۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۴ پرونده بورسيه‌ها در تمام دولت‌ها بررسي مي‌شود:

احتمال انصراف نمایندگان از استیضاح وزیر علوم

رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیش از این نیز با بیان اینکه بعد از انجام بررسی‌ها متوجه شدیم تعداد دانشجویان بورسیه غیرقانونی از مرز سه هزار نفر گذشته و به 3731 نفر رسیده است، گفت: متاسفانه این تعداد از دانشجویان با معدل‌های پایین و بدون عبور از فیلترهای مخصوص علمی پذیرفته شده‌اند و با استفاده از رانت، آزمون را زیر سوال برده‌اند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): پرونده بورسیه‌های غیرقانونی وزارت علوم در دولت گذشته همچنان باز است، در حالی که گزارش‌ نمایندگان پیگیر پرونده بورسیه‌های غیرقانونی طی روزهای گذشته حاکی از افزایش تعداد بورسیه‌های غیرقانونی نسبت به آمار اعلام شده از سوی وزارت علوم است، احتمال انصراف نمایندگان پیگیر استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم بعد از پایان مهلت یک ماهه مطرح شده است. استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم بعد از انتشار آمار بورسیه‌های غیرقانونی وزارت علوم در دو دوره گذشته از سوی نمایندگان مجلس جدی شد. بعد از انتشار این آمار پرونده‌های دانشجویان بورسیه برای بررسی در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت. طی این مدت اگرچه وزارت علوم جزییات بیشتری در این زمینه منتشر نکرد اما اسنادی مبنی بر حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و مسوولان دولت گذشته در لیست بورسیه‌های غیرقانونی منتشر شد.

روز گذشته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از احتمال انصراف استیضاح‌کنندگان وزیر علوم خبر داد و گفت: اگر فرجی‌دانا نسبت به رفع نگرانی استیضاح‌کنندگان در جهت مسائل اصلی مورد نظر نمایندگان گام برداشته و اقداماتی انجام داده باشد این احتمال وجود دارد تا نظر استیضاح‌کنندگان تغییر پیدا کند. علی‌‌اصغر زارعی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره آخرین وضعیت استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اگرچه نمایندگان استیضاح‌کننده بر نظر خود مبنی بر استیضاح وزیر علوم پافشاری می‌کردند اما بر اساس نظر رییس مجلس قرار شد جلسه‌یی با حضور فرجی‌دانا برگزار شود تا محورهای مورد نظر استیضاح‌کنندگان مورد بحث و بررسی واقع شود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس ادامه داد: در جلسه مذکور قرار شد به مدت یک‌ماه وزیر علوم درصدد رفع دغدغه نمایندگان استیضاح‌کننده برآید و محورهای مدنظر را رسیدگی کند؛ در این نشست همچنین مقرر شد گزارشی از روند کار به صورت هفتگی به مجلس ارائه شود. این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید نمایندگان طراح استیضاح بر راستی‌آزمایی تعهدات مطرح شده از سوی وزیر علوم، گفت: قرار شد تیم چهار نفره‌یی برای بررسی اقدامات انجام شده از سوی وزیر علوم تشکیل شود که علاوه بر من سید محمود نبویان، سید ناصر موسوی لارگانی و ابراهیم آصفری نیز در این تیم شرکت دارند.

وی درباره فعالیت این تیم چهارنفره، یادآور شد: قرار است اوایل هفته آینده جلسه‌یی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شود تا اقدامات وزارتخانه در جهت رفع دغدغه استیضاح‌کنندگان بررسی شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از احتمال انصراف استیضاح‌ وزیر علوم از سوی نمایندگان استیضاح‌کننده خبر داد و افزود: اگر فرجی‌دانا نسبت به رفع نگرانی استیضاح‌کنندگان در جهت مسائل اصلی مورد نظر نمایندگان گام بردارد و اقداماتی انجام داده باشد این احتمال وجود دارد تا نظر استیضاح‌کنندگان تغییر یابد اما اگر مسائل اصلی به حاشیه کشیده شود نظر نمایندگان به قوت خود باقی خواهد ماند.

در همین زمینه یک عضو کمیسیون آموزش مجلس و تحقیقات مجلس از ارائه یک پیشنهاد در این کمیسیون درباره پرونده بورسیه‌ها خبر داد. جواد هروی در گفت‌وگو با «مهر» در این باره، گفت: طرحی را در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کرده‌ام که پرونده تمام بورسیه‌ها از گذشته تاکنون و در تمام دولت‌ها یک بار مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: ابتدا پیشنهاد کردم برای یک بار هم که شده پرونده بورسیه‌ها به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد اما همه اعضا رای موافق نمی‌دهند.

عضو کمیسیون آموزش درباره نظرات سایر اعضا در این باره، اظهار داشت: با توجه به اینکه مخالفانی وجود داشت پیشنهاد کردیم که پرونده بورسیه‌ها با کمال دقت در تمام دولت‌ها ارزیابی شود. هروی پیش‌بینی کرد اسامی بورسیه‌های غیرقانونی تا پایان تابستان از سوی وزارت علوم یا کمیسیون آموزش منتشر شود. رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیش از این نیز با بیان اینکه بعد از انجام بررسی‌ها متوجه شدیم تعداد دانشجویان بورسیه غیرقانونی از مرز سه هزار نفر گذشته و به ۳۷۳۱ نفر رسیده است، گفت: متاسفانه این تعداد از دانشجویان با معدل‌های پایین و بدون عبور از فیلترهای مخصوص علمی پذیرفته شده‌اند و با استفاده از رانت، آزمون را زیر سوال برده‌اند.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

42 + = 49