۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱ عارف در دانشگاه الزهرا:

سال ۸۸ مردم به ما رای ندادند/ زورم به تندروها نمی رسد

قبل از انتخابات و بعد از انتخابات اتفاقاتی افتاد که در شأن کشور نبود و درباره آن یک سویه قضاوت شد؛ فعلاً باید پرونده 88 را مسکوت بگذاریم و با نگاه به آینده انتخابات 92 را در دستور کار قرار دهیم تا در فرصتی مناسب در فضایی آرام و در قالب کرسی های آزاد اندیشی اعلام وقوع اتفاقات 88 را ریشه یابی کنیم که آیا این اتفاقات از مناظره ها شروع شد و این که سهم افراد مختلف و دروغ های متعدد مشخص شود به هرحال امیدوارم هر چه سریعتر مسئله حصر حل شود تا مردم با آرامش در انتخابات...

IMG12361841«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت در سال ۸۸ تجربه ناموفقی داشتیم، علت شکست اصلاح طلبان عدم اجماع بود آنها با ۴ کاندیدا آمدند و باعث شد مردم به ما رای ندهند.

محمدرضا عارف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه الزهرا با اشاره به ضرورت وجود یک دانشگاه تک جنسیتی گفت: بعد از انقلاب فرهنگی نظرات مختلفی درباره ایجاد دانشگاه خاص دختران مطرح شد.

وی افزود: نقش پیشتازی زنان در صحنه های انقلاب به خصوص در سال های ۵۷ و ۵۸ بسیار چشمگیر بود به طوری که خارجی ها را تحت الشعاع قرار داده بود.

وی با بیان این که در حال حاضر ۵۵% ظرفیت دانشگاه ها در اختیار دختران است عنوان کرد: متاسفانه سهم فعالیت آن ها در حوزه اقتصاد ۱۲%، درصد زنان شاغل نسبت به کل شاغلاً ۴/۹ نسبت زنان به پست های مدیریتی ۹/۲ سهم زنان در شوراهای شهر و روستا ۵/۱ و البته در کلان شهرها ۱۵% است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر از این سرمایه استفاده نکنیم خودمان را از این سرمایه گذاری بزرگی که صورت گرفته محروم کرده ایم بنابراین دولت آینده به طور جدی باید بر روی این مسئله سرمایه گذاری کند.

عارف گفت: جایگاه زنان در چینش مدیریتی کشور باید مشخص شود؛ نظام اداری کشور مردسالاری است که باید این تشکیلات به جای مرد سالاری به شایسته سالاری تبدیل شود و قطعاً در این صورت زنان سهم بالایی خواهند داشت.

عارف گفت: باید در قوانین مدنی و قانون خانواده بازنگری انجام شود؛ نباید توقع داشته باشیم که همه مشکلات یک شبه یا در عرض چند ماه حل شود، باید روند منطقی را انجام دهیم و به این باور برسیم که حضور زنان در سطح اجتماع یک ضرورت است. این کاندیدای ریاست جمهوری عنوان کرد نظام ما یک نظام مردمی است و در همه امور اجرایی کشور حرف آخر را مردم می زنند؛ شرایط کشور و فضای حاکم در دانشگاه ها یک فضای رکود و بی نشاطی بوده باید اتفاقی بیفتد تا مردم و جوانان با انگیزه در این انتخابات حضور پیدا کنند از این رو امسال سال حماسه سیاسی نام گذاری شده است.

وی عنوان کرد: اقشار تاثیرگذار جامعه از جمله دانشگاهیان و دانشجویان باید تلاش کنند که با نگاه به آینده مردم برای حضور در انتخابات تشویق شوند؛ انقلاب ما با نگاه به آینده و انگیزه معنوی مشکلات را پشت سر گذاشته بنابراین اولین بخش حماسه، حماسه حضور و دومین بخش آن اخلاق مداری و رعایت قانون است.

عارف خاطرنشان کرد: کشور ما دچار مشکلات اقتصادی بسیاری است، مشکلات فرهنگی و سیاسی را هم خودتان می بینید بنابراین نمی توان در دهه چهارم انقلاب کشور را به دست افراد کم تجربه سپرد، باید فردی عنان اجرایی کشور را در اختیار بگیرد که بر تجربه او اطمینان کامل وجود داشته باشد البته این اطمینان با انتخاب مردم به وجود می آید.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد در سه دهه گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هر دولتی که بعد از انتخابات روی کار آمده به حذف جریان های دیگر یا تصویه حساب با آنها پرداخته و به هیچ وجه نتوانسته مطالبات به حق مردم را تامین کند از این رو در دولت بعدی هیچ راهی جز رفاقت و همدلی نداریم فعلاً مرحله رقابت است اما از اول تیرماه کشور باید وارد فضای رفاقت شود و جریان پیروز همه توانایی های موجود در کشور را به کار بگیرد.

