۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۵

انتقاد تند شورای شهر از شهرداری در ماجرای قتل یک کارگر

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حادثه اخیر در منطقه 4 به واسطه باج‌خواهی صورت گرفته است، گفت: رشوه و باجگیری در شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک و پیمانکاران بیداد می‌کند، پنبه‌ها را از گوش خارج کنید. صدای مردم باید شنیده شود. اینکه گفته شود متخلف را معرفی کنید تا با آن برخورد کنیم، مدیریت ‌جهادی نیست.

ali cheragiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): روز گذشته صحن شورا همچنان در تب‌وتاب مرگ علی چراغی بود، کارگری که توسط ماموران پیمانکار بازیافت شهرداری منطقه چهار کشته شد. معصومه آباد، عضو شورا و عبدالهی، معاون شهردار در این زمینه گزارش و سایر اعضا هم تذکر دادند اما مهم‌ترین تذکر از زبان رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری جاری شد. حافظی پس از آنکه مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران، گزارشی از حادثه منجر به فوت مرحوم علی چراغی ارایه داد، گفت: این گزارش، گزارش قشنگی است اما عمق مصیبت خانواده را کسی جز خود آنها درک نمی‌کنند.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حادثه اخیر در منطقه ۴ به واسطه باج‌خواهی صورت گرفته است، گفت: رشوه و باجگیری در شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک و پیمانکاران بیداد می‌کند، پنبه‌ها را از گوش خارج کنید. صدای مردم باید شنیده شود. اینکه گفته شود متخلف را معرفی کنید تا با آن برخورد کنیم، مدیریت ‌جهادی نیست.

او ضمن تسلیت به خانواده مرحوم علی چراغی و همه شهروندان بابت اتفاق رخ‌داده اظهار کرد: اتفاقاتی از این قبیل برای شهروندان قابل تامل و درک نیست. بر اساس گزارشات واصله این فرد مبادرت به خرید و جمع‌آوری ضایعات می‌کرد. اما بر اساس این گزارشات علت درگیری چه بود و چرا درگیری به وجود آمده است؟

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه تمهیدات خوبی در عقد قرارداد با پیمانکار در نظر گرفته شده است که مسوولیت هرگونه اقدامات خلاف مقررات مثل دریافت از شهروندان بر عهده پیمانکار است، اظهار کرد: این خیلی قشنگ است اما صحبت اینجاست که نظارت بر عهده کیست؟ باید پاسخ داده شود که بابت نظارت چه کرده‌اید.

وی با بیان اینکه آیا می‌دانستید که خودروهایی که در سطح شهر زباله جمع‌آوری می‌کنند پسماند را به ستادی می‌برند و با پرداخت ۱۵۰هزارتومان کارت‌سبز و مجوزی برای جمع‌آوری زباله‌ها دریافت می‌کنند، تاکید کرد آیا این موضوع را می‌دانستید یا نه؟ اگر نمی‌دانستید که عذر بدتر از گناه است و اگر می‌دانستید چرا برای مقابله با آن کاری نشده و نظارتی صورت نگرفته است.

حافظی در ادامه چند نکته را خطاب به شهردار تهران اعلام کرد و گفت: رشوه و باجگیری در شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک و پیمانکاران بیداد می‌کند، صدای مردم را بشنوید اینکه گفته شود که متخلف را معرفی کنید تا با آن برخورد کنیم، مدیریت ‌جهادی نیست. باید زیرساخت فراهم شود که کسی اجازه تخلف پیدا نکند هزینه تخلف باید آنقدر سنگین باشد که کسی به خودش اجازه تخلف ندهد تا از مردم رشوه بگیرد. تا کی باید جان و مال مردم آسیب ببیند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این اتفاق به واسطه باج‌خواهی صورت گرفته است پیشنهاد دارم که شهرداری ملزم شود ظرف مدت یک‌ماه لایحه دوفوریتی را برای مبارزه با رشوه و فساد اداری شهرداری تنظیم و به شورا تقدیم کند.

پس از آنکه حافظی در تذکری از فساد گسترده در شهرداری انتقاد کرد، علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه خواستار ارایه تذکر شد که احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر تهران از او خواست سخنانش را کوتاه بیان کند. این صحبت مسجدجامعی باعث شد دبیر بگوید: ‌ای‌کاش من هم حافظی بودم.

در ادامه پس از آنکه دبیر تذکرش را ارایه داد، حافظی خطاب به او، آیه‌ای از قرآن با مضمون «خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد؛ مگر آنکه خودشان بخواهند»، خواند و گفت: خواستن توانستن است.

این صحبت حافظی باعث شد دبیر خطاب به او بگوید: ما خدا داریم و شما آقای مسجدجامعی دارید. حافظ هم گفت: خطای شما همین‌جاست.

معاون شهردار: بر اساس قانون، شهرداری در قبال اشخاص ثالث هیچ‌گونه مسوولیتی ندارد

مجتبی عبداللهی، معاون شهردار تهران با ارایه گزارشی در این زمینه عذرخواهی کرد و گفت: در ابتدای گزارش خود ضمن تسلیت به خانواده مرحوم علی چراغی، مجددا به جهت مسوولیتی که دارم از این حادثه عذرخواهی می‌کنم و در جلسه امروز نیز درخواست کردم خانواده محترم مرحوم چراغی حضور داشته باشند که آنها نیز دعوت ما را پذیرفتند.

