۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۳

دادگاه ۳ نماینده مجلس متهم در اختلاس ۳هزار میلیاردی

پیش از این دادگاه درباره سه نماینده مجلس هشتم، دونفر از آنان را به جزای نقدی و رد مال محکوم و یک نفر را تبرئه کرده بود اما متهمان به حکم دادگاه اعتراض کردند و پرونده اوایل آبان سال‌جاری برای رسیدگی به دیوانعالی کشور ارسال شد. دیوان به حکم دادگاه نقض گرفت و پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه کیفری ارجاع شده است. تاکنون نام این نمایندگان افشا نشده است.

ekhtelasمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): «مه‌آفرید امیرخسروی» متهم اصلی پرونده فساد بزرگ مالی به‌عنوان مطلع در جلسه محاکمه سه نماینده مجلس هشتم که در این پرونده مورد اتهام قرار گرفته‌اند، حضور یافت. «ایرنا» گزارش کرده او صبح روز گذشته ساعت ۹:۳۰ در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان حاضر شده و پس از پاسخ به سوالات دادگاه که به ریاست قاضی «سیامک مدیرخراسانی» بوده، پس از یک ساعت و ۱۵ دقیقه دوباره به اوین منتقل شده است.
پیش از این دادگاه درباره سه نماینده مجلس هشتم، دونفر از آنان را به جزای نقدی و رد مال محکوم و یک نفر را تبرئه کرده بود اما متهمان به حکم دادگاه اعتراض کردند و پرونده اوایل آبان سال‌جاری برای رسیدگی به دیوانعالی کشور ارسال شد. دیوان به حکم دادگاه نقض گرفت و پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه کیفری ارجاع شده است. تاکنون نام این نمایندگان افشا نشده است. شهریور سال ۱۳۹۰ بود که رسانه‌ها از کشف اختلاسی بزرگ در بانک‌های ایران خبر دادند که به بزرگ‌ترین فساد مالی تاریخ ایران مشهور شد. در این فساد مالی «مه‌آفرید امیرخسروی» توانسته بود سه‌هزارمیلیاردتومان از شبکه‌های بانکی ایران اختلاس کند. هفت بانک در این فساد مالی دخیل بوده‌اند. این اختلاس که از طریق بانک صادرات ایران انجام و کشف شد، منجر به لغو مجوز بانک «آریا» و دستگیری رییس آن «امیرمنصور آریا» و افراد دیگری شد.
متهمان این پرونده گروهی از فعالان اقتصادی و دست‌اندرکاران شبکه بانکی هستند که با صدور غیرقانونی اسناد اعتباری (ال‌سی) به ارزش حدود سه‌هزارمیلیاردتومان به کسب سود پرداخته‌اند. نام چند نفر از مدیران دولت دهم هم در ردیف متهمان این فساد مالی بزرگ قرار دارد. از مجموع ۳۹ متهمی که به اتهامات آنها رسیدگی شده، قاضی دادگاه، چهارنفر از جمله «مه‌آفرید» را به اعدام، دو نفر را به حبس ابد و بقیه متهمان را به تحمل حبس‌های ۲۵سال، ۲۰سال، ۱۰سال و پایین‌تر محکوم کرده است.
بر اساس اعلام محسنی‌اژه‌ای دادستان کل، «این افراد علاوه بر حبس، به پرداخت جزای نقدی، شلاق و انفصال دایم از خدمات دولتی نیز محکوم شده‌اند. درخصوص پولشویی (برای متهمان پرونده) هم مجازات پولشویی تعیین شده و بسیاری از متهمان به پرداخت یک‌چهارم از مبالغ پولشویی محکوم شده‌اند.»
حکم اعدام مه‌آفرید قطعی است اما چندی پیش «غلامعلی ریاحی»، وکیل‌مدافع مه‌آفرید از اعلام آمادگی خانواده مه‌آفرید به دادستانی، برای پرداخت دیون و رد مال خبر داده بود با همه اینها هنوز یکی از متهمان اصلی از چنگ عدالت گریخته است، «محمودرضا خاوری»، رییس پیشین بانک ملی. برخی حقوقدانان معتقدند «تا زمانی‌که خاوری در دادگاه محکوم نشود، نباید انتظار داشت پلیس اینترپل او را تحویل ایران دهد.» احتمالا باید منتظر حکم غیابی برای او بود.
منبع: شرق
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

88 - = 86