در ادامه این نشست عارف در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی خود از مدیریت زهرا رهنورد در دانشگاه الزهرا گفت: در زمان خانم رهنورد در توسعه کیفی دانشگاه و ایجاد رشته های تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه گام های موثری برداشته شد که باید از زحمات ذیل در این خصوص تقدیر کرد.

وی درباره رد صلاحیت برخی چهره های ثبت نام کننده در انتخابات شورای شهر از جمله معصومه ابتکار عنوان کرد: هنوز در این باره اطلاعات رسمی ندارم و این اخبار فعلاً در حد شایعه است، انتظارم این است که دست اندرکاران انتخابات رعایت قانون را بکنند زیرا در این صورت است که نگرانی مردم برطرف می شود، دست اندرکاران شرایط حساسی که در آن قرار داریم را در نظر بگیرند، بنا است که حماسه حضور داشته باشیم؛ درباره خانم ابتکار هم هنوز گزارشی ندارم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی پیرامون ارزیابی خود از دانشگاه تک جنسیتی و جذب دانشجوی پسر در دانشگاه الزهرا گفت: با دانشگاه خاص مردان مخالف هستیم اما بعد از شکل گیری انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه خاص زنان نظرات متعددی وجود داشت؛ براساس این نظرات معتقد بودیم که اشکالی ندارد بخشی از ظرفیت موجود در آموزش عالی در اختیار دختران قرار گیرد از این رو با دانشگاه خاص دختران به طور جدی موافقم.

وی ادامه داد: البته یک تجربه ناموفق در قم داشتیم که این دانشگاه تک جنسیتی بسته شد اما باید بدون توجه به شعار اگر امکان ایجاد دانشگاه خاص دختران وجود داشت از ان حمایت کنیم من با این که در دانشگاه الزهرا دانشجوی پسر جذب شود مخالفم و اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این طرح مطرح شود به آن رای نمی دهم.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر این که موضع خود را درباره انتخابات ۸۸ و حصر موسوی و کروبی اعلام کنید گفت: قبل از انتخابات و بعد از انتخابات اتفاقاتی افتاد که در شأن کشور نبود و درباره آن یک سویه قضاوت شد؛ فعلاً باید پرونده ۸۸ را مسکوت بگذاریم و با نگاه به آینده انتخابات ۹۲ را در دستور کار قرار دهیم تا در فرصتی مناسب در فضایی آرام و در قالب کرسی های آزاد اندیشی اعلام وقوع اتفاقات ۸۸ را ریشه یابی کنیم که آیا این اتفاقات از مناظره ها شروع شد و این که سهم افراد مختلف و دروغ های متعدد مشخص شود به هرحال امیدوارم هر چه سریعتر مسئله حصر حل شود تا مردم با آرامش در انتخابات شرکت کنند و بعد از آنکه فردی با رای بالا انتخاب شد زمینه برطرف شدن حصر فراهم شود.

عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که دیدگاه شما در خصوص پرونده هسته ای کشور چگونه است گفت: دیدگاه ما دیدگاه نظام است حق استفاده از فن آوری هسته ای را برای خود قائلیم اما مسئله هسته ای ما به یک مسئله سیاسی تبدیل شده که امیدواریم با راه کارهای سیاسی و تأمل جدی با دنیا بتوانیم آن را حل کنیم؛ استمرار این وضعیت به ضرر ماست زیرا غرب دوست دارد از طریق پرونده هسته ای نمدمال کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری درباره برنامه های خود در حوزه اقتصاد و ادامه دادن پرداخت یارانه ها و برقراری رابطه با آمریکا ادامه داد: در بخش اقتصاد شعار معیشت مطرح کردیم، کنترل تورم و ایجاد اشتغال در ذیل برنامه های ماست، یکی از دغدغه های جوانان مسئله مسکن و ازدواج است حتی ازدواج هایی که انجام می شود متاسفانه در سال اول به طلاق ختم می شود و ریشه آن مشکلات اقتصادی است باید با برنامه ریزی امکان حداقلی را برای زوج های جوان فراهم کنیم وی همچنین درباره اجرای هدف مندی یارانه ها و پرداخته یارانه گفت باید فاز اول این طرح به طور کامل اجرا و بعد از یک جمع بندی روشن از عملکرد آن با همکاری مجلس و توجه به اولویت های فاز بعدی را اجرا کنیم.

