۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲ سرپرست جديد وزارت‌علوم:

تشکیل کمیته پیگیری بورسیه‌های غیر قانونی

وزارت علوم دولت یازدهم جزییات بیش از 3هزار بورسیه غیرقانونی در دولت نهم و دهم را منتشر کرد که در میان آنها اسامی برخی‌نزدیکان دولت گذشته و نمایندگان مجلس دیده می‌شد. در سال‌های 85 تا 92، 729 نفر به خارج از کشور اعزام شدند که تعدادی از آنها شرایط قانونی را نداشتند. طبق آمار بورسیه‌ها به خارج از 729 نفر اعزام‌شدگان، 73 نفر معدل کارشناسی زیر 14 و 70 نفر در مقطع کارشناسی ارشد معدل زیر 16 داشتند.

olomمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): رای منفی نمایندگان مجلس و استیضاح وزیر علوم مانع پیگیری تخلفات دولت گذشته نشد. محمدعلی نجفی در دومین روز از حضورش در وزارت علوم از تشکیل کمیته پیگیری وضعیت بورسیه‌های غیرقانونی خبر داد. به این‌ترتیب او با توصیه رییس‌جمهور در همان مسیری قرار گرفت که فرجی‌دانا آغازگر آن بود؛ برخورد با رانت‌های علمی و افشای پرونده بورسیه‌های غیرقانونی ،مسیری که خوشایند برخی از جریانات سیاسی و تعدادی از نمایندگان مجلس نبود و نهایتا استیضاح را برای وزیر علوم دولت یازدهم به دنبال داشت.

بلافاصله بعد از این استیضاح که با دفاع محکم و مستدل وزیر علوم در مجلس همراه بود، رییس‌جمهور با معرفی محمدعلی نجفی از او خواست «راه فرجی‌دانا» را ادامه دهد. روحانی روز گذشته نیز در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل «مبارزه با فساد» را از جمله برنامه‌های مورد تاکید دولت دانست و گفت: «دولت در زمینه مبارزه با فساد از جمله فساد در دانشگاه‌ و مدارک علمی و مبارزه با فساد در زمینه بورسیه‌ها جدی خواهد بود و این مسیر را ادامه خواهد داد.» رییس‌جمهور تاکید کرد: «همه بدانند با تغییر یک نفر، مسیر دولت عوض نمی‌شود و این دولت همان مسیر که مردم و آرای مردم برای آن مشخص کرده‌اند را ادامه خواهد داد.»

روز گذشته و بعد از صحبت‌های رییس‌جمهور،سرپرست وزارت علوم از تشکیل کمیته‌یی برای بررسی بورسیه‌های غیرقانونی اعطا شده به برخی افراد در دولت گذشته خبر داد. محمد علی نجفی با اعلام این خبر گفت: براساس قانون وضعیت بورسیه‌های غیرقانونی را پیگیری خواهیم کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا در این کمیته از نظر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور برای پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی استفاده خواهد شد یانه، گفت: وزارت علوم کار خود را می‌کند و ما از نظرات ارگان‌های نظارتی دیگر نیز حتما استفاده خواهیم کرد.

سرپرست وزارت علوم تاکید کرد: این وزارتخانه براساس قانون دارای اختیاراتی است که مطابق با آن در برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی عمل خواهد کرد. نجفی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست‌های وزارت علوم نسبت به دوره گذشته تغییری خواهد داشت یا نه‌؟ گفت: همان‌گونه که رییس‌جمهوری نیز گفتند دولت تغییر نکرده و وزارت علوم نیز در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های کلی دولت عمل خواهد کرد. او تاکید کرد که سیاست‌ها و برنامه‌های گذشته وزارت علوم را دنبال خواهد کرد، هر چند به نظر او از نظر اجرایی ممکن است سلیقه‌های مختلفی وجود داشته باشد اما از نظر سیاست‌های کلی تغییری در سیاست‌های وزارت علوم ایجاد نخواهد شد.

وزارت علوم دولت یازدهم جزییات بیش از ۳هزار بورسیه غیرقانونی در دولت نهم و دهم را منتشر کرد که در میان آنها اسامی برخی‌نزدیکان دولت گذشته و نمایندگان مجلس دیده می‌شد. براساس افشای وزارت علوم دولت یازدهم، در سال‌های ۸۵ تا ۹۲، ۷۲۹ نفر به خارج از کشور اعزام شدند که تعدادی از آنها شرایط قانونی را نداشتند. طبق آمار بورسیه‌ها به خارج از ۷۲۹ نفر اعزام‌شدگان، ۷۳ نفر معدل کارشناسی زیر ۱۴ و ۷۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد معدل زیر ۱۶ داشتند.

از سال ۸۸ تا ۹۲، ۱۸۸۴ مورد تبدیل بورس خارج به داخل داشتیم که به دانشگاه‌های کشور معرفی و با گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شدند که از این تعداد ۲۲۸ نفر معدل کارشناسی زیر ۱۴ داشتند که هفت نفر آنها معدل زیر ۱۲، ۷۰ نفر معدل ۱۲ تا ۱۳ و ۱۵۱ نفر معدل ۱۳ تا ۱۴ را دارا بوده‌اند. در دولت گذشته همچنین در «رشته ادبیات فارسی و فقه» دانشجو به خارج بورس شده است که از نظر فرجی‌دانا نیازی به اعزام دانشجو در این رشته‌ها نبوده است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

54 - 51 =