۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶ سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به عدم صدور ويزا براي نماينده ايران در سازمان ملل اعلام كرد:

شکایت از امریکا در دست اقدام است

سخنگوی وزارت امورخارجه صادر نکردن ویزا برای ابوطالبی را نقض مقررات بین‌المللی دانست و اظهار داشت: پیگیری موضوع و شکایت ایران نسبت به عدم صدور روادید از سوی دولت امریکا برای سفیر و نماینده دایم پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک از طریق سازوکارهای رسمی موجود برای رسیدگی به این موضوع فعال شده و در دست اقدام است.

shora-0620-mm1مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ایران شکایت از امریکا را در مورد عدم انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل دستور کار خود قرار داد. این خبری بود که روز گذشته از سوی مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه صادر نکردن ویزا برای ابوطالبی را نقض مقررات بین‌المللی دانست و اظهار داشت: پیگیری موضوع و شکایت ایران نسبت به عدم صدور روادید از سوی دولت امریکا برای سفیر و نماینده دایم پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک از طریق سازوکارهای رسمی موجود برای رسیدگی به این موضوع فعال شده و در دست اقدام است.

افخم افزود: اقدام امریکا در عدم صدور روادید برای سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نقض مقررات بین‌المللی بوده و برخلاف قرارداد مقر بین سازمان ملل متحد و دولت امریکاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ساز و کارهای موجود در سازمان ملل شامل رجوع موضوع به کمیته ارتباط با دولت میزبان که وظیفه نظارت بر اجرای قرارداد مقر را دارد در دستور کار است و دستورالعمل لازم در این زمینه به نمایندگی کشورمان در نیویورک داده شده که از امروز و متعاقب شروع هفته کاری اقدامات لازم از سوی نمایندگی کشورمان به عمل آمده و با جدیت و حساسیت روند کار دنبال می‌شود.

ماجرای ابوطالبی در روند گفت‌وگوهای هسته‌یی تاثیر ندارد

در همین حال روز گذشته نماینده امریکا در سازمان ملل گفت: تصمیم دولت امریکا برای عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، نماینده معرفی شده ایران در سازمان ملل تاثیری در مذاکرات هسته‌یی تهران و واشنگتن نداشته است.

او این خبر را در حالی عنوان کرد که طی روزهای گذشته برخی گزارش‌ها از تاثیر بحران صدور ویزا برای حمید ابوطالبی نماینده ایران در سازمان ملل متحد در روند گفت‌وگوهای هسته‌یی ایران و ۱+۵ خبر داده بودند.

به گزارش ایسنا، سامانتا پاور نماینده امریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه ‌ای.بی‌.سی گفت که مذاکرات هسته‌یی ایران و امریکا با وجود تصمیم اخیر باراک اوباما برای ندادن ویزا به حمید ابوطالبی بدون خدشه در حال ادامه است و در آینده نیز این تصمیم بر مذاکرات تاثیری نخواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد: انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل قابل قبول نیست و تهران باید شخص دیگری را به جای وی برگزیند.

این در حالی است که تاکنون بارها وزارت خارجه کشورمان اعلام کرده است انتخاب ابوطالبی کاملا مناسب است و قصد انتخاب فرد دیگری را برای نمایندگی در سازمان ملل ندارد. حمید ابوطالبی نیز پیش از این اعلام کرده بود که در جریان اشغال سفارت امریکا دخالتی نداشته و تنها نقش مترجم امریکایی‌ها را داشته است.

اوباما پیگیر راه‌حل گفت‌وگو محور با تهران باشد

در خبری دیگر در این ارتباط پل پیلار، تحلیلگر سابق سازمان مرکزی اطلاعات امریکا (سیا) از باراک اوباما خواست با عقیم کردن تلاش‌های نومحافظه‌کاران و متحدان‌شان که به جای مذاکره با ایران خواستار مقابله هستند، پیگیر راه‌حل گفت‌وگو محور با تهران باشد. پیلار استاد مطالعات امنیتی دانشگاه جرج تاون امریکا در مقاله منتشر شده در نشریه نشنال اینترست نوشته است: دولت اوباما باید تلاش کند که در رابطه با مساله ایران، تعادل برقرار کند و از عهده شرایط و عوامل مغایر برآید. به گفته پیلار، دولت اوباما باید این نیروها و عوامل مخرب را با رفتاری توام با دفع و دلجویی مدیریت کند و اجازه ندهد آنها موجب شکست مذاکرات شوند. دولت اوباما باید برای نشان دادن قدرت و قاطعیت خود در برابر ایران، اقداماتی خاص انجام دهد یا از آنها حرف بزند.

