۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷

پیشتازی روحانی، سعیدی کیا، لنکرانی، واعظ زاده و کواکبیان برای ثبت نام در نخستین روز انتخابات

نخستین روز ثبت نام از کاندیداهای ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که 62 نفر در ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور با ارائه مدارک لازم نام خود را برای حضور در رقابت سرنوشت ساز 24 خردادماه امسال ثبت کردند. از میان این 62 نفر تنها 5 چهره سیاسی و جدی حضور داشتند که البته پیش از این به طور رسمی اعلام کاندیداتوری کرده بودند.

IMG18413597«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): نخستین روز ثبت نام از کاندیداها صادق واعظ زاده، کامران باقری لنکرانی، محمد سعیدی کیا، حسن روحانی و مصطفی کواکبیان پیشتاز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری شدند.

نخستین روز ثبت نام از کاندیداهای ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که ۶۲ نفر در ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور با ارائه مدارک لازم نام خود را برای حضور در رقابت سرنوشت ساز ۲۴ خردادماه امسال ثبت کردند. از میان این ۶۲ نفر تنها ۵ چهره سیاسی و جدی حضور داشتند که البته پیش از این به طور رسمی اعلام کاندیداتوری کرده بودند.

صادق واعظ زاده
صادق واعظ زاده نخستین چهره ای بود که در ساعات ابتدایی وارد وزارت کشور شد و ثبت نام کرد و در جریان ثبت نام وی محمد رحمتی وزیر راه دولت نهم و دولت هشتم نیز وی را همراهی می کرد.
واعظ زاده متولد ۱۳۳۸ از  مشهد و استاد گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او در دولت اول محمود احمدی‌نژاد اولین معاون علمی رییس جمهور ایران، دبیر شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری و رییس بنیاد ملی نخبگان بود. وی هم اکنون رئیس شورای عالی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است.
وی در جریان ثبت نام خود در وزارت کشور گفت: با توکل به خداوند و اعتماد به انتخاب درست مردم وارد عرصه رقابت شدم.
واعظ زاده افزود: امیدوارم بتوانم در جهت پیشرفت عدالت برای هر ایرانی تلاش کنم و  مشکلات پیش پای ملت را به کمک نخبگان و برجستگان جوان از پیش پا بردارم و خواسته های مردم را اجرا کنم.
وی تصریح کرد:  علت حضور من در  رقابت های انتخاباتی پیشنهاد و اصرار گروهی از دانشمندان برجسته کشور و اقشار مردم است.
واعظ زاده گفت: برای حضور در رقابت ها به عنوان یک نامزد مستقل به این دلیل حضور یافتم چرا که جامعه ما در حالت جنجال و آشوب سیاسی نمی تواند پیشرفت کند و هرچه جلو می رویم وضعیت سیاسی جامعه با اغتشاش و درگیری بیشتر مواجه می شود.
واعظ زاده این را هم گفت که  در این شرایط یک نامزد مستقل که وابستگی گروهی و باندی نداشته باشد و در عین حال بتواند از شخصیت های صالح که در قالب گروه ها و دسته جات هستند استفاده کند و یک همگرایی به وجود آورد مفید خواهد بود.
واعظ زاده خاطرنشان کرد: سابقه بنده توانایی در این جهت را نشان می دهد و امیدواریم با خارج کردن دولت از جار و جنجال های سیاسی سرعت پیشرفت کشور را که به کندی پیش می رود افزایش دهیم و مطالبات مردم به خصوص نسل جوان را محقق کنیم.
کاندیدای ریاست جمهوری بیان کرد: وضعیت موجود کشور مطلوب نیست و بازگشت به گذشته نیز مطلوب نیست. باید رو به جلو حرکت کنیم. در سال های اخیر جمعیت جوان ایران خواست های جدید پیدا کردند که باید با فکر جدید به آنها پاسخ داد.
باقری لنکرانی
دومین چهره ای سیاسی که امروز در وزارت کشور ثبت نام کرد کامران باقری لنکرانی بود که صادق محصولی، محمد سلیمانی، روح الله حسینیان، علی اصغر زارعی، حجت الاسلام محمود رجبی، حجت الاسلام محمود نبویان، امیر حسین قاضی زاده، پرویز داودی نیز وی را همراهی می کردند.
