۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای:

شباهت داعش و صهیونیسم مکر الهی است

یکی از مکرهای الهی در همین ایام، این بوده است که حمله‌ها و قتل و غارت‌های اسرائیل و داعش، از هر نظر مشابه بوده و تروریست‌های سلفی، کلمه‌ای در تقبیح اعمال اسرائیل نگفته‌اند، که اگر می‌گفتند رسواتر می‌شدند، زیرا از خودشان سوال می‌شد که اگر آدمکشی و تجاوز زشت است، پس چرا خودتان هم انجام می‌دهید؟ این همان پارادوکس خدایی است که نمی‌توان هیچ کاری با آن کرد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) : پس از چندین سال محاصره باریکه غزه ۳۰ روز از جنایت بی وقفه صیهونیست ها بر علیه مردم مظلوم و بی دفاع این منطقه از خاک فلسطین اشغالی می گذرد در این میان سکوت مجامع بین المللی بر سنگینی این شرایط می افزاید در مقابل خیزش های مدنی و بشری به شدت رو به افزایش است که این خود نشان از شرایط جدید جهان و رویکرد آینده به موضوع فلسطین و صهیونیست ها است.

سید هادی خامنه ای از جمله شخصیت های است که مواضع روشنی در خصوص مسئله فلسطین داشته و دارد ایشان از گذشته تاکید جدی بر مسئله آرمان فلسطین و قدس با رویکرد فرامنطقه ای مبتنی بر اندیشه امام داشته و آن را نه مسئله جهان عرب و نه مسئله خاورمیانه که موضوع جهان اسلام می دانند در شرایطی که جنایت، نسل کشی و یکی از بی شرمانه ترین تراژدی های بشری در حال وقوع است با این روحانی اصلاح طلب به گفتگو نشستیم ایشان محور مبارزه برای آزادی قدس را بیش ازآنکه دولتی بدانند با رویکرد جامعه جهانی موضوعی بشری و فرا منطقه ای دانسته:

خط امام: تحلیل شما از جنایات اخیر رژیم اشغالگر قدس در غزه و شرایط پیش آمده چیست ؟

خامنه‌ای: این جنایات، اگرچه در تاریخ، کم سابقه است ولی بی‌سابقه نیست، جالب است بدانیم که سابقة چنین جنایات و خونریزی‌هایی، برای چندمین بار به اروپایی‌ها و غربی‌ها برمی‌گردد. به جرأت می‌توان گفت تاکنون هیچ قوم و ملتی، به اندازة غربی‌ها در جهان، مرتکب جنایت و خونریزی نشده‌اند. توجه داشته باشیم که بخش قابل توجه ای از سران رژیم صهیونیستی،اروپایی هستند و اشغالگرانه از کشورهای خود در اروپا، به منطقة فلسطین، هجوم آوردند و با حیله و نیرنگ و اسلحه و به خاک و خون کشیدن میزبانان مظلوم و غافل خود، به میهمانی آلوده به جنایت و خون وارد شدند و از روزی که وارد این سرزمین شده‌اند، جز ظلم و ستم و خیانت و خونریزی و کشتار دستجمعی زنان و کودکان سرزمین میزبان، کاری نکرده‌اند.

A Palestinian girl cries while receiving treatment for her injuries

خط امام: شما اشاره داشتید به سوابق جنگ و خونریزی توسط غربی‌ها، به نوعی ریشه یابی جنایات صهیونیست ها و روشهای آنان را غربی می دانید چرا ؟

خامنه‌ای: خیلی روشن است و همه اطلاع دارند. جنگ جهانی اول و دوم، تاکنون مشابه نداشته است، چه از نظر وسعت درگیری‌ها میان کشورهای اروپایی و چه از نظر عمق خرابی‌ها و از میان بردن ثروت‌های عمومی و طبیعی و آثار فرهنگی و غیره و چه از جهت تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها و چه از نظر بی‌رحمی و سنگدلی و قساوتی که از هر دو طرف در جنگ، به ظهور رسید. یعنی سال‌ها و قرن‌ها هم اگر سپری شود، باز هم، جهان غرب نمی‌تواند رسوایی‌های فرهنگی و اخلاقی خود را پوشیده بدارد یا آن را جبران کند.

