۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱

مرتضوی در دادگاه رییس سابق سازمان تامین اجتماعی

وی ادامه داد: «اعتقاد راسخ من این است که در طول خدمتم در سازمان تامین اجتماعی یک گام خلاف قانون برنداشته‌ام و همه اقدامات و دستورات را بر اساس قانون انجام داده‌ام.» مرتضوی افزود: «برخی رسانه‌ها دروغ‌های بزرگی را مطرح کرده‌اند. مثلا گفتند که 137 شرکت از اموال سازمان تامین اجتماعی را به بابک زنجانی داده‌ام که ارزش آن بیش از 30 هزار میلیارد تومان بود. حال سوال من اینجاست که زمانی که بابک زنجانی را بازداشت کردند آیا یک ریال از اموال تامین اجتماعی نزد او بوده است؟»

mortazavi (3)مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): سعید مرتضوی اتهاماتش را قبول ندارد؛ نه در قبال قضیه کهریزک و نه تخلفات سازمان تامین اجتماعی. خودش برای دفاعیاتش لایحه‌یی چهارصد صفحه‌یی تهیه کرده تا با آن به دادگاه ثابت کند که بی‌گناه است. قبل از جلسه دادگاه دیروزش گفته که «در طول خدمتم در سازمان تامین اجتماعی یک گام خلاف قانون برنداشته‌ام و همه اقدامات و دستورات را بر اساس قانون انجام داده‌ام» و بعد از جلسه هم تاکید کرده «در قسمت‌هایی که کارشناسان اعلام نظر کرده بودند هیچ تخلفی در رابطه با اینجانب گزارش نشده بود».

جلسه دادگاه دیروز مرتضوی بیشتر مربوط به پرونده تامین اجتماعی می‌شد. جلسه‌یی که قبل از آن به نظر می‌رسید که برای بررسی موضوع کهریزک تشکیل شده باشد، چرا که قبل از جلسه عبدالحسین روح‌الامینی هم به محل دادگاه آمده بود. جلسات دادگاه مرتضوی غیر علنی اعلام شده است اما این مساله هم باعث نشد تا او فرصت گفت‌وگو با رسانه‌ها را از دست دهد. دادستان سابق تهران هم قبل از جلسه دادگاه و بعد از آن حرف‌های زیادی برای اهالی رسانه داشت.

سه پرونده سعید مرتضوی

سعید مرتضوی پیش از ورود به دادسرا با حضور در جمع خبرنگاران درباره دلیل حضورش در این مرجع قضایی گفت: «در واقع سه پرونده در دادسرا دارم که یکی مربوط به پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بود که به قوه قضاییه ارجاع شده و یکی دیگر از پرونده‌هایم مربوط به شکایت آقای فاضل لاریجانی است.» وی ادامه داد: «پرونده سومم مربوط به وکلای عباس پالیزدار است که مدعی بودند غیرقانونی بازداشت شده‌اند.» مرتضوی در رابطه با لایحه دفاعیه خود در پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، گفت: «این لایحه ۴۷ صفحه است و من همه مطالبی را که باید در بحث تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی پاسخ می‌دادم در این لایحه ذکر کرده‌ام.» مرتضوی همچنین مدعی شد که نگفته است «نظام باید به من مدال بدهد.» وی درباره پرونده کهریزک و حضور عبدالحسین روح‌الامینی در دادسرا گفت: «به پرونده کهریزک بیش از ۱۰ جلسه در دادگاه کیفری رسیدگی شد و دادگاه کیفری استان تهران نیز رای مربوط به این پرونده را صادر کرد. ما به رای صادر شده اعتراض کردیم و اکنون بیش از یک سال است که پرونده در شعبه نهم دیوان عالی کشور در مرحله فرجام‌خواهی است.»

وی ادامه داد: «اعتقاد راسخ من این است که در طول خدمتم در سازمان تامین اجتماعی یک گام خلاف قانون برنداشته‌ام و همه اقدامات و دستورات را بر اساس قانون انجام داده‌ام.» مرتضوی افزود: «برخی رسانه‌ها دروغ‌های بزرگی را مطرح کرده‌اند. مثلا گفتند که ۱۳۷ شرکت از اموال سازمان تامین اجتماعی را به بابک زنجانی داده‌ام که ارزش آن بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بود. حال سوال من اینجاست که زمانی که بابک زنجانی را بازداشت کردند آیا یک ریال از اموال تامین اجتماعی نزد او بوده است؟» سعید مرتضوی تصریح کرد: «مطالب دیگر در موضوع تحقیق و تفحص دروغ و خوراک رسانه‌یی است و الان هم اگر رسیدگی قضایی شود می‌گویم یک سند بیاورید که ما یک شرکت به بابک زنجانی واگذار کرده‌ایم.»