لنکرانی  متولد  ۱۳۴۴ از تهران با مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی ، مدرک تخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.
وی که یکی از جوانترین کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم است وزیر بهداشت کابینه اول محمود احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد.
لنکرانی که گزینه جبهه پیداری در این انتخابات است، حضور خود در عرصه انتخابات را حضور فردی ندانست و با تأکید به حضور گفتمان در انتخابات، اعتقاد دارد: در انتخابات مهم است که افراد را از نظر گفتمانی نقد کنیم، نقد گفتمان ها با اخلاق اسلامی منافات ندارد اتفاقاً عدم شفافیت با اخلاق اسلامی منافات دارد.
همچنین لنکرانی در یکی از سخنرانی های خود با بیان اینکه از احمدی نژاد در کابینه اش استفاده نمی کند، تاکید کرده بود: اشخاصی که می گویند شب انتخابات افشاگری می کنیم، قابل اعتماد نیستند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه آیا اصولگرایان به اجماع می رسند یا نه گفت: فضای فعلی کشور نشان دهنده این است که سلایق مختلف که در چارچوب نظام هستند در این انتخابات نمایندگانی خواهند داشت. انتخابات آینده دو قطبی نخواهد بود و امیدواریم مردم خوبمان فرد مناسبی را انتخاب کنند.
لنکرانی همچنین  درباره برنامه هایش برای ریاست جمهوری عنوان کرد: در این خصوص قوی ترین اقدامات دولتی را خواهیم داشت. در فاصله ای که نتیجه آرا معلوم شود تا زمان تفویض اختیارات مهمترین وظیفه ام ایجاد یک شبکه نخبگانی است که سرمایه اصلی دولت یازدهم برای تحقق عدالت در عرصه های مختلف است. توجه به معیشت مردم اولویت اصلی در کار دولت است و بحث اصلاح اقتصادی کشور و آنچه که قبلا به عنوان تحول اقتصادی مطرح بود. بحث انضباط دولت را در زمینه های اقتصادی نیز دنبال می کنیم.
این کاندیدای ریاست جمهوری درباره اینکه آیا مسیر تبلیغاتی اش مانند احمدی نژاد در مقابل هاشمی خواهد بود بیان کرد: مهمترین رکن در دولت یازدهم امید آفرینی و حرکت برای حل مشکلات کشور است. ما نظرمان را در مورد افراد مختلف و حضورشان اعلام می کنیم اما فضای دولت یازدهم برای کار و تلاش خواهد بود.
وی در پاسخ به این سئوال که مهمترین رقیب خود را چه کسی می دانید بیان کرد: انتخابات آتی چند قطبی است و مردم ایران در این انتخابات تصمیمات مهمی خواهند گرفت.
محمد سعیدی کیا
به گزارش مهر محمد سعیدی کیا وزیر سابق احمدی نژاد نیز در اولین روز ثبت نام از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای نام نویسی خود را به وزارت کشور رساند.
سعیدی کیا متولد ۱۳۲۵ از اصفهان، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشتهٔ راه و ساختمان از دانشگاه امیر کبیر تهران است. وی در سال ۸۴ توسط احمدی نژاد برای تصدی وزارت مسکن و شهرسازی انتخاب شد ؛ پیش از آن نیز وزیر راه و ترابری دولت موسوی و هاشمی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۲ بوده‌است. همچنین سعیدی کیا وزارت جهادسازندگی دولت خاتمی را از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ نیز در کارنامه خود دارد.
سعیدی کیا صبح امروز در وزارت کشور گفت: با توجه به تجربه ای که دارم با فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی می توان اقتصادی آرام،  پویا و توام با رفاه برای مردم ایجاد کرد هر خدمتی در کشور باید در بستر فرهنگ اسلامی صورت گیرد
وی البته درباره رقبای انتخاباتی خود نیز گفت که بعد از اظهار نظر شورای نگهبان نسبت به کاندیداها معلوم می شود که رقبایم چند نفر و در چه سطحی قرار دارند..
سعیدی کیا این را هم گفت که قانون منداری پایه استحکام دولت است و باید بر آن پافشاری شود اگر مدیرانی در کشور این قانون را صحیح نمی بینند و اجرا نمی کنند باعث می شود که تزلزل در همه زمینه ها ایجاد شود.
حسن روحانی
حسن روحانی هم از چهره هایی بود که امروز برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