خط امام: آیا دلیل طرح موضوع جنگهای صلیبی در سخنرانی اخیر شما همین نگاه تاریخی به مسئله است؟

خامنه‌ای: بله، درست است. جنگ‌های صلیبی با آن ابعاد وسیع و وحشتناک، صرفاً به دلیل جلوگیری از گسترش اسلام و به اصطلاح امروز، اسلام هراسی بود. ای کاش، سران کنونی کشورهای اسلامی، اندکی از این اطلاعات تاریخی را می‌داشتند یا به آن ترتیب اثر می‌دادند. متأسفانه در همة ادوار، هرجا جنگ و خونریزی و جنایت و قساوت است، جای پای غربیان مشاهده می‌شود. جنگ کره، جنگ ویتنام و کامبوج، جنگ افغانستان، جنگ عراق با ایران، آفریقای جنوبی و به‌طور کلی جنگ‌های اشغالگرانه در قارة آفریقا و آسیا و به خصوص خاورمیانه تا امروز. می‌توان ادعا کرد که در قرن بیستم، هیچ جنگ و حتی اختلاف سیاسی‌ای بدون تحریک و دخالت غربی‌ها نبوده است و طنز تلخ جهان امروز، ادعاهای حمایت از حقوق بشر توسط همین سیاستمداران است که مدعی تمدن و بشردوستی است.

خط امام: و بالاخره رژیم صهیونیستی اسرائیل؟

خامنه‌ای: من فکر می‌کنم که خداوند بزرگ، مکر و فریب اروپایی‌ها و غربی‌ها را به خودشان برگردانده است، ولی آنها هنوز نفهمیده‌اند. ببینید غربی‌ها چرا اسرائیل را در قلب خاورمیانه، به زور حُقنه کردند؟ برای آنکه جای پای همیشگی و به تعبیری، حیاط خلوتی در خاورمیانة اسلامی داشته باشند. برای حفاظت از این غدة چرکین، تاکنون صدها هزار نفر فلسطینی را شهید و مجروح و زندانی کرده‌اند. هزینه‌های مالی و تسلیحاتی این جنایت‌ها را هم آمریکا و انگلیس و بعضی کشورهای دیگر اروپایی بر عهده گرفتند. البته آمریکا این هزینه‌ها را از کیسه خلیفه یعنی سران بعضی کشورهای عربی – اسلامی پرداخته است!!! ولی این نادان‌ها از این مسأله غفلت داشتند که رژیم صهیونیستی، به جای تأمین منافع آنها، آبروی آنها را در دنیا برده است. امروزه، هم جهانیان به این موضوع پی برده‌اند که غربی‌ها – منظورم حاکمان هستند، نه همة مردم- از همة ملیت‌ها وحشی‌تر، آدمخوارتر، خونریزتر و بی‌رحم‌تر اند. رفتارهای رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، نمونه‌ای از فرهنگ و اخلاق سیاستمداران غربی است، و مردم غرب اگر می‌خواهند از حیثیت خود دفاع کنند، اول باید به دست خود این رژیم غیرقانونی را منحل کنند و سپس سران حکومت‌های خود را محاکمه و خلع کنند و پس از آن طی یک پروسة طولانی، به جبران اینهمه جنایت که در طول فقط یک قرن از آنان سر زده است، بپردازند.