وی افزود: برابر قانون مدیریت پسماند مجلس شورای اسلامی، مدیریت اجرایی تمامی پسماندها غیر از پسماندهای صنعتی و ویژه برعهده شهرداری‌ها و دهداری‌ها گذاشته است. همچنین بر اساس همین قانون مدیریت‌های اجرایی می‌توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع‌آوری، جداسازی و دفع پسماندها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: بر اساس تعهدات و تاییدات پیمانکار؛ مسوولیت هرگونه اقدامات خلاف مقررات و عرف جامعه از جانب پرسنل پیمانکار؛ از قبیل دریافت مبالغی از شهروندان و سوءاستفاده از موقعیت شغلی متوجه پیمانکار خواهد بود و پیمانکار ضمن برخورد قانونی باید راسا پاسخگو باشد. همچنین مشاهده هرگونه رفتار خلاف عفت و شوونات اسلامی مشمول شرایط فسخ قرارداد خواهد شد. وی همچنین درباره شرایط اصلی فسخ قرارداد با پیمانکاران تاکید کرد: اخذ وجه از شهروندان توسط عوامل کارمندی و کارگری شرکت، تحت هر عنوان ممنوع بوده است و در صورت بروز تخلف در بار اول اخطار و جبران خسارت، بار دوم معرفی قانونی و در صورت تکرار ضمن پیگیری‌های قانونی، طبق ضوابط و مقررات مشمول فسخ قرارداد خواهد شد. به گفته عبداللهی بر اساس بند ۳۳ ماده ۶ قرارداد، کارفرما (شهرداری تهران) در قبال اشخاص ثالث هیچ‌گونه مسوولیتی ندارد و در کلیه موارد پیمانکار مسوول خواهد بود.

آباد: ماشین افراد متخلف در مرگ مرحوم چراغی آرم سازمان بازیافت داشته است

معصومه آباد، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در گزارشی درباره حادثه فوت مرحوم علی چراغی که در درگیری با ماموران پیمانکاری شهرداری مجروح شده و سپس فوت کرده است، با اشاره به اینکه در حادثه رخ‌داده در منطقه چهار، مرحوم چراغی، طبق اظهارات خانواده‌اش چندروزی بوده که مشغول جمع‌آوری اشیای بازیافتی منطقه بوده است، گفت: در مسیر حرکت او تعدادی از کسانی که در شرکت وابسته به پیمانکار شهرداری مشغول‌کار بوده‌اند، جلو وی را می‌گیرند و خودرو را متوقف می‌کنند.

آباد ادامه داد: مرحوم چراغی تقاضای اجرای قانون و حضور پلیس ۱۱۰ را دارد؛ اما با این پاسخ مواجه می‌شود که شما افراد محلی این منطقه در جمع‌آوری بازیافت هستید و منطقه مربوط به ما و تقسیم‌ شده است.

وی با بیان اینکه دختر مرحوم از من خواسته جلو این آسیب گرفته شود تا هیچ دختر دیگری مانند او بی‌پدر نشود، ادامه داد: در شهری که ما مسوولیت و وظایف شهروندان را در حد اخلاقی توضیح می‌دهیم، نباید دو شهروند با هم گلاویز شوند.

آباد با بیان اینکه فضای همدلی صورت‌گرفته با خانواده مرحوم، فضایی بود که خانواده از آن راضی بودند، گفت: شهرداری هزینه‌های واردشده و کفن‌ودفن و هزینه‌های درمانی را متقبل شده است.

رییس کمیته ایمنی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اینکه گفته می‌شود ماشین افراد متخلف آرم شهرداری داشته، گفت: ماشین هم‌اکنون تحت توقیف است و طبق اطلاع ما آرم شهرداری ندارد، بلکه آرم سازمان بازیافت روی آن است، اما سازمان بازیافت هم زیرمجموعه شهرداری است و شرکت پیمانکار اجازه ندارد آرم بازیافت را استفاده کند، زیرا مردم آن را هم به‌منزله آرم شهرداری می‌دانند.

آباد همچنین تاکید کرد: خانواده مقتول صراحتا می‌گفتند که متخلفان سابقه اخلاقی و انتظامی دارند. صحبت‌های زیادی می‌شود و نمی‌دانیم که کدام‌یک درست است. خواهش ما این است که در زمینه گزینش ملاحظاتی داشته باشید تا در برخورد با مردم حقوق رعایت شود و کمتر شاهد نزاع باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه در ارتباط با مجازات افراد تقاضای رسیدگی عاجل داریم، گفت: پیگیری‌های قضایی و حقوقی در حال انجام است و انتظار داریم که تا انتها به همین شکل ادامه یابد.

در انتهای این گزارش رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: اتفاقات تلخ نباید عادی شود و شورای شهر به‌جد آن را دنبال می‌کند. ضمن آنکه هزینه‌های بیمارستان مرحوم چراغی توسط شهرداری تهران پرداخت شده است.

منبع: شرق

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

52 + = 56