۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷

اختیاراتی که امام به رئیس‌جمهور بنی‌صدر تفویض کرد

امام خمینی در حمایت از رأی مردم به ابوالحسن بنی صدر به عنوان نخستین رئیس‌جمهور ایران اسلامی، بخشی از اختیارات قانونی رهبری از جمله فرماندهی کل قوا و مسئولیت صداوسیما را به وی تفویض کرد. بنی صدر به مدت یک سال و به ویژه در سال نخست جنگ تحمیلی از این اختیارات قانونی استفاده کرد اما پس از مدت‏ها اختلاف بین او و مسئولان انقلابی نظام اسلامی که اوج آن در مسئله سوء مدیریت در جنگ بود، امام خمینی(ره) در 20 خرداد 1360 وی را از فرماندهی کل قوا برکنار نمودند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): سی و چهار سال پیش در چنین روزی (۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۹ / ۲۱ جمادی الثانی ۱۴۰۰) ، امام خمینی در حمایت از رأی مردم به ابوالحسن بنی صدر به عنوان نخستین رئیس‌جمهور ایران اسلامی، بخشی از اختیارات قانونی رهبری از جمله فرماندهی کل قوا و مسئولیت صداوسیما را به وی تفویض کرد.

در این روز بنی صدر با نگارش نامه ای خطاب به امام که در جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (صفحه ۲۷۶) آمده، خواستار تفویض اختیارات به رئیس جمهور شد:

bani sadr 2

[بسمه تعالی. حضور مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران - دام ظله العالی

نظر به اوضاع کشور و مقابله قاطع با توطئه‌ها و حوادث، ضروری دید بر اساس گفتگوهای مفصلی که حاج احمد آقا به عرض می‌رسانند خواهان سه امر زیر بشوم:

۱- انتخاب نخست وزیر با تصویب امام.

۲- قوای انتظامی در اختیار و به دستور عمل کنند.

۳-  دستگاه‌های تبلیغاتی باید بر خلاف مصالح کشور و مخالف سیاست جمهوری اسلامی نباشد و آزادی آنان در حدود قوانین اسلامی باید مراعات شود. اطمینان می‌دهد که با وجود همه مشکلات در صورتی که وسائل کار در دسترس و به اختیار باشند، هیچ گونه خطری متوجه انقلاب اسلامی و کشور عزیز نخواهد شد. ابوالحسن بنی صدر]

امام نیز پاسخ کوتاهی مرقوم نمودند که به عنوان اجازه‌نامه صورت قانونی یافت:

«بسمه تعالی

موافقت شد.

روح الله الموسوی الخمینی»

bani sadr

بنی صدر به مدت یک سال و به ویژه در سال نخست جنگ تحمیلی از این اختیارات قانونی استفاده کرد اما پس از مدت‏ها اختلاف بین او و مسئولان انقلابی نظام اسلامی که اوج آن در مسئله سوء مدیریت در جنگ بود، امام خمینی(ره) در ۲۰ خرداد ۱۳۶۰، پس از مشورت با مسئولان عالی رتبه نظام، وی را از فرماندهی کل قوا که به نیابت از ولی فقیه در اختیار او بود، بر کنار نمودند.

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

30 - = 24