Wounded Palestinian taken to Kamal Adwan hospitalخط امام: سابقه تاریخی نشان داده پایان دادن به موضوع اشغال فلسطین نه اراده و خواست واقعی برخی دولت های عربی و اسلامی منطقه است و نه به دلیل انواع وابستگی های ذاتی که دارند توان طرح ریزی و اقدام در این زمینه دارند. راهکار عملیاتی شما در این زمینه چیست؟

خامنه‌ای: در مرحلة کنونی، علاوه بر مسأله اسلامیت، انسانیت هم مطرح است و شما می‌بینید که مردم کشورهای اروپایی، رسماً مخالفت خود را با مواضع دولت‌ها و حکومت‌هایشان اعلام کرده‌اند. فجایعی که در عرض سه هفته توسط گرگ‌ها و کفتارهای اسرائیلی به وقوع پیوست، آن چنان وحشتناک و نفرت‌آور بود که سران غربی‌ها را در برابر ملت خودشان و جهانیان قرار داد. این فرصت بسیار مهم است و می‌توان در این فرصت، بحث تحریم کامل اسرائیل را با قوت و قدرت در سازمان ملل مطرح کرد.

نمایندگان کشورهای مختلف می‌باید در این زمینه بکوشند تا به مصوباتی برسند و جنبة تهاجمی را از دست ندهند، تنها به محکومیت آمریکا و انگلیس، بسنده نکنند، خود سازمان ملل را هم به خاطر سستی‌ها و بی‌تفاوتی‌هایش در طول شش دهة گذشته و به خصوص به رسمیت شناختن یک رژیم کاملاً غیرقانونی، به زیر سؤال و استیضاح ببرند. فراموش نکنیم که غربی‌ها هم از شصت سال پیش تاکنون، از همین روش‌های روانی و لابی‌گری‌ها برای رسمیت دادن به یک عمل بی‌سابقه و نامشروع استفاده کردند!!

اصناف و گروه‌های مختلف مردم در کشورها می‌توانند با استفاده از سیستم‌های ارتباطی موجود – که رو به گسترش است و محدود کردنی نیست- راجع به مسأله مقاومت در غزه و لبنان در برابر جنایت‌کاران و حامیان غربی آنها، فرهنگ سازی کنند. اهالی ادب و هنر با ساختن فیلم و اجرای تئاتر و سرودن شعر و ساختن داستان می‌توانند به شناخت واقعی حادثة فلسطین کمک کنند.

علاوه بر این، کمک‌های مادی هم با معرفی حساب‌های بانکی در سطح جهان، امکانپذیر است که علاوه بر تأثیرات عملی و اجرایی، موج روانی مؤثری نیز خواهد داشت. بطور خلاصه می‌توان از این فرصت، برای نابودی کامل این رژیم، اقدام اساسی کرد و مردم فلسطین را اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی، از شرّ فتنة این رژیم شیطانی برای همیشه آسوده کرد.

Palestinians-gaza (1)

خط امام: با توجه به رویکرد وتاکید شما به ریشه های تاریخی جنایات در حال اتفاق در غزه و به طور کلی اشغال فلسطین این سوال مطرح میشود که در خود کشور های اسلامی امروز بحران های جدی فرقه ای در حال گسترش است و فجایع انسانی در حال رخ دادن است این همزمانی و شباهت ها با نوع رویکرد تاریخی که فرمودید قابل تحلیل است ؟

خامنه‌ای: به نکتة خوبی اشاره کردید. در یکی دو سخنرانی که در تهران و شیراز داشتم، به این نکته پرداختم که اندیشة کشورگشایی و قتل و غارت، یک پدیدة غربی است که اختصاص به قرن حاضر هم ندارد. سابقة تاریخی جنگ‌های صلیبی، از ریشه‌های عمیق این فرهنگ، حکایت دارد. از سالها پیش، استعمار غربی به این فکر افتاد که برای بر هم زدن آرامش کشورهای اسلامی، از حربة اختلاف میان آنان، بهره ببرد. تجربة جنگ‌های ایران و عثمانی، برای غربی‌ها، تجربة موفقی بود که محصول و ثمرة آن، تقسیم سرزمین گستردة عثمانی، به چندین کشور کوچک از یکطرف و بعدها تفکیک بخش عمده‌ای از خاک ایران به صورت چند کشور دیگر بود. همانطور که می‌دانید استعمار غربی، همواره به دنبال تقسیم و تجزیة کشورهای اسلامی و غیراسلامی، به عنوان راهی به سوی تضعیف آنها و امکان دستیابی به ثروت‌های بزرگ آنها بوده است. نمونه‌های متعددی وجود دارد، مثل تقسیم دو کره، دو ویتنام – که بعدها متحد شدند- دو چین (چین کمونیست و چین ملی (تایوان))، دو آلمان – که اخیراً متحد شدند- دو سودان و … و تجزیه‌های دیگر که هنوز موفق به انجام آن نشده‌اند ولی در نقشه‌های آیندة آنان به ثبت رسیده است.

