۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸ درسی از اخلاق سیاسی امام خمینی:

از غرور به خداى تبارک و تعالى پناه مى‏ برم

من خوف این را دارم که مطالبى که آقاى حجازى فرمودند درباره من، باورم بیاید. من خوف این را دارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان براى من یک غرور و انحطاطى پیش بیاید. من به خداى تبارک و تعالى پناه مى‏‌برم از غرور. من اگر خودم را براى خودم نسبت به سایر انسانها یک مرتبتى قائل باشم، این انحطاط فکرى است و انحطاط روحى...

 hejazi - imamمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): حضرت امام(س) از آن روی که در کسب فضائل و اخلاق حسنه و نشر و ترویج آن و پرهیز از رذائل اخلاقی و نهی از آن تلاش موفقی را در کارنامه خود دارند، از آن رو که غرور را از بزرگترین جنود ابلیس و دام نفس اماره و مانع کسب معارف و دشمن  تحصیل اخلاق حسنه و رهزن اعمال صالحه می‌دانند، همواره از آن پرهیز داشتند و از هر امری که شائبه ارتکاب به آن و یا زمینه ترویج و رشد آن را فراهم می‌ساخت، به شدت از آن دوری می‌جستند.

از جمله زمانی  که در روز افتتاحیه اولین دوره مجلس شورای اسلامی آقاى فخر الدین حجازى، نماینده اول مردم تهران در اولین دوره مجلس شوراى اسلامى در جمع نمایندگان و در حضور حضرت امام خمینی، سخنرانى خود را با جمله «بابى أَنْتَ وَ امّى» آغاز کرد و بقیه محتواى سخنرانى نیز در تجلیل از حضرت امام(س) بود، عکس العمل و گلایه معظمٌ له را به همراه داشت به طوری که قبل از بیان هر گونه مطلبی چنین مطرح کردند:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
من خوف این را دارم که مطالبى که آقاى حجازى فرمودند درباره من، باورم بیاید. من خوف این را دارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان براى من یک غرور و انحطاطى پیش بیاید. من به خداى تبارک و تعالى پناه مى‏‌برم از غرور. من اگر خودم را براى خودم نسبت به سایر انسانها یک مرتبتى قائل باشم، این انحطاط فکرى است و انحطاط روحى. من در عین حال که از آقاى حجازى تقدیر مى‏کنم که ناطق برومندى است و متعهد، لکن گله مى‏کنم که در حضور من مسائلى که ممکن است من باورم بیاید فرمودند.
(صحیفه امام، ج‏۱۲، ص۳۴۳)

منبع: جماران

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 44 = 45