۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۴

در جلسه سه شنبه شب استیضاح کنندگان چه گذشت؟

در این جلسه تاکید می شود که در نهایت احترام با وزیر علوم سخن گفته شود همچنین در مقابل اهانت روزهای گذشته و اهانت های احتمالی، کسی حق ندارد از کوره در رود. بایستی از التهاب و دعوا به شدت خودداری شود و در نهایت آرامش، استیضاح انجام شود. ۲۶ ثانیه فیلمی که از سوی نادران به عنوان آخرین لحظات مخالفت استیضاح کنندگان پخش می شود قرار بود که در انتهای سخن نقوی حسینی در صبح منتشر شود که با نظر یکی از نمایندگان به آخرین لحظه موکول شد.

rsayeeمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): هفته گذشته مجلس شورای اسلامی با استیضاح فرجی‌دانا، اعتماد خود را از وزیر علوم پس گرفت. در ماهها، هفته ها و روزهای منتهی به موعد استیضاح، اتفاقات بسیاری افتاد که بخشی از آن همچنان ناگفته می ماند. همچنین برخی از اتفاقاتی که پشت صحنه استیضاح افتاد قابل توجه است که صرفا سربسته می توان به برخی موارد آن اشاره کرد.
فرجی دانا بعد از اینکه با رایزنی حدادعادل و ابوترابی از مجلس رای اعتماد می گیرد با انتصاب دو وزیری که نتوانسته بودند از مجلس رای اعتماد بگیرند، عملاً در هفته اول صدارت وزارت علوم خود را در چالش جدی با نمایندگان قرار داد.

اعتراض نمایندگان موجب شد حداد عادل و ابوترابی مجدداً پادرمیانی کنند که وزیر لااقل سایر انتصابات را رعایت کرده و در مقابل آیین نامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی، لج بازی و حرکت خارج از قانون نداشته باشد.

یک نهاد مهم در مهرماه ۹۲ در نامه ای به سران سه قوه نسبت به ۱۲۶ نفر دانشجو در سیستم آموزش عالی که وابستگی به پژاک، منافقین، گروههای تجزیه طلب و… هشدار داده بود که وزارت علوم توجهی به آن نمی کند در عین حال که دکتر لاریجانی نامه را به دکتر زاهدی رییس کمیسیون آموزش عالی مجلس ارجاع می دهد تا این موضوع را از فرجی دانا مطالبه نمایند.

در جلسه ای در زمستان گذشته، با حضور علی لاریجانی رییس مجلس، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، محمود علوی وزیر اطلاعات، رضا فرجی دانا وزیر وقت علوم و ابوترابی نایب رییس مجلس، انتصابات وزارت علوم، ثبت نام افراد همکار با گروههای تروریستی، بازگشت اساتید مسأله دار مورد بررسی قرار می گیرد که رییس مجلس خواستار اخراج آن لیست ۱۲۶ نفره و عزل دو تن از معاونین و مشاورین فرجی دانا می شود که با وجود وعده فرجی دانا در این جلسه، هیچ گاه عملی نمی شود.

زاهدی، حدادعادل، زارعی از نمایندگان مجلس در جلسه ای با حضور صادق مشاور رییس جمهور و فرجی دانا خواستار اجرای مطالبات رییس مجلس می شوند که مجددا فرجی دانا وعده می دهد اما تا پایان وقعی به تعهد خود نمی نهد.

در اسفند۹۳ بحث استیضاح جدی می شود اما مجدداً ابوترابی و حدادعادل پادرمیانی می کنند که طی دو جلسه، ۸ محور از مشکلات و چالش های وزارت علوم آماده می شود که ابوترابی وحدادعادل، آن را منطقی و ضرورت اجرای آن را به فرجی دانا اعلام می کنند که در صورت اجرا روند پیشرفت وزارت علوم از کندی خارج و استیضاح از دستور کار خارج می شود اما وی باز هم بی توجهی می کند.

در فروردین ۹۳ مجدداً جمع آوری امضا برای استیضاح شروع می شود که به دلیل مخالفت زاکانی و حدادعادل یکی از نمایندگان از شدت عصبانیت و مخالفت با این دو نفر، برگه استیضاح را پاره می کند.

پیگیری چالش وزارت علوم در انتصاب افراد فعال در فتنه، رکود علمی کشور، ثبت نام و بازگشت افراد فعال در گروههای تروریستی، تجزیه طلب و … این بار به صورت جدی تر از طرف زاکانی، نادران، زارعی، نبویان، زاهدی، طبیب زاده و حدادعادل دنبال می شود. ۱۶ تیرماه دکتر لاریجانی مجدداً جلسه ای در تالار آیینه تشکیل می دهد و با اشاره به عدم رأی آوری استیضاح و بی توجهی های فرجی دانا اظهار می دارد که لیستی تهیه نماییم تا فرجی دانا ریاست چند دانشگاه مهم تهران را در اختیار افراد این فهرست قرار دهد.

