۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰

دادستان کل کشور تشریح کرد: آخرین وضعیت پرونده «م. ر» و معترضان انتخابات ۸۸ و حصر

رخورد با دانه درشت‌ها و آقازاده‌ها از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و هیچ خط قرمزی نداریم. تاکنون هم خیلی از دانه‌درشت‌ها را محاکمه کرده‌ایم و مجازات شده و زندان رفته‌اند. در سال‌های اخیر همچنین پرونده‌هایی داشته‌ایم و افراد تحت تعقیب بودند و مجازات شدند که حتی موقعیت اجتماعی بالایی داشتند اما مانع از تحت تعقیب قرار گرفتن نشده است. در مورد یکی از همین آقا‌زاده‌ها که به خارج کشور رفته بود خیلی تلاش شد زندان نرود و آزاد باشد اما 84 روز بازداشت موقت بود.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): آخرین وضعیت پرونده‌های «ب. ز»، «م. ر»، کرسنت، خاوری، یکی از آقازاده‌ها، سران فتنه، انجمن صنفی و روزنامه آسمان از مهم‌ترین موضوعاتی بود که سخنگوی قوه قضاییه با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح آنها پرداخت.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌یی با حضور در برنامه نگاه یک درباره اقدامات در دستور کار قوه قضاییه درباره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: کارگروهی از سوی رییس قوه قضاییه تشکیل شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود داخلی، قوه قضاییه به دستگاه اجرایی در جهت پیشگیری از جرم و اقدام منسجم و کامل کمک می‌کند. گزیده‌یی از اظهارات محسنی‌اژه‌یی را در ادامه می‌خوانید.

پرونده «ب. ز» در مرحله رسیدگی مقدماتی است و هنوز به صدور کیفر‌خواست منجر نشده است. اینکه چه عنوان مجرمانه و اتهامی در خصوص این فرد صدق کند به نظر قاضی بستگی دارد و شاید کلاهبرداری، خیانت در امانت، اخلال در نظام اقتصادی و مفسد فی‌الارض عناوینی باشد که برخی یا همه آن به این فرد تعلق گیرد. دستگاه قضایی در مورد این فرد به عنوان مدعی‌العموم وارد شد و این اقدام از خروج قانونی یا غیرقانونی وی از کشور پیشگیری کرد.

برخی مسائل این متهم مربوط به داخل و خارج از کشور است و با گذشت زمان پیچیدگی آن بیشتر می‌شود و در حال حاضر می‌توان گفت اقدام وی نوعی کلاهبرداری و اخلال در نظام پولی کشور است.

کسانی که درباره این فرد (ب. ز) اظهارنظر می‌کنند، اگر اطلاعات کافی ندارند اظهارنظر نکنند. در جایی به نقل از کسی دیدم که گفته بود پنج درصد یا کمتر از وجهی که این فرد باید برگرداند مربوط به نفت است درحالی که این موضوع صحت ندارد. هنوز اموال و دارایی این فرد ارزیابی کامل نشده است. فهرستی که خود این فرد ارائه کرده است نشان می‌دهد اموال داخل کشورش بیش از بدهی اوست اما هیات کارشناسی باید در این باره نظر دهد. قبل از دستگیری وی کار کارشناسی صورت گرفت و مشخص شد که یک قلم از اموال وی در داخل کشور یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

یک بخش پرونده کرسنت به سال‌های قبل بر‌می‌گردد که رسیدگی و فردی محکوم شد. البته در برخی از این پرونده‌ها یقینا افراد ذی‌نفوذ سعی می‌کنند اقداماتی کنند که نمی‌توانیم بگوییم این اقدامات بی‌تاثیر بوده است.

در مورد «م. ر» اگر برای بازپرس یا دادستان اتهام محرز شود قرار مجرمیت صادر می‌شود و وقتی قرار مجرمیت مورد موافقت دادستان واقع شد قرار صادر می‌شود.‌ اگر دادگاه تایید کرد حکم صادر می‌شود. اگر وکیل ایشان گفته حکم صادر نشده درست است اما اینکه قرار مجرمیت صادر نشده صحت ندارد. رسیدگی به این‌گونه پرونده‌ها بستگی به دفاع متهم، تفهیم اتهام، اعتراض و… دارد و زمان تشکیل دادگاه هنوز مشخص نشده است.

پرونده فساد سه هزار میلیاردی زمانی که تشکیل شد از یک متهم به بیش از ۲۰۰ متهم گسترش پیدا کرد. بخش عمده‌یی از پرونده که آماده شد به دادگاه رفت و حکم صادر شد و پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال شد. حجم پرونده‌ها زیاد بود و شعبه ۱۳ دو ماه وقت گذاشت حکم را صادر کرد و الان اجرایی شده است. ما همان ابتدا به طلبکاران گفتیم اگر اموال فرد را بخواهند می‌توانند به قیمت ‌بردارند اما قبول نکردند. همین موضوع باعث شد تا روند کار کند شود مانند همان اتفاقی که در پرونده ب- ز افتاده و نفت حاضر به گرفتن اموال به جای طلب خود نیست. در پرونده سه هزار میلیاردی و «ب. ز»، متهمان صداقت نداشتند.

