۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰

واکنش وزارت علوم به جوسازی رسانه‌ها درباره افشای تخلفات حوزه بورسیه

در پایان این بیانیه آمده است: جا دارد هم از عملکرد رسانه‌هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه‌سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه‌‌شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس‌العمل‌های شتاب‌زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه‌ها و افراد، عمیقا احساس تاسف کنیم؛ عکس‌العمل‌هایی که حاصل آن نام بردن از افرادی است که هرگز پرونده‌یی در حوزه بورس نداشته‌اند

olomمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): وزارت علوم در اطلاعیه‌یی از جو رسانه‌یی در مورد گزارش سه هزار بورسیه غیرقانونی ابراز تاسف کرد. بعد از نشست رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم و ارائه آماری از جزییات بورسیه غیرقانونی طی سال‌های ۸۵ تا ۹۲ این اخبار در سطحی گسترده در رسانه‌ها منتشر شد.

در همین زمینه وزارت علوم با صدور بیانیه‌یی با بیان اینکه نمایندگان مجلس به برخورد قاطع با موارد غیرقانونی تاکید دارند، اعلام کرد: انتشار رسانه‌یی بعضی تخلفات صورت گرفته در حوزه بورس که با هدف جلوگیری از بروز حاشیه‌های احتمالی و در جهت اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی و همچنین، حمایت از افراد ساعی و توانمندی که بر اساس آیین نامه‌های مربوط، مشغول به تحصیل شده بودند، صورت گرفت، با حاشیه‌ها و عکس‌العمل‌هایی همراه بود.
در ادامه این بیانیه آمده است: همانطور که در مصاحبه‌های مکرر دکتر صدیقی رییس محترم سازمان امور دانشجویان، بارها و بارها ذکر شده است، اگرچه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روند حاکم بر اعطای بورس و ادامه تحصیل در مقطع دکترای داخل و خارج از این طریق موافق نیست، ولی با التزام به تعهدات گذشته، تا پایان سال ۹۲ کلیه درخواست‌ها را در همان چارچوب گذشته مورد بررسی و اقدام قرار داده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: در مصاحبه مطبوعاتی دکتر صدیقی با صراحت و شفافیت بیان شد که از جمع ۳۰۰۲ نفر بورسیه اعلام شده، ۹۳۳ نفر مربیان دانشگاه‌های کشور هستند و ۱۸۵ نفر هم با استفاده از آیین نامه ایثارگران بورسیه شده‌اند و ۱۸۸۴ نفر هم دارای قبولی برای خارج از کشور بوده‌اند که بورس خود را به داخل تبدیل کرده‌اند. بر اساس اعلام وزارت علوم همه این افراد در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند و معاونت دانشجویی بر اساس تعهدات قبل، شهریه آنها را به دانشگاه‌ها پرداخت کرده است.

وزارت علوم همچنین در این بیانیه تاکید کرده است: این وزارتخانه با احترام و التزام کامل به تعهدات گذشته، در مواردی که تخلف صورت گرفته باشد، برخورد قانونی لازم را انجام خواهد داد. براساس آمار اعلام شده در این بیانیه، حدود یک‌سوم این افراد در حال حاضر هیات علمی دانشگاه‌های کشور هستند که به انضمام ۱۸۵ نفر استفاده‌کننده از آیین‌نامه ایثارگران دارای محل خدمت مشخص در دانشگاه‌ها هستند و یک‌سوم از ۱۸۸۴ نفر هم در حال حاضر جایابی شده‌اند و بقیه افرادی هم که براساس آیین‌نامه مشغول به تحصیل هستند وزارت علوم از هرگونه کمک و مساعدت برای جایابی آنها مضایقه نخواهد کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: جا دارد هم از عملکرد رسانه‌هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه‌سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه‌‌شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس‌العمل‌های شتاب‌زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه‌ها و افراد، عمیقا احساس تاسف کنیم؛ عکس‌العمل‌هایی که حاصل آن نام بردن از افرادی است که هرگز پرونده‌یی در حوزه بورس نداشته‌اند.

مجتبی صدیقی، رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در تاریخ ۴ خرداد ۹۳ در نشست خبری جزییاتی از آمار سه هزار بورسیه غیرقانونی وزارت علوم در دوره پیشین را اعلام کرد. براساس توضیحات این مقام رسمی وزارت علوم طی سال‌های ۸۵ تا ۹۲، ۷۲۹ نفر از مسیر فراخوان‌های وزارت علوم به خارج از کشور اعزام می‌شوند که تعدادی از این افراد شرایط اعلام شده در فراخوان را نداشتند و از مجموعه اعزامی‌ها ۷۳ نفر معدل کارشناسی پایین ۱۴ و ۷۰ نفر معدل کارشناسی ارشد پایین ۱۶ داشتند. به گفته او در سال ۸۹ با توجه به هزینه ۶۰۰ تا یک میلیارد تومانی دولت برای هر دانشجوی بورسیه از طریق تبدیل بورس خارج به داخل یک هزار و ۸۸۴ نفر به دانشگاه‌های داخل معرفی می‌شوند که از این مجموعه هم ۲۲۸ نفر معدل کارشناسی آنها زیر ۱۴ بود که به گفته رییس سازمان امور دانشجویان معدل ۷ نفر از این افراد زیر ۱۲، ۷۰ نفر بین ۱۲ و ۱۳، ۱۵۱ نفر بین ۱۳ و ۱۴ قرار داشت.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به آمار منتشر شده از سوی مسوولان وزارت علوم در مورد پرونده ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه از ورود مجلس به این پرونده خبر داد و گفت: از وزارت علوم خواسته شده تا لیست دانشجویان بورسیه گرفته را طی دو هفته به مجلس و کمیسیون آموزش ارائه دهد.

نجفقلی حبیبی، رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی هم خواستار رسیدگی سازمان بازرسی به پرونده ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه شد. مهدی احسان، عضو هیات علمی دانشگاه شریف در واکنش به پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه خارج از روال و آیین‌نامه در دولت گذشته، از دستگاه قضا و دادستانی کل کشور درخواست کرد علاوه بر وزارت علوم، با ورود به این پرونده با مسببان و متخلفان آن اشد برخورد را بکند تا باردیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم که اعتبار علمی کشور را خدشه‌دار می‌سازد.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

4 + 1 =