۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱

اعتراض اساتید به بورسیه‌های غیرقانونی

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در واکنش به پذیرش بدون آزمون سه‌هزار دانشجوی بورسیه در دولت گذشته که حدود نیمی از آنها فاقد شرایط علمی بودند، با بیان اینکه به حال و احوال دانشگاه و علم و پژوهش باید گریست، گفت: ربودن فرصت دریافت بورس دکترا از هزاران جوان فارغ‌التحصیل و ذی‌صلاح کمتر از فساد اختلاس سه‌هزارمیلیاردی نیست.

tehran uniمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): دامنه واکنش‌ها به بورسیه‌های غیرقانونی در دولت‌های نهم و دهم که هفته گذشته از سوی وزارت علوم خبری شد رو به افزایش است. همزمان رییس کمیته آموزش عالی مجلس با تاکید بر ضرورت ورود دستگاه قضا به موضوع تخلف دولت قبل در پذیرش سه هزار دانشجوی بورسیه گفت: اتمام دوره مسوولیت مسوولان قبل مانعی برای پاسخگوبودن آنها نخواهد بود.
همچنین عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در واکنش به پذیرش بدون آزمون سه‌هزار دانشجوی بورسیه در دولت گذشته که حدود نیمی از آنها فاقد شرایط علمی بودند، با بیان اینکه به حال و احوال دانشگاه و علم و پژوهش باید گریست، گفت: ربودن فرصت دریافت بورس دکترا از هزاران جوان فارغ‌التحصیل و ذی‌صلاح کمتر از فساد اختلاس سه‌هزارمیلیاردی نیست. با این حال اوضاع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متفاوت است به‌طوری‌که دامنه واکنش‌های اعضای هیات علمی و سایر نمایندگان در مقایسه با واکنش‌های اعضای کمیسیون آموزش مجلس که پیگیر اصلی این مساله هستند، بسیار بالا‌تر است.
روز گذشته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص سه‌هزار بورسیه دوره قبل که برخی از آنان خارج از روال پذیرش شده‌اند، گفت: گزارش‌هایی که وزارت علوم درخصوص این دانشجویان ارایه کرده، کاملا غیرشفاف و ابهام‌آلود است و به نظر می‌رسد باید به صورت مصداقی، روشن و شفاف گزارشی به مجلس ارایه شود. با این حال جواد هروی، رییس کمیته آموزش عالی مجلس نظر دیگری دارد. او با بیان اینکه هیچ شکی در آمارهای ارایه‌شده از سوی وزارت علوم مبنی بر تخلف دولت گذشته در بورسیه سه‌هزار دانشجوی دکترا بدون در نظر گرفتن ضوابط نیست، گفت: برای شفاف‌سازی اذهان عمومی قوه‌قضاییه باید هرچه سریع‌تر برای بررسی این موضوع ورود کند.
نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مستندبودن آمارهای ارایه‌شده از سوی وزارت علوم مبنی بر تخلف دولت قبل در پذیرش دانشجویان بورسیه بدون در نظر گرفتن قانون، افزود: گزارش معاون وزیر و رییس امور دانشجویی از دانشجویان بورسیه‌شده در دولت قبل گزارشی مستند و مبتنی بر آمار موجود در بایگانی وزارت علوم است.
این نماینده مجلس نهم تاکید کرد: آنچه در ارزیابی وزارت علوم از عملکرد دولت قبل راجع‌به بحث بورسیه‌ها مطرح‌شده قابلیت پیگیری از سوی قوه‌قضاییه و دستگاه‌های ذی‌صلاح را دارد. وی با تاکید بر اینکه کمیسیون آموزش مجلس به جد پیگیر روشن‌شدن وضعیت دانشجویان بورسیه در دولت قبل است، تصریح کرد: خوشحال می‌شویم که قوه‌قضاییه و دستگاه‌های ذی‌ربط وظیفه خود را در راستای برقراری عدالت انجام دهند.
هروی ادامه داد: با توجه به اینکه هر بورسیه یک‌میلیارد هزینه برای کشور در بردارد پس نمی‌توان به‌سادگی از کنار تخلف دولت قبل در بورسیه سه‌هزار دانشجو و استفاده از بیت‌المال گذشت. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آمارهای ارایه‌شده از سوی معاون وزیر علوم درخصوص سه‌هزار دانشجوی بورسیه صحت دارد، گفت: نمی‌توانیم بگوییم آماری که ارایه شده مخدوش بوده و از جانب فردی ناآگاه یا غیرمطلع داده شده است.
وی ادامه داد: آمارهای مذکور کاملا مستند بوده و از سوی شخصیتی که کاملا بر امور و مسایل وقوف دارد ارایه شده بنابراین قابلیت پیگیری دارد؛ از این رو لازم است رسانه‌ها نیز نسبت به این موضوع متوجه بوده و بی‌تفاوت نباشند. وی با تاکید بر اینکه اتمام زمان مسوولیت مسوولان قبل دلیلی بر پاسخگونبودن آ‌نها درخصوص سه‌هزار دانشجوی بورسیه نخواهد بود، گفت: مسوولان دولت قبل باید هنوز هم پاسخگو باشند؛ مدیریت جهادی امروز می‌طلبد که وزارت علوم در قبال این قضیه با قدرت و شفافیت عمل کرده و این موضوع را روشن کند.
از سوی دیگر، مهدی سالاری‌راد عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: آنچه وزارت علوم اعلام کرده است به معنی این نیست که تمامی سه‌هزارنفر پذیرفته‌شده فاقد صلاحیت علمی هستند، بلکه روش پذیرش آنها را غیررقابتی و بدون آزمون عمومی و در مواردی فاقد شرایط همان دستورالعمل‌های مصوب دوره قبل اعلام کرده است. به عبارتی عدم اعلان عمومی و عدم برگزاری آزمون و فراهم‌نکردن «فرصت برابر برای رقابتی عادلانه» برای هزاران فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد علاقه‌مند به ادامه تحصیل و اخذ بورس دکتری مورد اشاره وزارت علوم علت اصلی اعتراض جامعه دانشگاهی کشور است.
ظلم فاحش
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه ربودن فرصت دریافت بورس دکترا از هزاران جوان فارغ‌التحصیل و ذی‌صلاح کمتر از فساد اختلاس سه‌هزارمیلیاردی نیست، افزود: فراهم کردن «فرصت‌های برابر» فقط شامل حوزه‌های اقتصادی و مزایده‌ها و مناقصات نمی‌شود، اینکه به همکارشان در ستاد وزارت علوم، به یک تشکل دانشجویی و نیز خود آقای مدیرکل سابق سهمیه‌های فراوان معرفی افراد برای بورس دکترا را «هبه» کنند یا به روسای دانشگاه‌ها سهمیه ویژه اختصاص دهند و آنان نیز بدون کسب نظر از دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی به افراد مورد نظر خود واگذار کنند، مصداق عدالت است؟ به راستی آیا امکان پاسخگویی در روز جزا وجود دارد؟ آنگاه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، انگیزه و اعتماد خود را از دست خواهند داد.
منبع: شرق
 :::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + = 4