برای متهمان اصلی پرونده فساد سه هزار میلیاردی حکم صادر شده و برای برخی دیگر به دلیل تغییر قاضی، رسیدگی همچنان ادامه دارد. اگر مشخص شود که متهم با پول نامشروع ملکی را خریداری کرده ما مابه‌التفاوت آن را با بدهی فرد محاسبه می‌کنیم.

تلاش‌های زیادی از طریق اینترپل و وزارت امور خارجه داشتیم اما مدعیان حقوق بشر حاضر به تحویل وی نشدند و اگر قاضی تغییر نکرده بود رسیدگی غیابی تاکنون انجام شده بود.

برخورد با دانه درشت‌ها و آقازاده‌ها از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و هیچ خط قرمزی نداریم. تاکنون هم خیلی از دانه‌درشت‌ها را محاکمه کرده‌ایم و مجازات شده و زندان رفته‌اند. در سال‌های اخیر همچنین پرونده‌هایی داشته‌ایم و افراد تحت تعقیب بودند و مجازات شدند که حتی موقعیت اجتماعی بالایی داشتند اما مانع از تحت تعقیب قرار گرفتن نشده است.

در مورد یکی از همین آقا‌زاده‌ها که به خارج کشور رفته بود خیلی تلاش شد زندان نرود و آزاد باشد اما ۸۴ روز بازداشت موقت بود. چگونه است که عده‌یی می‌گویند رسیدگی نمی‌شود. من نمی‌خواهم بگویم فشار و توصیه نبود اما قوه قضاییه زیر بار نرفت. در نهایت دادگاه نقص گرفت، یکی از نقص‌ها این بود که تمام صفحات اعم از انگلیسی باید ترجمه شود. حجم پرونده خیلی خیلی زیاد است، اینها باید ترجمه شود. من نمی‌گویم هیچ پرونده‌یی تاخیر ندارد، هیچ کس فشار وارد نمی‌کند، حرف من این است که قوه قضاییه تلاش کرده تا به سرعت و بدون اغماض به پرونده‌ها رسیدگی کند.

در خصوص اشتغال به کار محکومین حوادث ۸۸ در مشاغل دولتی در برخی احکام انفصال موقت یا دایم از مشاغل دولتی است که بستگی به نوع جرم و میزان مجازات دارد. اگر برای بحث انتخابات باشد از قوه قضاییه استعلام می‌شود در غیر این صورت درباره اشتغال از وزارت اطلاعات استعلام می‌شود. دادستان کل کشور در خصوص سران فتنه ۸۸ گفت: در سال ۸۸ ضربه بزرگی به نظام و بیت‌المال زده شد. برخی در همنوایی با دشمن اموال عمومی و مردم را تخریب کردند. مسجد به آتش کشیدند و دشمن را امیدوار کردند. افعی‌ها و مارهای خفته بیدار شدند. نظام با رأفت و سعه صدر با این افراد برخورد کرد هرچند بودند افرادی که توبه کردند و بسیاری مورد عفو قرار گرفتند. عده‌یی هم که عامدانه و عالمانه عمل کردند مجازات شدند. وی در مورد سران فتنه و سرانجام آنها نیز گفت: نظام درباره این افراد تصمیم گرفته و تغییری در این تصمیم حاصل نشده و غرب غلط می‌کند در این مورد فتنه افکنی کند.

قوه قضاییه و هیات نظارت وظایفی دارند منتها اول هیات نظارت بعد قوه قضاییه وارد می‌شود. اگر هیات نظارت با قدرت وارد شود نیازی به ورود ما نیست. در مورد روزنامه آسمان انتظار اعلام موضع و تشکیل جلسه از سوی هیات نظارت بود که این اتفاق نیفتاد و قوه قضاییه ورود پیدا کرد.

وزارت اطلاعات در این پرونده شاکی خصوصی نبود که الان بخواهد شکایتش را پس بگیرد. این انجمن تحت عنوان امور صنفی کار سیاسی می‌کرد، اگر آن انجمن با همان شکل و نفرات باشد با همان نیت باز هم دادستان وارد می‌شود و اجازه فعالیت نمی‌دهد.

در مورد دستگیری رضوی‌فقیه شما دیدید که در همدان فردی که صحبت‌های هتاکانه داشت دستگیر شد. البته این فرد مخفی شده بود و به کمک دستگاه‌های اطلاعاتی وی را دستگیر کردیم.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 57 = 59