۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹ رییس کمیسیون شوراهای مجلس:

تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» به اندازه «تامین‌اجتماعی» صدا می‌کند

پرونده تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» از 20خرداد سال گذشته آغاز شد و حالا مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد. پیش از این نیز برخی نمایندگان مجلس از جمله نایب‌رییس مجلس، از کشف80 تخلف در جریان تحقیق‌وتفحص از زیرمجموعه‌های بنیاد از جمله بانک دی خبر داده بودند. 35 گروه در این مدت در پروژه تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» با نمایندگان مجلس همکاری کرده‌اند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): مراحل رسیدگی به پرونده تخلف مالی در «بنیاد شهید» اگرچه خیلی طولانی شده اما جسته و گریخته از سوی برخی نمایندگان مجلس دنبال می‌شود. تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» از همان آغاز با انواع سنگ‌‏اندازی‌‏ها مواجه شده بود و حالا آهسته و پیوسته پیش می‌رود.
«مسعود زریبافان»، رییس پیشین «بنیاد شهید» آنقدر از نمایندگان منتقد این بنیاد شکایت کرده که حالا کمتر نماینده‏ای در بهارستان درباره تفحص از «بنیاد شهید» حرف می‌زند. یکی دیگر از نگرانی‌های پیش‌روی این تحقیق‌وتفحص، احتمال خوانده نشدن جنبه‌های مختلف گزارش در صحن علنی است، آنچه رییس کمیسیون شوراها آن را رد کرده و می‌گوید: «برای هر تحقیق‌وتفحص میلیون‌ها هزینه می‌شود و هدف از تفحص اعلام یافته‌های آن به افکار عمومی و مسوولان است و به همین خاطر هیچ دلیلی برای ملاحظه‌کاری در این مسیر وجود ندارد و گزارش پس از اتمام کار در صحن علنی خوانده می‌شود.»
البته برخی دیگر از نمایندگان نگاه خوش‌بینانه خجسته را ندارند و گاه و بیگاه در راهروهای بهارستان نگرانی‌شان را از جرح و تعدیل گزارش نهایی اعلام می‌کنند. با این حال خجسته درباره وضعیت این پرونده به جزییات بیشتری اشاره نکرده و تنها می‌گوید: «هر چه پیش‌تر می‌رویم، وضعیت پیچیده‌تر و یافته‌ها بیشتر می‌شود. فکر می‌کنم تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» به اندازه تامین‌اجتماعی صدا کند
.»«غلامعلی جعفرزاده‌ایمن ‏آبادی» که روزگاری بیشترین اطلاعات و جزییات پرونده تحقیق‌وتفحص از تامین‌اجتماعی را در اختیار خبرنگاران قرار می‌داد، این روزها کمتر پاسخگوی سوالات است و البته خودش تاکید دارد که این مساله ربطی به شکایت مسعود زریبافان از سخنان گاه و بیگاه او ندارد. با این حال می‌گوید: «در این تفحص هرچه پیشتر می‌رویم، ابعاد عجیبی مشاهده می‌شود و هر کس که از آن مطلع می‌شود، تنها به شرمندگی در برابر خانواده شهدا فکر می‌کند و بس. متاسفم که چنین شرایطی برای این عزیزان پیش آمده.»
اما هر چه باشد، گویی شکایت از برخی نمایندگان کار خودش را کرده و حالا برخی نمایندگان بیش از گذشته نگران احتمال شکایت تیم وکلای آقای زریبافان هستند. انبوه شکایت‌های مردمی از «بنیاد شهید» به «کمیسیون اصل ۹۰» و نمایندگان مجلس نخستین جرقه‌ها برای پیشبرد تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» را به وجود آورد و زمزمه‌ها بالا گرفت، اما برخی در همان بنیاد – در دوره ریاست مسعود زریبافان در این نهاد- در تماس‌های تهدید‌آمیز با برخی نمایندگان تلاش کردند تا آنها را از هرگونه اقدام در این زمینه بازدارند. علاوه بر شکایت‌های مردمی، فاش‌شدن خبر اختلاس هزارو۷۰۰میلیاردریالی و انتقال آن به خارج از کشور به شروع جدی تفحص از «بنیاد شهید» کمک کرد.
البته مسعود زریبافان، رییس سابق «بنیاد شهید» تاکید دارد که «تحقیق‌وتفحص مسایل شخصی برخی افراد است. «بنیاد شهید» از پاک‌ترین نهاد‌هاست و پاک‌ترین افراد در آن کار کرده‌اند و همه این موارد دعواهای شخصی است.» اما واقعیت نشان از آن دارد که این بنیاد دست‌کم در دوره مدیریت او چندان هم نهاد پاکی نبوده. چنانچه نمایندگان مجلس نهم، سال گذشته از اختلاس ۱۵میلیاردتومانی در «بنیاد شهید» خبر دادند و به دنبال آن طرح تحقیق‌وتفحص از این نهاد را در ۲۰ خرداد سال‌جاری کلید زدند.   عدم شفافیت مالی، وجود شایبه‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد و کشف اختلاس ۱۵میلیاردتومانی» از جمله دلایل پیگیری این طرح در مجلس نهم است. در سال‌های گذشته بارها خانواده‌های جانبازان و ایثارگران دوران جنگ در مقابل مجلس و «بنیاد شهید» تجمع کرده بودند.
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، پیش از این به «شرق» گفته بود: ««بنیاد شهید» مجموعه بنگاه بزرگ اقتصادی است که در گوشه و کنار مملکت هر کاری دلش خواسته انجام داده، متاسفانه در این پرونده هر چه جلوتر می‌رویم وضعیت وخیم‌تر می‌شود. به هر کجای این پرونده دست می‌گذاریم زوایای بیشتری از این فساد به دست می‌آرویم به همین دلیل زمان بیشتری را برای بررسی نیاز داریم.»
پرونده تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» از ۲۰خرداد سال گذشته آغاز شد و حالا مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد. پیش از این نیز برخی نمایندگان مجلس از جمله نایب‌رییس مجلس، از کشف۸۰ تخلف در جریان تحقیق‌وتفحص از زیرمجموعه‌های بنیاد از جمله بانک دی خبر داده بودند. ۳۵ گروه در این مدت در پروژه تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» با نمایندگان مجلس همکاری کرده‌اند.
منبع: شرق
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 1