۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶

اخبار ضد و نقیض در مورد پرونده زنجانی ادامه دارد: تعهد پرداخت بدهی در سال ۹۳ ؟

میرعباس سلطانی‌فر در تشریح آخرین وضعیت پیگیری پرونده بدهی بابک زنجانی در کمیته تحقیق و تفحص از این پرونده در کمیسیون انرژی مجلس به تدبیر گفت: «تمامی اموال بابک زنجانی شناسایی شده است. اما مساله مهم‌تر این است که او تمایلی به پرداخت بدهی‌اش ندارد. در واقع بابک زنجانی در بازجویی‌هایی که از او می‌شود مقاوت می‌کند و همکاری خاصی با ماموران ندارد.»

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): پرونده بابک زنجانی همچنان مبهم است. آنقدر اظهارنظرهای ضد و نقیض در مورد پرونده‌اش وجود دارد که هر روز روشن شدن وضعیتش بیشتر به محاق فرو می‌رود. عده‌یی می‌گویند که او وعده داده در ابتدای سال آینده بدهی‌هایش را پرداخت کند و عده‌یی دیگر از همکاری نکردن او با بازجوها صحبت می‌کنند. برخی می‌گویند که اموالش کفاف بدهی‌هایش را نمی‌دهد و برخی دیگر با رد این موضوع معتقدند که اموال زنجانی برای پرداخت بدهی‌هایش کافی است. روز گذشته نیز دو تن از نمایندگان مجلس اخبار جدیدی از پرونده بابک زنجانی که نزدیک به سه ماه از بازداشتش می‌گذرد دادند. اخباری که هنوز مشخص نیست صحت دارد یا خیر؟

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تشکیل جلسه رییس و برخی اعضای این کمیسیون با دستگاه قضایی برای بررسی نحوه وصول بدهی‌های بابک زنجانی در آینده نزدیک خبر داد. سیدحسین دهدشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هم آقای میرکاظمی، رییس کمیسیون انرژی و هم من برای بررسی نحوه وصول بدهی‌های بابک زنجانی ارتباطاتی با دستگاه قضایی داشته‌ایم و اطلاعاتی را گرفته‌ایم. همچنین بنا داریم در آینده نیز در نشست رسمی با مسوولان دستگاه قضایی به جمع‌بندی مشخصی در این باره برسیم. او با بیان اینکه پیش از این نیز اعضای کمیسیون انرژی مجلس با مسوولان دستگاه قضایی نشست‌های غیررسمی درباره بدهی‌های بابک زنجانی داشتند، افزود: ما در آینده با آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران که مسوولیت پرونده بابک زنجانی را برعهده دارد دیدار و گفت‌وگو خواهیم کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای سلامی با اشاره به پیگیری نحوه بررسی پرونده بابک زنجانی در دستگاه قضایی از سوی مجلس تاکید کرد: ما این روند را رصد می‌کنیم و مطمئن هستیم که کار به خوبی پیش می‌رود. تاکنون هم کلیه اموال بابک زنجانی در داخل و خارج از کشور شناسایی شده و در حال ارزشیابی است تا اگر او نتوانست به تعهدش عمل و بدهی‌هایش را بپردازد، قوه قضاییه نسبت به مصادره اموال او اقدام کند. دهدشتی یادآور شد: بابک زنجانی با توجه به چک‌هایی که داده، تعهد داده که اوایل سال آینده بدهی‌های خود را پرداخت کند اما در غیراین‌صورت اموال او مصادره خواهد شد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: در حال حاضر خط هوایی قشم‌ایر که متعلق به بابک زنجانی است در حال فعالیت است و نمی‌توان آن را تعطیل کرد یا اموال دیگر او هم‌چنان هستند اما بحث این است که به گونه‌یی بر این اموال نظارت شود که به جایی منتقل نشود و در اختیار وزارت نفت قرار گیرد و قوه قضاییه بتواند نسبت به آنها اشراف داشته باشد. دهدشتی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی سیستم‌های نظارتی و امنیتی با قوه قضاییه برای بررسی پرونده بابک زنجانی تاکید کرد: آنچه در مورد پرونده بابک زنجانی به مجلس و کمیسیون انرژی مربوط می‌شود، مطالبات از بابک زنجانی و بدهی‌هایی است که او باید نسبت به تسویه آنها اقدام کند. اما سایر تخلفات قضایی وی در حیطه وظایف دستگاه قضایی است.

زنجانی در بازجویی‌ها مقاومت می‌کند

در همین حال میرعباس سلطانی‌فر در تشریح آخرین وضعیت پیگیری پرونده بدهی بابک زنجانی در کمیته تحقیق و تفحص از این پرونده در کمیسیون انرژی مجلس به تدبیر گفت: «تمامی اموال بابک زنجانی شناسایی شده است. اما مساله مهم‌تر این است که او تمایلی به پرداخت بدهی‌اش ندارد. در واقع بابک زنجانی در بازجویی‌هایی که از او می‌شود مقاوت می‌کند و همکاری خاصی با ماموران ندارد.» نماینده بروجن در مجلس نهم می‌گوید: «بابک زنجانی بیش از ۶۰ درصد اموالش را خودش قیمت‌گذاری کرده است و رقم‌هایی فراتر از قیمت واقعی اموالش در داخل کشور برای باز پرداخت بدهی‌هایش اعلام می‌کند. اما بر اساس اطلاعات ما قیمت حقیقی اموال داخل ایران او شاید یک سوم قیمت کل اموالش در خارج از کشور باشد.»

او با بیان اینکه اموال داخلی بابک زنجانی پاسخگوی حتی پنج درصد بدهی‌اش به وزارت نفت نیست، تاکید دارد که «زنجانی تاکنون قدمی برای پرداخت بدهی‌اش برنداشته است. در واقع او همه را به بازی گرفته و بعید می‌دانم که بخواهد همکاری کند و بدهی‌اش را پس دهد. درست است که زنجانی در بازداشت است اما اگر اراده‌اش را داشته باشد حتما راه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آنها از اموال خارج از ایرانش برای بازپرداخت پول نفت استفاده کند. به گفته سلطانی‌فر «زنجانی قطعا برای پرداخت بدهی خود به وزارت نفت باید از اموال خارج از ایرانش استفاده کند اما از این کار امتناع می‌کند و معنی این عدم همکاری این است که او نمی‌خواهد بدهی دو میلیارد یورویی‌اش به وزارت نفت را پرداخت کند. »

منبع: اعتماد

:::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 44 = 53