تجربة عثمانی، به غربی‌ها آموخت که آن را توسعه بدهند، اندیشة وهابیت، از همین جا ریشه گرفت، جنایت‌ها و خونریزی‌های فرقة وهابی، درست همان نشانی‌ها را داشت که امروز، در عملکرد اسرائیل و داعش، شاهد هستیم، بدون کمترین تفاوتی. وهابیت برای غربی‌ها تاکنون تجربة موفقی بوده است. البته این تجربه هم مثل سایر تجربه‌های غربیان، میلیون‌ها قربانی تاکنون داشته است که واقعاً جا دارد به این کارنامه افتخار کنند. متأسفانه این تفکر در اثر فعالیت‌های مستمر متولیان حرمین شریفین و دیگران، بصورت آثار مکتوب درآمد تا با گذشت زمان، زمینه‌های فرهنگی و اعتقادی در جوامع عربی پیدا کند، البته تاکنون نتوانسته‌اند اندیشة وهابیت را با اندیشة اعتقادی اهل تسنن، پیوند دهند ولی در این میان، جهالت و شاید خیانت بعضی از افراد و جریان‌های مشکوک –اعمّ از سنی و شیعه- همواره در تحقق این هدف شیطانی، کوشیده است.

یکی از دغدغه‌های مهم امام خمینی (ره)، ناکام ماندن این هدف شیطانی بوده است.

و اما در مورد داعش و سلفی‌ها و تکفیری‌ها با نام‌های گوناگون، همة اینها از یک آبشخور استفاده می‌کنند، ممکن است بعضی از آنها مثلاً در سوریه با یکدیگر بجنگند، اما این نمایش‌ها و خیمه‌شب‌بازی‌ها، باعث نمی‌شود که فکر کنیم اینها چند تا هستند، نه! اینها در ریشه همه یکی هستند، ولی استعمار غربی، برای هریک از اینها مأموریتی و مسئولیتی در نظر گرفته است.

خط امام : در ابتدای فرمودید “خداوند مکر و فریب اروپایی‌ها و غربی‌ها را به خودشان برگردانده” ، اما شاهدیم این روزها جنایت ها فجیع و نسل کشی از سوی عده ای به نام اسلام بر علیه خود مسلمانان منطقه در عراق، سوریه و مناطق دیگر در حال وقوع است، آیا این موضوع قابل جمع است؟

خامنه‌ای: یکی از مکرهای الهی در همین ایام، این بوده است که حمله‌ها و قتل و غارت‌های اسرائیل و داعش، از هر نظر مشابه بوده و تروریست‌های سلفی، کلمه‌ای در تقبیح اعمال اسرائیل نگفته‌اند، که اگر می‌گفتند رسواتر می‌شدند، زیرا از خودشان سوال می‌شد که اگر آدمکشی و تجاوز زشت است، پس چرا خودتان هم انجام می‌دهید؟ این همان پارادوکس خدایی است که نمی‌توان هیچ کاری با آن کرد.

خط امام: آیا شرایط مقابله و مواجهه با تکفیری ها و سلفی های داعش در سوریه با عراق را متفاوت ارزیابی نمی کنید؟

خامنه‌ای: شرایط فرهنگی و مذهبی عراق، متفاوت است، و نقش اساسی مرجعیت آقای سیستانی سرنوشت‌ساز است.