روحانی را علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در ستاد انتخابات کشور همراهی کردند.
روحانی متولد ۱۳۲۷ از شهر سرخه استان سمنان و دارای تحصیلات دروس حوزوی و دینی از حوزه علمیه سمنان و قم ، لیسانس حقوق قضائی از دانشگاه تهران، فوق لیسانس حقوق عمومی از دانشگاه انگلستان و دکترای  حقوق اساسی از دانشگاه کلدونیان گلاسکو است. وی نماینده مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، عضو شورای عالی امنیت ملی  و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک است. همچنین روحانی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و دوره پنجم و دبیر شورای عالی امنیت ملی را نیز در کارنامه خود دارد.
روحانی درباره اظهارات وزیر اطلاعات در خصوص سید محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: من اعتقاد دارم در شرف یک انتخابات بسیار مهمی هستیم و باید آن را با حضور پرشکوه مردم به یک حماسه سیاسی تبدیل کنیم هرگونه کلمات تفرقه آور، اختلاف انگیز و شکاف آفرین به مصلحت جامعه ما نیست افرادی که از مسئولیت آنها چند ماه بیشتر باقی نمانده است خوب است که احتیاط بیشتری در کلمات داشته باشند.
وی این را هم گفت که پرونده هسته ای ایران باید از طریق مذاکره به حل و فصل برسد. با توجه به این که در این زمینه تجربه کافی دارم و صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای در شورای حکام در زمان من به اثبات رسیده است امید فراوان دارم با ایجاد اجماع در کشور و تلاش فعالان سیاسی پرونده را در مسیر درست قرار دهم.
روحانی درباره کاندیداتوری هاشمی هم عنوان کرد: ظرف چند روز آینده معلوم می شود که آقای هاشمی ثبت نام می کنند یا خیر ولی من فکر نمی کنم ثبت نام کنند..
وی در پاسخ به این سوال که آیا نامزد نهایی اصلاح طلبان خواهد بود بیان کرد: همان طور که قبلاً اعلام کردم یک فرد اعتدال گرا هستم و همواره با اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل روابط صمیمی و خوب داشته ام و در همه سمت ها از اصولگرایان و اصلاح طلبان استفاده کردم امیدوارم در جذب آرای معتدلین جامعه موفق باشم.
روحانی این را هم گفت که اعتقاد دارم در ۴ سال آینده هدف اصلی دولت در اقتصاد خرد باید بهبود وضعیت معیشت مردم باشد و این بهبود از طریق دو راهبرد می تواند حاصل راهبرد تولید ثروت ملی و راهبرد توزیع عادلانه ثروت ملی شود.
مصطفی کواکبیان
مصطفی کواکبیان کاندیدای دیگری بود که در نخستین روز از ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
وی گفت برای حضور در انتخابات عزم جدی و اراده قطعی دارم و ۵۰ برنامه ای که تدوین کرده ام را تا قبل از روز رای گیری به صورت تفضیلی بیان می کنم.
کواکبیان این را هم گفت آنهایی که بنای براندازی نظام را داشته باشند اصلاح طلب نمی‌دانیم. اصلاح طلب کسانی را شامل می شود که در چارچوب قواعد نظام تلاش کند تا نابسامانی ها را سامان دهند. بداخلاقی ها در جامعه از مناظره های سال ۸۸ شروع شد و تا امروز ادامه دارد قوه قضائیه هم می گوید ما برخورد می  کنیم اما این کار همچنان ادامه دارد.
به عقیده کواکبیان مهمترین مشکل جامعه اشتغال است که او بنا دارد در صورت رئیس جمهور شدن تا پایان ۴ سال نرخ بیکاری را به زیر ۱۰ درصد برساند و علاوه بر آن گرانی و تورم و رشد نقدینگی را نیز مهار کند. اوالبته این را هم گفت که باید با آمریکا رابطه تعریف کنیم. البته برقراری رابطه با آمریکا باید با اجازه مقام معظم رهبری باشد.
وی این را هم گفت که نگران رای آوردن نیست و اگر مردم به هر دلیلی او را نپسندند به رقیبی که بر اساس قانون انتخاب شده است یک جعبه شیرینی خواهد داد و در صورت رای نیاوردن در انتخابات انزوا و گوشه طلبی اختیار نمی کند.
کواکبیان گفت: رنگ انتخاباتی ام سبز است.
منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

47 + = 48