۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۶

علی افخمی؛ پر‌رنگ‌ترین گزینه ریاست دانشگاه تهران

یک منبع آگاه در وزارت علوم می‌گوید: «شورایی در دانشگاه تهران کار بررسی گزینه‌های ریاست این دانشگاه از بین اساتید دانشگاه را عهده‌دار هستند و نتیجه طی روزهای آینده بعد از بررسی‌ها اعلام می‌شود.» عبدالحسین فریدون، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم هم در این زمینه گفته است محمدحسین امید به دلیل داشتن سمت معاونت اداری و مالی نمی‌تواند ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشته باشد و قطعا رییس دانشگاه تهران از میان یکی از اعضای هیات علمی همان دانشگاه معین می‌شود.

afkhami aliمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): علی افخمی پر رنگ‌ترین گزینه ریاست دانشگاه تهران است. افخمی در گفت‌وگو با «اعتماد» این خبر را رد نمی‌کند و می‌گوید: «صحبت‌ها و مذاکرات کلی در این زمینه از سوی همکاران دانشگاهی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با وزارت علوم در ارتباط هستند، با من شده اما تصمیم نهایی در این زمینه را شخص وزیر می‌گیرد.»

اگرچه وزارت علوم هنوز نتیجه تصمیم قطعی در مورد ریاست دانشگاه تهران را اعلام نکرده اما از آنجایی که در این دوره از وزارت علوم انتخاب روسای دانشگاه‌ها از میان گزینه‌های معرفی شده از سوی استادان همان دانشگاه صورت می‌گیرد، این انتخاب از سوی وزارت علوم بعید به نظر نمی‌رسد. شنیده‌ها حاکی از این است که وزارت علوم جلسات ابتدایی با افخمی برای بررسی وضعیت ریاست دانشگاه تهران را برگزار کرده و مذاکرات ابتدایی در این زمینه انجام شده است.

یک منبع آگاه در وزارت علوم در این زمینه به «اعتماد» می‌گوید: «شورایی در دانشگاه تهران کار بررسی گزینه‌های ریاست این دانشگاه از بین اساتید دانشگاه را عهده‌دار هستند و نتیجه طی روزهای آینده بعد از بررسی‌ها اعلام می‌شود.» عبدالحسین فریدون، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم هم در این زمینه گفته است محمدحسین امید به دلیل داشتن سمت معاونت اداری و مالی نمی‌تواند ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشته باشد و قطعا رییس دانشگاه تهران از میان یکی از اعضای هیات علمی همان دانشگاه معین می‌شود.

طی روزهای گذشته نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران، با صدور بیانیه‌یی سه گزینه محمدرضا عارف، الهه کولایی، علی افخمی را برای ریاست دانشگاه تهران به وزارت علوم پیشنهاد کرده‌اند. در بخشی از این بیانیه که از سوی جمعی از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران منتشر شده آمده است: «ما دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ضمن توجه به اهمیت و نقش سرنوشت‌ساز دانشگاهیان در عرصه نقد و نظر و طرح مطالبات و با عنایت به بررسی‌های فراوان و شناخت گسترده از سوابق گزینه‌های ریاست این دانشگاه و برنامه‌های آنان با توجه به ویژگی‌هایی نظیر عقلانیت، تدبر، اعتدال و دارا بودن سوابق اجرایی متعدد و روحیه کارجمعی و استفاده از ظرفیت‌های گروه‌های مختلف بر مبنای تخصص و تعهد افراد ذیل را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی خود اعلام و حمایت خود را از ایشان اعلام می‌داریم.

در ادامه این بیانیه با نام بردن از دکتر محمدرضا عارف، دکتر الهه کولایی و دکتر علی افخمی به عنوان سه گزینه پیشنهادی برای ریاست دانشگاه تهران آمده است: همچنین ضمن بیان خواسته‌ها و دغدغه‌های خویش می‌دانیم اگرچه هر ملتی فرصتی را برای تغییر تاریخ خود دارد، اما این فرصت‌ها همیشگی نبوده و نخواهد بود، پس چه زیباست که در گذر فرصت‌های پیش رو در انتظار آینده نباشیم. توجه به وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه و انجام تغییرات در دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی و انتصاب افراد بر اساس صلاحیت و شایستگی علمی، تخصص و تجربه و برقراری مدیریت عقلانی در جهت بهره‌گیری از توان و دانش و کارایی همه نیروها، احیای فضای علمی و ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه در جهت رسیدن به جایگاه سابق خود، و توجه و استفاده از همه ظرفیت‌های تشکل‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و صنفی دانشجویان در جهت مشارکت تمام دانشجویان و ایجاد نشاط علمی، سیاسی و اجتماعی از مواردی است که در ادامه این بیانیه بر آن تاکید شده است.

افخمی اما در مورد این در خواست دانشگاهان برای ریاست او به «اعتماد» می‌گوید: «بخشی از عمرم را در دانشگاه تهران در خدمت دانشگاهیان بوده‌ام.» او همچنین در پاسخ به این سوال که در صورت نهایی شدن حضورش در دانشگاه تهران چه برنامه‌یی در این دانشگاه دارد، می‌گوید: «معتقد به رویکرد جمعی در اداره دانشگاه هستم. به باور من انتخابی بودن روسای دانشکده‌ها و گروه‌ها از سوی استادان دانشگاه بسیار کارساز است و اهل خانه خودشان باید تصمیم‌گیر نهایی باشند.»

وضعیتی که به گفته او در حال حاضر در این دانشگاه برقرار نیست. افخمی همچنین مخالف فضای امنیتی در دانشگاه است و بر حضور افراد شایسته در دانشگاه تاکید دارد. عضو شورای دانشگاه تهران، عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران به مدت دو سال، نماینده در انتشارات دانشگاه تهران، استاد پایه گروه زبان‌شناسی، بنیانگذار و رییس دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به مدت سه سال، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به مدت دو سال، رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران از جمله سوابق علی افخمی مدیر گروه زبان‌شناسی دانشگاه تهران و رییس موسسه لغت‌نامه دهخدا است.

منبع: اعتماد

::::

۲ دیدگاه

  1. دانشجو :

    به خدا قسم هیج دانشجویی نیست مکر انکه با این انتخاب مخالف باشد

  2. دانشجو :

    من و بسیاری مثل من که دانشجو هستیم از این انتخاب راضی هستیم.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

85 + = 86