۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶

بیانیه هیئت اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه چمران اهواز پیرامون تشنج در جلسه سخنرانی کواکبیان

در پی اینگونه کم کاری ها اگر دانشگاهیان دچار انفعال شوند و نسبت به حوادث و رخدادها واکنش نشان ندهند قطع یقین فضا به دست کسانی خواهد افتاد که از پایگاه اجتماعی لازم در میان مردم برخوردار نبوده و تصمیمات شان نیز عمدتا به ضرر مردم تمام خواهد شد.

bayanie«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری حاشیه های نامزدهای انتخابات افزایش می یابد و در کنار آن سخنان بی سابقه نیز مطرح می شود.
اما در یکی از پر سر وصداترین اتفاقات سخنرانی مصطفی کواکبیان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه شهید چمران اهواز به علت درگیری قطع شد. کواکبیان که پیش از ظهر شنبه در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز در حال سخنرانی برای دانشجویان این دانشگاه بود، به علت درگیری لفظی و بعد فیزیکی دانشجویان موافق و مخالف وی قطع شد. دبیرکل حزب مردمسالاری که به شدت از سیاستهای دولت در این سخنرانی انتقاد کرده بود به علت شدت درگیری ها توسط نیروهای انتظامات دانشگاه شهید چمران اهواز به بیرون از محل سخنرانی هدایت شد.
در پی این اتفاق هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه شهید چمران اهواز پیرامون حوادث و درگیریهای فیزیکی دانشگاه بیانیه ای منتشر کرد که در ادامه می آید:

انتخابات در هر نظام سیاسی فرصتی است برای آنکه شهروندان بتوانند به صورت آزادانه و به دور از هر گونه شائبه ای سرنوشت کشور خود را برای مدتی معلوم به دست افراد واجد صلاحیت بدهند.همچنین دانشگاهیان در هر کشوری یکی از مهم ترین گروههایی هستند که کاندیداهای انتخابات برای جلب نظر آنان راه دشوار و سختی را در پیش دارند.در این دوره انتخابات با وجود تعداد بسیار زیاد کاندیداها هنوز شاهد ایجاد یک شور عمومی در جهت تحقق مشارکت حداکثری نبوده ایم.

در حالی که فضای دانشگاههای کشور در اثر برخوردهای سلبی دولت های نهم و دهم از جمله تعطیل کردن تشکل های منتقد دانشجویی و برخورد با دانشجویان منتقد به شیوه های مختلف دچار یک بی تفاوتی و انفعال ویرانگر شده است که در پی اینگونه کم کاری ها اگر دانشگاهیان دچار انفعال شوند و نسبت به حوادث و رخدادها واکنش نشان ندهند قطع یقین فضا به دست کسانی خواهد افتاد که از پایگاه اجتماعی لازم در میان مردم برخوردار نبوده و تصمیمات شان نیز عمدتا به ضرر مردم تمام خواهد شد.

دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز با وجود دارا بودن ۳۰ هزار دانشجو در طی سالهای اخیر وضعیتی مشابه سایر دانشگاهها داشته اند. تلاش ما این بود که با تاسیس یک تشکل دانشجویی قانونی نماینده دانشجویانی باشیم که حاضر نیستند مطالباتشان را از طریق گروههای محافظه کار به پیش ببرند.اما متاسفانه طوری با ما برخورد شد که گویی تمام دانشجویان مطابق میل مدیران دانشگاه فکر می کنند و هیچ نیازی به یک تشکل دانشجویی جدید نیست.انتقادات ساده آقای کواکبیان پیرامون وضعیت حاکم بر کشور در زمینه های مختلف که پس از چند سال در فضای بسته دانشگاه بیان می شد با استقبال شدید دانشجویان حاضر در سالن مواجه شده بود. معدود دانشجویانی که گویا از قبل برای برهم زدن برنامه سازماندهی شده بودند به سمت وی هجوم برده و نظم جلسه را به هم زدند که اقدام این افراد با واکنش دانشجویانی مواجه شد که در شعارهای خود به گونه های مختلف نارضایتی خود را از وضع موجود نشان می دادند و این مسئله سبب یک درگیری فیزیکی تاسف بار و جریحه دار شدن روح این مکان علمی شد.اگرچه صدها دانشجو با شعارهای “زنده باد اصلاحات” نقشه تمامیت خواهان را خنثی کرده و دکتر کواکبیان را به سلامت از درگیری خارج کردند.

هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره)دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن تاکید دوباره بر مواضع پیشین خود پیرامون فضای نامساعد حاکم بر دانشگاه که از طریق انتشار بیانیه های مختلف و همچنین جلسات حضوری با مسئولین دانشگاه و برخی نمایندگان مجلس بیان شده اند، از عموم نمایندگان مردم در مجلس و دلسوختگان راه و منش حضرت امام (ره) دعوت می کند تا ضمن ورود به مسئله، در جهت جلوگیری از ایجاد برخوردهای احتمالی با و بین دانشجویان منتقد و معترض که در ایجاد درگیری هیچ نقشی نداشته اند، تمام تلاش خود را انجام دهند تا انشالا فضای دانشگاهها به سمت خیرخواهی،موودت و هم بستگی راهسپار شود. امیدواریم که هر چه سریعتر فضا برای فعالیت دانشجویان منتقد فراهم شود،و باید پذیرفت که در دانشگاهها به تشکل های دانشجویی جدید  برای حاکم شدن فضای عقلانیت و اندیشه ورزی و همچنین ایجاد یک شور عمومی در جهت مشارکت حداکثری نیاز داریم.

منبع: الف

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

12 + = 22