این پیشنهاد لاریجانی به شدت از طرف اعضای جلسه رد و با آن مخالفت می شود. (از انتشار تعابیر نمایندگان در مورد پیشنهاد دکتر لاریجانی خودداری می کنیم)

یکشنبه ۲۶ مرداد علیرضا زاکانی و زارعی در تماس های مکرر با کاظم جلالی بر برگزاری یک جلسه مشترک با هیات رییسه فراکسیون رهروان تاکید می کنند که مقرر می شود این جلسه در منزل زاکانی برگزار شود که به دلیل عدم پاسخگویی جلالی این جلسه تا روز سه شنبه برگزار نمی شود. صبح سه شنبه ۲۸ مرداد، جلالی با زاکانی مواجه می شود و وعده می دهد که ظهر جلسه ای با حضور هیات رییسه این فراکسیون و برخی از افراد شاخص استیضاح برگزار شود که در این جلسه حدادعادل نیز شرکت می کند. در این جلسه هشت نفر از هیات رییسه فراکسیون رهروان و هفت نفر از استیضاح کنندگان حضور میابند که به تا روز چهارشنبه به چلسه ۷+۸ معروف می شود. لیکن در این جلسه فقط استیضاح کنندگان سخن می گویند و هیات رییسه رهروان از هرگونه اظهارنظر سلبی یا ایجابی خودداری می کند و حتی سعی می کنند به کمترین سوال اکتفا کنند. این جلسه نیز در تالار آیینه مجلس برگزار شده است.
هیات رییسه فراکسیون رهروان برخلاف بدنه خود، مخالف استیضاح بود.

دوشنبه ۲۷ مرداد، دکتر علی لاریجانی به استیضاح کنندگان پیغام می دهد که فرجی دانا پذیرفته دو معاون و مشاور خود را عزل نماید و لذا استیضاح را منتفی نمایند. در پاسخ به رویکردهای فرجی دانا اشاره می شود که بایستی رویکردهای وی در همه انتصابات و رشد علمی آموزش عالی، اصلاح می شد.

زاکانی، نادران، زارعی، نبویان، زاهدی و طبیب زاده از سوم مرداد ۱۳۹۳، تیم هایی را در دانشگاههای مختلف جهت آماده کردن مستندات هماهنگ می کنند. بیشترین تلاش در این زمینه از سوی علیرضا زاکانی و زهره طبیب زاده، انجام می شود.

سه شنبه شب آخرین جلسه داخلی استیضاح کنندگان برگزار می شود که در آن یک فرایند برای استیضاح طراحی می شود و موارد مخالفت با ادامه صدارت فرجی دانا بر وزارت علوم در ۹ بند آماده می شود و تقسیم کاری که کدام نماینده در چه مورد یا مواردی صحبت کند انجام می شود.

با فیلم مورد نظر نوباوه برای پخش در مجلس مخالفت می شود لیکن وی اظهار می دارد که با فوت و فن های رسانه ای آشناست ولذا پخش فیلم و توضیحاتش، طوفانی در میان نمایندگان، بوجود خواهد آورد.

در این جلسه تاکید می شود که در نهایت احترام با وزیر علوم سخن گفته شود همچنین در مقابل اهانت روزهای گذشته و اهانت های احتمالی، کسی حق ندارد از کوره در رود. بایستی از التهاب و دعوا به شدت خودداری شود و در نهایت آرامش، استیضاح انجام شود.

۲۶ ثانیه فیلمی که از سوی نادران به عنوان آخرین لحظات مخالفت استیضاح کنندگان پخش می شود قرار بود که در انتهای سخن نقوی حسینی در صبح منتشر شود که با نظر یکی از نمایندگان به آخرین لحظه موکول شد.

برخی افراد محترم و شاخص مجلس، متهم به رانت‌خواهی از وزارت علوم برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها یا بورسیه برای نزدیکان خود شدند. این در حالی بود که هم وزیر به کذب بودن چنین اخباری- که به گفته نمایندگان از درون وزارتخانه به بیرون داده شده بود- اعتراف کرد و هم نمایندگان با ادله محکم این ادعاها را رد کردند. استیضاح وزیر علوم را از چند منظر باید مورد بررسی قرار داد:

با پایان اظهارات موافقان و مخالفان استیضاح و سخنان وزیر علوم و ابراز دکتر لاریجانی مبنی بر حکمیت، و در فاصله رای گیری یک مقام عالی رتبه اجرایی در تماس با یک معاونت پارلمانی از چند و چون فضا برای رای گیری سوال می کند که معاون پارلمانی از سنگ تمام خوب و عالی رییس مجلس برای فرجی دانا خبر می دهد لیکن بعد از اعلام نتایج رای گیری، مسوول عالی رتبه اجرایی لحظاتی در شوک عدم اعتماد به فرجی دانا سکوت می کند.

منبع: الف
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 6 = 1