۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۶

صداوسیما و سانسور رهبری، از انتقاد دانشجویان تا انتقاد هاشمی

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتشار مطلبی با عنوان «رهبری را هم صدا و سیما سانسور می‌کند!» که به حاشیه‌های دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با نمایندگان ادوار مجلس (27 مرداد 93) پرداخته، سخنانی از قول آقای هاشمی در نقد صداوسیما مطرح کرده که دو سال قبل انتشار آن از قول نمایندگان تشکل‌های دانشجویی موجب برخورد تند با آنان شده بود.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتشار مطلبی با عنوان «رهبری را هم صدا و سیما سانسور می‌کند!» که به حاشیه‌های دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با نمایندگان ادوار مجلس (۲۷ مرداد ۹۳) پرداخته، سخنانی از قول آقای هاشمی در نقد صداوسیما مطرح کرده که دو سال قبل انتشار آن از قول نمایندگان تشکل‌های دانشجویی موجب برخورد تند با آنان شده بود.

hashemi

خبرنگار سایت آیت الله هاشمی با اشاره به گزینش سخنان رهبری در صدا‌و سیما چنین می‌نویسد: «آقای هاشمی در ادامه سخنانش سراغ تاثیرگذاری کلام رهبری در سالهای اخیر می‌رود. «رأی مردم، حق‌النّاس است». هاشمی انتقاد سختی دارد از بی‌توجهی به این کلام رهبری: این کلام رهبری هم در صدا‌و‌سیما مظلوم است و هم در مقدمات انتخابات. مظلومیتی مضاعف در میان مدعیان ولایتمداری. بی‌توجهی به “حق‌النّاسی”که حتی خداوند هم نمی‌تواند از آن بگذرد، با هیچ عذری چشم پوشیدنی نیست. چه طنز تلخ و عجیبی دارد این تحجّر تاریخی.

هاشمی درباره نگاه رهبری به حق‌النّاس که می‌گوید، دوباره از حمایت ایشان از اعتدال واقعی می‌گوید. از اعتقاد عمیق ایشان به اعتدال. البته اعتدال رهبری را هم صداوسیما سانسور می‌کند. مظلومیت رهبری در صدا و سیما هم در همین جاهاست. از حق‌النّاس می‌گویند، یک برنامه هم درباره‌اش نمی‌سازند. از اعتقاد به اعتدال می‌گویند، در لابلای حرف‌های ‌دیگر گمش می‌سازند و از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای حمایت می‌کنند، عکسش عمل می‌کنند!»

دو سال قبل (شهریور ۱۳۹۱) سایت تریبون میزگرد آسیب‌شناسی دیدار سالانه‌ی ماه رمضان رهبری با دانشجویان را برگزار کرد که دکتر مهدی امیریان (دبیر وقت شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت) و محمد پهلوان (دبیر کل وقت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور) به عنوان دو نفر از کسانی که در دیدار ماه رمضان رهبری با دانشجویان پشت تریبون قرار گرفتند، به بیان مبسوط ناگفته‌های شنیدنی این جلسه پرداختند.

انتشار این میزگرد واکنش تند نهادهایی همچون نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها را در پی داشت و نهایتاً سایت تریبون مطالب این میزگرد را از روی خروجی خود حذف نمود، به طوری که در حال حاضر تنها تیتر و عکس‌های مطلب در دسترس قرار دارد. در این میزگرد مطالبی در نقد سانسور مواضع رهبری در صداوسیما و سایت رسمی دفتر رهبری آمده بود که عیناً بازنشر داده می‌شود:

?????? ???? ?? ???? ????????? ?? ???? ??????
تنگ‌نظری‌ها به نهادهای تحت نظر رهبری هم نفوذ کرده است

امیریان- متاسفانه امسال سخنان دانشجویان را از صداوسیما پخش نکردند، حالا دلیلش هرچه بوده، قطعا قابل تامل است. متاسفانه از طرف هیچ جریان دانشجویی هم این قضیه مطالبه نشد که چرا این سخنان پخش نشده است در صورتی که هرسال پخش می شده است.

- می‌خواهم چیزی را صراحتا بگویم -حالا نمی دانم چقدر گفته‌ی ما می‌تواند نافذ باشد- و آن بحث کج‌سلیقگی و تنگ‌نظری است که واقعا دل انسان برایش می‌تپد. در ۲ سال اخیر تاکید داشتیم که این تنگ‌نظری‌ها در سطح مسئولان و تصمیم‌سازان که توسط آنها تصمیمات مهم و قیمتی گرفته می شود به چشم می‌آید و در لایه‌های خیلی تصمیم‌ساز و نهادهایی که زیر نظر رهبری نیز هست، نفوذ پیدا کرده است. یعنی حتی در خود بیت رهبری هم ممکن است این کج‌سلیقگی‌ها باشد. حتی نهاد رهبری، بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار؛ هر نهادی که وجود دارد یک سری سلایق شخصی و مصلحت‌اندیشی‌هایی که به‌جا نیست و غیرضروری است در آن‌ها وجود دارد.

pahlavan«من استالین نیستم» و نقد ورود به سفارت انگلیس سانسور شد

پهلوان- آقا در مورد صداوسیما جمله تندی گفتند که صداوسیما اصلا پخش نکرد.