عارف درباره برقراری ارتباط با آمریکا گفت: سیاست کلی ما درباره مذاکره با همه کشورها مشخص است؛ حفظ خصوص قرمز نظام و رهبری در مذاکره با همه کشور ها باید رعایت شود و نباید از موضع ضعیف وارد مذاکره شویم بلکه باید در چارچوب رعایت حقوق خودمان حقوق طرف مقابل را در نظر بگیریم، باید نظارت امور خارجه را تقویت کرده و از دیپلمات هایی که به مسائل بین المللی اشراف دارند استفاده کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرتان درباره چرخش سیاسی اصولگرایان چیست، اصولگرایان در سال ۸۸ از احمدی نژاد حمایت کردند اما الان می گویند که احمدی نژاد اصولگرا نیست پاسخ داد جریان اصولگرا با تمام توان پشت سر دولت قرار گرفت درباره اجرای هدفمندی یارانه ها که نگرانی هایی برای افزایش قیمت ها وجود داشت هیچ ساز مخالفی زده نشد بنابراین این دولت اصولگرا بود، اصولگراها باید مسئولیت خود را بپذیرند درست نیست که دولت را از جریان اصولگرا جدا بدانیم.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در صورت حضور آقای هاشمی آیا از انتخابات کنار می روید یا نه گفت: در چند ساعت آینده همه چیز روشن می شود، نگاه ما یک نگاه اجماعی بود، من در موضع گیری هایم در تجربه ۸۸ استفاده کرده ام هاشمی و خاتمی بزرگان کشور هستند اگر تصمیم گرفتند در انتخابات حضور پیدا کنند باید به انتخابات پرشور کمک کنیم اگر در چند ساعت اعلام حضور کردند ما نیز موضع خود را اعلام می کنیم.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای فعالیت های دانشجویی چیست و آیا اتفاقاتی که در سال ۸۸ برای دانشجویان رخ داد باز هم تکرار خواهد شد گفت: باید شرایط طوری باشد که دانشجو احساس نکند برای فعالیت های سیاسی هزینه می دهد، نباید نگران کمیته انضباتی و جریمه باشد.

وی درباره نقاط مثبت و منفی دولت فعلی  اظهار کرد: در هدفمندی یارانه ها دولت از خود شجاعت به خرج داد اگرچه متاسفانه این طرح خوب اجرا نشد و یک تورم ناخواسته به کشور تحمیل شد وی افزود در برنامه چهارم توسعه قرار بود رشد اقتصادی ۸ درصدی داشته باشیم، بنا بود تورم یک رقمی داشته باشیم که این موارد باید تحلیل شود، شاید بیشترین ضعف دولت کنار گذاشتن ساختارهایی بود می توانست نقش مهمی در مدیریت اجرایی کشور داشته باشد از جمله تضعیف شورای پول و اعتبار و انحلال سازمان برنامه و بودجه، بی انضباتی مالی بخش دیگری از نقاط ضعف دولت، بانک مرکزی قلک دولت نیست وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما درباره اقتصاد مقاومتی چیست عنوان کرد باید تلاش کنیم آثار تحریم ها را به حداقل برسانیم، با یک همدلی و ثبات نسبی می توان این آثار را کاهش داد؛ رمز پایداری و استمرار انقلاب مقاومت در برابر هرگونه زورگویی است.