مرتضوی: تخلفی در رابطه با اینجانب گزارش نشده بود

سعید مرتضوی بعد از جلسه دادگاه هم به میان خبرنگاران‌ آمد و با تاکید بر اینکه «به بابک زنجانی حتی یک شرکت هم واگذار نشده است» گفت: «با دلایلی که من مطرح کرده‌ام مشخص شد که کل گزارش تحقیق و تفحص دروغ بوده است. »او درباره جلسه دادگاه توضیح داد که «عمده مطالبی که در جلسه مطرح شد مربوط به موضوع گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی بود.» وی با بیان اینکه «چند نفر از وکلا نیز به عنوان اینکه بیمه شده تامین اجتماعی بودند شکایاتی شخصی مطرح کردند» افزود: «این افراد صلاحیت طرح شکایت را نداشتند ولی به دلیل اینکه محور اصلی بحث گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بود من به همه موارد پاسخ دادم.»

مرتضوی با بیان اینکه «ایرادی در رابطه با بحث پرداخت‌ها به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود» اظهار کرد: «من مستندانی از پرداخت‌های قبلی سازمان در سنوات و دوره‌های قبل و حتی در همین دوره ارایه کردم که همگی نشان می‌داد پرداخت‌ها همگی از وجوه غیرشمول صورت گرفته و به نمایندگان داده شده تا به افراد مستحق یا بیماران بیمه شده سازمان تامین اجتماعی که در حوزه انتخابیه‌شان قرار دارند پرداخت کنند. در این موضوع هیچ ایراد قانونی وجود ندارد و من مستندات ودلایل خود را در این زمینه ارایه کردم و نسبت به همه مواردی که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، پاسخ دادم.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «بازپرس پرونده به من گفت که چهار نفر از کارشناسان رسمی را برای پرونده من تعیین کرده‌اند و باید پس از بررسی‌های لازم اعلام نظر کنم.» مرتضوی افزود: «البته ظاهرا بازپرس پرونده نسبت به بخش‌هایی از پرونده اعلام نظر کرده است؛ چراکه بخش‌هایی از آن را در جلسه قرائت کرد و در قسمت‌هایی که کارشناسان اعلام نظر کرده بودند هیچ تخلفی در رابطه با اینجانب گزارش نشده بود. بازپرس پرونده لایحه مرا مطالعه می‌کند و پس از بررسی مستنداتی که ارایه کرده‌ام چنانچه نیاز به توضیح باشد مجددا برای حضور در دادسرا از من دعوت می‌کند.»

سرنوشت پرونده تامین اجتماعی متفاوت از کهریزک می‌شود

این اظهارات مرتضوی در شرایطی است که مصطفی ترک همدانی، وکیل ‌مدافع جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در شهرستان چابهار که از سعید مرتضوی به عنوان رییس وقت سازمان تامین اجتماعی در دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده‌اند، پیش از برگزاری دادگاه دیروز در پاسخ به این پرسش که آیا سرانجام این پرونده مانند پرونده کهریزک می‌شود؟ تصریح کرد: «اصلا فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد؛ زیرا در پرونده کهریزک شاکی خصوصی وجود داشت، اما در این پرونده علاوه بر وجود شاکی خصوصی، مدعی‌‌العموم نیز می‌تواند وارد شود.» به جز این وکیل خانواده روح‌الامینی درباره پرونده کهریزک گفت: «بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت امروز به سعید مرتضوی در خصوص بخشی از پرونده کهریزک تفهیم اتهام کرد.»

طاهری دیروز به خبرگزاری مهر اظهار داشت: «سعید مرتضوی در خصوص بخشی از پرونده کهریزک که در دادسرا در حال رسیدگی است امروز توسط بازپرس تفهیم اتهام شد.»

وی ادامه داد: «این پرونده باید زودتر به دادگاه ارسال می‌شد. امروز به همراه عبدالحسین روح‌الامینی موکلم در دادگاه حاضر شدیم.» همچنین میرمجید طاهری، وکیل خانواده مرحوم محسن روح‌الامینی، از جان باختگان بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک در این باره به «تابناک» گفت: پیرو احضاریه‌های متعددی که برای متهم صادر شده و هیچ کدام منجر به حضور وی در دادگاه نشده بود، پیشتر قرار «جلب به محاکمه» برای وی صادر شده بود و بر این اساس، امروز که آقای مرتضوی در دادسرا حضور یافت، پیش از هر چیز برای رسیدگی به پرونده شکایت موکلانم در باب اتهامات وی در کهریزک فراخوانده و تفهیم اتهام شد.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

9 + 1 =