خط امام: در مورد مرجعیت ایشان اشاره داشتید، اخیراً موضوع حذف عنوان “آیت‌الله العظمی” از سایت ایشان رسانه ای شد که طبق اطلاع این موضوع از گذشته مورد تاکید ایشان بوده که به تازگی رسانه ای شده ، دلیل خاصی دارد؟

خامنه‌ای: بله در روزنامه‌ها خواندم. بطور دقیق خبر از دلیل آن ندارم. البته به طور کلی، این عناوین در گذشته، حاکی از درجة علمی افراد بود، ولی امروزه، چنین نیست و افرادی با درجة علمی نازل، نیز این القاب را برای خود به کار می‌برند. جنبه‌های علمی شخصیت‌هایی مانند آقای سیستانی، برای همة حوزه‌های علمیه و مردم، محرز است، چه این القاب برای آنان به کار برود یا نرود، پس این القاب، چیزی بر مراتب علمی و شخصیت فقاهتی ایشان نمی‌افزاید و نیازی به آن نیست.

home esmaile

خط امام: به غیر از ریشه های غربی فجایع امروز اشاره‌ای داشتید به دغدغه حضرت امام در خصوص جهالت و شاید خیانت بعضی از افراد و جریان‌های مشکوک – از سنی و شیعه در به وجود آمدن اتفاقات امروز ، به طور مشخص با توجه به نقش و جایگاه تعیین کننده ایران در تحولات منطقه می‌شود کمی واضح توضیح بفرمائید؟

خامنه‌ای: به طور اجمال می‌توان گفت، تعصب‌های کور و جاهلانه و اصرار بر اظهاراتی که فرقه‌های اسلامی دیگر را به موضع مخالفت می‌کشاند، همواره توسط بزرگان دین، تقبیح شده است. حضرت امام خمینی(ره) نظرشان این بود که زائران ایرانی در ایام حج، در نمازهای جماعت مکه و مدینه، شرکت کنند و از اهانت بپرهیزند، این توصیه به هر دو طرف فرقه‌های اسلامی است و تفاوتی ندارد. موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران هم همین است، ولی بعضی جهّال و شاید مأموران، به نوعی دیگر عمل می‌کنند.

خط امام : شما در گذشته اشاره داشتید بر اینکه یکی از محوره های مبارزه امام از زمان آغاز نهضت مسئله فلسطین و قدس بوده است؟

خامنه ای : ایشان نسبت به هرگونه مذاکره و به رسمیت شناختن مسئله اشغالگری و رژیم صهیونیستی واکنش جدی داشتند و بر پایان دادن به این موضوع به عنوان تنها راه حل نظر داشتند ، ایشان ریشه را در بی کفایتی سران کشور های عربی و اسلامی می دانستند و بر لزوم وحدت برای پایان دادن به این مسئله تاکید می کردند امام خمینی یکی از محورهای دیگر مبارزه شان وحدت است شما هیچ جا از ایشان بیانی خلاف وحدت نمی بینید ایده هفته وحدت که گاهی از آن غفلت میشود به همین منظور از سوی ایشان مطرح شد.

در شرایط امروز و فجایعی که در دنیای اسلام در حال رخ دادن است غفلت ما و همه دنیای اسلام از همین دو محور به خوبی آشکار شده است ، لازم است توضیح به شما بدهم اینکه دفاع از فلسطین و به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی به عنوان راهبرد ما در سیاست خارجه مطرح می شود به دلیل بی کفایتی سران کشور های اسلامی است و گاهی به نظر یک استراتژی سیاسی و منفعت طلبانه به نظر میرسد در صورتی که این باید راهبرد جهان اسلام باشد شما به رفتارهای متناقض کشورهای منطقه نگاه کنید بالاترین حجم مبادلات تسلیحاتی و گاهی اقتصادی را با اسرائیل دارند به ظاهر از غزه هم حمایت می کنند اینها درد جهان اسلام است و مشکلات خود ماست.

خط امام: در مورد مسائل داخلی، سؤالات زیادی هست.

خامنه‌ای: انشاءالله در فرصت دیگر.

منبع: خط امام

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

13 - 10 =