در خبری دیگر در این ارتباط ادعای روزنامه

عرب زبان «الشرق الاوسط» چاپ لندن مبنی بر تصمیم تهران برای معرفی فرد دیگری به جای حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل رد شد. یک منبع آگاه در نهاد ریاست‌جمهوری گفت آقای حمید ابوطالبی که از دیپلمات‌های برجسته کشور به شمار می‌روند، نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد است و گزینه جایگزین برای وی نداریم. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق مکانیزم‌های حقوقی پیش‌بینی شده در حال پیگیری این موضوع است.

درخواست از کمیته روابط با میزبان سازمان ملل برای موضوع ابوطالبی

در همین حال «مجید تخت‌روانچی» با بیان اینکه صادر نشدن روادید برای «حمید ابوطالبی» سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل از سوی امریکا را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: از کمیته روابط با میزبان سازمان ملل درخواست کرده‌ایم که در این‌باره تصمیم‌گیری کند. روانچی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات وزارت امور خارجه درباره موضوع ابوطالبی اظهار داشت: وزارت امور خارجه موضوع را از مسیرهای قانونی پیگیری می‌کند و تمرکز خود را بر حل موضوع متوجه کرده است.

وی با بیان اینکه در ساختار سازمان ملل مکانیزم‌هایی برای پیگیری مواردی از این دست پیش‌بینی شده است و در حال بررسی آنها هستیم، گفت: از نمایندگان خود در نیویورک خواسته‌ایم تا با دبیرخانه سازمان ملل تماس بگیرند و اعتراض ایران را اعلام کنند. این مقام ارشد وزارت امور خارجه با بیان اینکه در سازمان ملل کمیته‌یی به عنوان «کمیته روابط با میزبان» وجود دارد که در اینجا میزبان کشور ایالات متحده امریکا است، تصریح کرد: این کمیته به اعتراض‌های مشابه مورد ابوطالبی رسیدگی می‌کند و از این کمیته درخواست کرده‌ایم تشکیل جلسه داده و در این مورد تصمیم‌گیری کند.

معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه یادآور شد: درگذشته نیز مواردی وجود داشته که امریکا از صدور روادید برای نمایندگان سیاسی و سفرای خارجی برخی کشورها خودداری کرده بود و مورد ابوطالبی تنها مورد نیست. تخت روانچی اضافه کرد: نمونه بارز آن مربوط به سال ۱۹۸۸ است؛ زمانی که یاسرعرفات رییس حکومت خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین قصد سفر به سازمان ملل را داشت که ممانعت از صدور روادید برای وی، بازتاب‌ها و اعتراض‌های بسیاری را در جهان به همراه داشت.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال خبرنگار سیاسی ایرنا که نظر شما درباره توصیه برخی افراد که گفته‌اند برای حل مساله، ابوطالبی از سفیر شدن در سازمان ملل انصراف دهد، چیست؟ گفت: این نظر آنهاست. وزارت امور خارجه از نماینده‌یی که معرفی کرده با جدیت حمایت می‌کند و وی را فردی شایسته، باتجربه و کارآمد برای این سمت می‌داند و قصد ندارد فرد جدیدی را معرفی کند. تخت‌روانچی تاکید کرد: سازمان ملل باید این موضوع را دنبال کند چرا که سفیر ایران در سازمان ملل مستقر می‌شود و نیویورک به عنوان مقر سازمان ملل متحد مطرح است. معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه همچنین گفت: از آقای بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد می‌خواهیم به این موضوع ورود کند و اقدامات لازم را برای حل این مساله انجام دهد. معاون وزیرامورخارجه دربخش دیگری اعلام کرد: با مقامات انگلیس توافق کرده‌ایم که مراحل بهبود و افزایش سطح روابط را طی کنیم.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 5 = 5