امیریان- صداوسیما مطمئنا به اختیار خودش نبود که پخش نکرد، قطعا بیت رهبری گفته بود.

تریبون مستضعفین- متن سخنان آقا چه آن‌جا که در ذم اشغال سفارت انگلیس گفتند، چه آن‌جایی که گفتند «من استالین نیستم که بنشینم یک سری حرف بزنم بعد یک عده ای را بیاورم بنشینند آنها را تئوریزه کنند» سخنان قابل توجهی بود، که در سایت Khamenei.ir سانسور شد و از تلویزیون هم پخش نشد.

پهلوانان- این قسمت بحث استالین که حضرت آقا تلویحا در مورد خودشان گفتند واقعا بحث جالبی بود که ما خیلی خوشمان آمد. ولی اینکه سایت آقا هم پخش برخی از قسمت های سخنان ایشان را صلاح ندانند واقعا پذیرفتنی نیست.

پهلوان- واقعا تعجب‌آور است؛ چه‌طور عده‌ای به نظرشان می‌رسد که صحبت رهبری هم باید اصلاح شود؟ این نگاه، نگاه منفی و نگران‌کننده‌ای‌ست. یعنی عده‌ای در داخل مجموعه احساس کنند برخی صحبت های آقا را مردم باید بدانند و برخی را نه! وقتی آقا صحبتی را در بین دانشجویان مطرح می‌کنند یعنی می‌خواهند که آن بحث در فضای عمومی گفته شود.

amirianدانشجوی وبلاگ‌نویس به سرعت محکوم می‌شود ولی پرونده کوی و کهریزک مفتوح است

امیریان- یکی از بحث‌هایمان فضای بسته‌ی دانشگاه بود، که چرا فضای امنیتی و خودساخته و بسته‌ای توسط مسئولان به وجود آمده که خیلی وقت‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند؟ مثل عدم صدور مجوز برای تاسیس تشکل های اسلامی که طبق مقررات قانونی خودش عمل نمی کنند. یا اینکه چرا کرسی های آزاداندیشی بعضا با حضور پررنگ حراست دانشگاه‌ها برگزار می‌شود؟

- ولی ببینید متاسفانه این مشی [حضور در دانشگاه و پاسخگویی] اصلا در بین مسئولین وجود ندارد. خود آقا در دیدار امسال رسماً دیگر  با اسم مورد خطاب قرار دادند! رسما با اسم گفتند مسئول صداوسیما، رؤسای سه قوه، فرمانده سپاه، نیروهای مسلح.

تریبون مستضعفین- و این‌ها از متن بیانات آقا حذف شد…

قول صریح رهبری سانسور می‌شود و به نقل قول‌های خصوصی استناد می‌شود!

پهلوان- هم فرمانده سپاه و هم نیروهای مسلح. چون ما آن‌جا یک بحثی که مطرح کردیم، این بود که آقا گفت فرمانده سپاه و یا گفت فرماندهان سپاه؟ آقا گفتند فرمانده سپاه. چون آن‌جا ما گفتیم برخی قوانین مدام دارند تغییر می‌کنند یکی از نمونه‌هایش قوانین مربوط به نظام وظیفه است. که این تغییرات هرساله‌اش باعث شده که جوانان نتوانند برای آینده‌شان برنامه‌ریزی کنند.

- همین نکته که حرف آقا را عوض می‌کنند. یعنی اگر همین نگاه حاکم باشد ما فردا چه‌طور می‌توانیم اعتماد کنیم؟ اجازه نمی‌دهند صحبت رهبری را بشنویم. صحبتی که رهبری به عوام می‌گویند، در جمع مردم می‌گویند؛ خودشان می‌گویند من هر مطلبی داشته باشم می‌آیم همین‌جا می‌گویم. و بعد همین افراد، به کرات و دفعات برای توجیه رفتارهای خودشان قول خصوصی از آقا نقل می‌کنند! کسانی که حاضر نیستند قول واضح حضرت آقا را رسانه‌ای کنند، قول خصوصی از آقا نقل می‌کنند به نفع خودشان!

[متن خلاصه این میزگرد را که با عنوان «انتقاد سخنرانان دیدار دانشجوییِ رهبری از سانسور سخنان ایشان» به طور جداگانه نشر یافته و سپس حذف شده بود، در ::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

32 - = 22