عارف در پاسخ به سوالی درباره گشت ارشاد و نوع برخورد با پوشش های جامعه گفت: ترجمه نشان داده با برخوردهای فیزیکی جواب نمی گیریم متاسفانه ما به ساده ترین کار پرداخته ایم ناهنجاری های اجتماعی متعددی در جامعه وجود دارد و خوشبختانه در دو سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور طراحی شد و در آن جهت گیری خوبی برای برخورد با ناهنجاری ها صورت گرفت که هر دولتی می تواند از آن استفاده کند اگر ما دولت آینده را داشته باشیم از این برنامه استفاده می کنیم. وی درباره آموزش عالی در ۸ سال گذشته گفت تمرکز گرایی حاکم بر آموزش عالی مشکل این بخش در ۸ سال قبل بوده است این تمرکزگرایی باید از بین برود و دانشگاهیان در سرنوشت کشور سهیم باشند، دانشگاهی که در سرنوشت خود هیچ تاثیری ندارد نمی تواند در سرنوشت کشور سهیم باشد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خاتمی از شما حمایت می کند یا نه و این که چون چهره  شناخته شده ای نیستید فکر می کنید در انتخابات رای بیاورید یا نه پاسخ داد همیشه کار اصلی من معلمی بوده و ترجیح داشتم که رسانه ای نباشم ولی در ۳۰ سال گذشته همیشه یک پست مهم داشتم.

عارف افزود: یک تحربه ناموفق در سال ۸۸ داشتیم بین ما و اصلاح طلبان اختلاف نظر وجود دارد به نظر من علت شکست ما در سال ۸۸ عدم اجماع بود اصلاح طلبان با ۴ کاندیدا آمدند و این باعث شد که مردم به ما رای ندادند؛ اگر قرار باشد اعتماد مردم را دوباره جلب بکنیم باید اجماع کنیم.

وی گفت: ما این روند را دنبال کردیم و شورایی به نام اجماع تشکیل شد که تا ساعت های بعدی یا روزهای آینده و شاید هم در انتخابات بعد نظر نهایی درباره اجماع که حول محور خاتمی است اعلام شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ارزیابی خود از اخراج زهرا رهنورد گفت امیدوارم حذف موسوی و کروبی حل شود، در سال های اخیر درباره اساتید تندروی شد اساتید برجسته ای بهانه های مختلف بازداشت یا اخراج شدند که اولین ظربه این امر به دانشگاه می خورند امیدواریم مسئله اساتید بازنشسته و اخراجی دوباره بازنگری شود.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه حد به ولایت فقیه پایبند هستید و اگر بر سر مسئله ای اختلاف نظر به وجود بیاید چه می کنید گفت: به ولایت فقیه صدرصد پایبند هستم برای حاکمیت ولی فقیه تلاش کردیم، امیدوارم اختلاف نظر پیش نیاید اگر اختلاف نظری وجود نداشته باشد اما اگر اختلاف نظری بود نظر نهایی فصل الخطاب رهبری است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما گفته بودید اگر قرار است اصلاح طلبان به خاطر فتنه عذر خواهی کنند اصول گرایان هم به خاطر جریان انحرافی باید عذرخواهی کنند آیا شما برای عذرخواهی اتفاقات ۸۸ شرط گذاری می کنید عنوان کرد: پرونده اصلاح طلبان به عنوان خط امام روشن است در هر جریانی هر کس خطا کرده باید مجازات شود اما این که تریبون در دست یک جناح باشد و آن جناح خودش محکوم شده و اجرا کند درست نیست؛ در چهار سال گذشته چه تریبونی در دست اصلاح طلبان بود در انتخابات ۸۸ هر کس خطا کرده بر اساس قانون باید محاکمه شود، در سال ۸۸ اتفاقاتی افتاد که باید ریشه یابی شود ما نمی خواستیم بر این اتفاقات موج سواری کنیم اما باید کاری کنیم که این حوادث تکرار نشود وی ادامه داد احمدی نژاد برای فرافکنی و فرار از زیر بار مسئولیت قبول نمی کند که جریان انحرافی وجود دارد کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در دولت شما دانشجوی ستاره دار وجود دارد یا نه و برنامه هشتم برای آزادی زندانیان سیاسی و آزادی مطبوعات چیست گفت امیدوارم دانشجوی ستاره دار دانشجویی باشد که در کشور اشتغال زایی می کند و این ستاره داری به معنایی که برای شما وجود دارد از بین برود من از دانشجویان ستاره دار عذرخواهی می کنم.

وی عنوان کرد : آزادی بیان و مطبوعات در قانون آمده است که باید براساس آن عمل شود درباره آزادی زندانیان سیاسی هم امیدوارم این مسئله بعد از انتخابات حل و فصل شود.

عارف در پاسخی به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای مواجه با تندروهای اصلاح طلب و اصولگرا چیست گفت: زورم به تندروها نمی رسد اما امیدوارم تندروها به اعتدال برسند تا با اعتدال کشور را اداره کنیم.

منبع: مهر

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 23 = 28