۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹

گزارشی از شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی استان‌ها: نابرابری‌های ملموس در پهنه سرزمینی

وضعیت بیکاری در استان‌های مختلف متفاوت بوده و بین 6 درصد تا 6/15 درصد متغیر است. به این ترتیب بالاترین نرخ بیکاری کشور مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد و کمترین آن مربوط به استان‌های گلستان و آذربایجان غربی است. نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در تابستان سال جاری برابر با 6/15 درصد اعلام شده است که بعد از این استان، بالاترین نرخ بیکاری با 5/14 درصد مربوط به استان خوزستان و با 2/14 درصد، متعلق به سیستان و بلوچستان است.

IRANمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): عدالت و رفع تبعیض‌های اقتصادی و اجتماعی، در تمام سال‌های بعد از انقلاب اسلامی محور شعارهای دولت‌ها قرار داشت، شعاری که در دولت محمود احمدی‌نژاد رنگ و بوی تازه‌یی گرفت و در راس وعده‌های دولت‌های نهم و دهم قرار گرفت. اما برآوردهای آماری نشان می‌دهد که با وجود شعارها و وعده‌های مختلف، استان‌های کمتر برخوردار، همچنان با مشکلات و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند. گزارش‌های مرکز آمار حاکی از آن است که تعداد بیکاران در استان‌هایی از قبیل کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، سیستان و بلوچستان همچنان بالاست، استان‌هایی که جزو فقیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند. این مناطق در عین حال از نرخ مشارکت اقتصادی پایینی نیز برخوردار هستند. این شاخص‌ها به خودی خود نشان می‌دهد که اغلب وعده‌های عدالت محورانه در خلال سال‌های اخیر، هیچگاه عملی نشده و دستاوردی برای استان‌ها و نقاط کمتر برخوردار کشور به همراه نداشته است.

مرکز آمار طی جداولی به ارائه آخرین برآوردها از شاخص‌های کلیدی استان‌های کشور پرداخته است. در این گزارش آخرین وضعیت شاخص‌هایی نظیر نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی استان‌ها منتشر شده است. علاوه براین داده‌های دیگری همچون نرخ رشد جمعیت کشور از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ و ضریب نفوذ اینترنت نیز مطرح شده است.

کهگیلویه و بویراحمد بیشترین و گلستان کمترین بیکاران را دارند

این گزارش برآوردی از شاخص نرخ بیکاری استان‌ها در تابستان سال جاری را ارائه داده که برمبنای آن وضعیت بیکاری در استان‌های مختلف متفاوت بوده و بین ۶ درصد تا ۶/۱۵ درصد متغیر است. به این ترتیب بالاترین نرخ بیکاری کشور مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد و کمترین آن مربوط به استان‌های گلستان و آذربایجان غربی است. نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در تابستان سال جاری برابر با ۶/۱۵ درصد اعلام شده است که بعد از این استان، بالاترین نرخ بیکاری با ۵/۱۴ درصد مربوط به استان خوزستان و با ۲/۱۴ درصد، متعلق به سیستان و بلوچستان است.

اما همان‌طور که گفته شد، کمترین شاخص بیکاری مربوط به استان‌های گلستان و آذربایجان غربی است که برابر ۶ درصد است. بعد از اینها نیز همدان با ۵/۶ درصد، کمترین نرخ بیکاری را در اختیار دارد.

اردبیلی‌ها بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را دارند

اما نرخ مشارکت اقتصادی یکی دیگر از شاخص‌هایی است که در گزارش اخیر مرکز آمار به صورت استانی منتشر شده است. طبق این گزارش اردبیلی‌ها در سال جاری بیشترین مشارکت اقتصادی و سیستان و بلوچستانی‌ها کمترین مشارکت را داشته‌اند. این گزارش اعلام می‌کند که نرخ مشارکت اقتصادی اردبیل در تابستان امسال برابر با ۶/۴۳ درصد بوده که بعد از اردبیل، بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی مربوط به آذربایجان غربی با ۴/۴۳ درصد و گیلان با ۴۳ درصد بوده است.

اما سیستان و بلوچستانی‌ها کمترین مشارکت اقتصادی را داشته‌اند به‌طوری که این شاخص در این استان طی تابستان سال جاری برابر با ۹/۲۸ درصد بوده است. بعد از آن نیز کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱ درصد و هرمزگان با ۱/۳۴ درصد کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را به ثبت رساندند.

بیشترین کاربری اینترنت در پایتخت

ضریب نفوذ اینترنت نیز در قالب این گزارش مورد ارزیابی قرار گرفت که حاکی از وضعیت کاربری این شاخص در استان‌های مختلف است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، ضریب نفوذ اینترنت در تهران بیش از سایر استان‌هاست، این ضریب در تهران برابر ۲۶ درصد اعلام شده است. بعد از پایتخت نشین‌ها، سمنانی‌ها بیشترین کاربری اینترنت را به نام خود ثبت کردند، براین اساس این ضریب در استان سمنان برابر با ۲۴ درصد اعلام شده است.

استان سیستان و بلوچستان که طبق این گزارش از وضعیت مناسبی در شاخص‌هایی همچون نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی برخوردار نیست، کمترین ضریب نفوذ اینترنت را نیز در اختیار دارد. این شاخص در میان سیستان و بلوچستانی‌ها برابر با ۶/۶ درصد است. بعد از این استان نیز آذربایجان غربی با ۴/۱۱ درصد، در جمع پایین‌ترین استان‌های کاربر اینترنت قرار دارد.

زاد و ولد پایین در اردبیل

نرخ رشد جمعیت که برمبنای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ منتشر شده، نشان می‌دهد که میزان زاد و ولد در میان اردبیلی‌ها پایین‌تر از سایر استان‌هاست. براین اساس بوشهری‌ها بیشترین نرخ رشد جمعیت را دارند. طبق این گزارش نرخ رشد جمعیت در اردبیل ۳۳/۰ درصد و در ایلام برابر با ۴۳/۰ درصد است. استان بوشهر نیز با ۱۱/۳ درصد بیشترین نرخ رشد جمعیت را داشته و پس از آن استان البرز با ۰۴/۳ درصد، قرار دارد.

بخش دیگری از این گزارش به ارزیابی شاخص نرخ باسوادی استان‌ها مربوط است. طبق گزارش فوق کمترین نرخ باسوادی مربوط به سیستان و بلوچستان با ۵۶/۷۱ درصد است. اما بیشترین نرخ باسوادی نیز مربوط به استان البرز است، طبق این گزارش شاخص نرخ باسوادان در استان تهران برابر با ۴۶/۹۰ درصد است.

برآیند کلی این گزارش بیانگر آن است که بعد از سه دهه و در خلال سال‌هایی که تاکید دولت‌ها بر تسریع عدالت در سراسر کشور قرار داشت، همچنان استان‌های کمتر برخوردار، در شرایط نامناسبی از لحاظ شاخص‌های کلان اقتصادی برخوردارند.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 7