‌میلیون‌ریال در اسناد مالی روزنامه مذکور مشاهده نشد.
انتظار افکار عمومی برای رای قوه قضاییه
حالا اسناد تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی نشان می‌دهد که احتمال آن وجود دارد اعتبار ۸۲‌میلیون‌تومانی تامین‌اجتماعی برای کانون‌ها و انجمن‌های کارگری به دنبال درج برخی آگهی‌های تقدیر از مرتضوی پرداخت شده باشد. بدون‌شک دستگاه قضایی می‌تواند برحسب مستنداتی که در اختیار دارد، زوایای پنهان این مساله را واکاوی کرده و به پرسش‌های پیش‌روی افکار عمومی پاسخ دهد. پرونده سعید مرتضوی هر لحظه پیچیده‌تر می‌شود و بازخوانی بندهای قرائت‌شده نیز رخدادهای تازه‌ای را پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهد.
منبع: شرق
::::
برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

65 - = 59