۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳ علیرغم هشدار شدید شورای نگهبان درباره تخلفات انتخاباتی:

عکس ها از تبلیغات زودهنگام انتخاباتی می گویند

آیت الله جنتی با ابراز تأسف از وضعیت ناگوار برخی از اقشار مستضعف گفت: افرادی برای تأمین نان شب محتاج‌ هستند یا به دلیل فقر نمی‌توانند هزینه‌های ازدواج فرزندانشان یا تعمیر منزلشان را تأمین کنند، امّا همزمان عده‌ای با ارقام نجومی و هزینه های میلیاردی و ادعای خدمت، در پی کسب رأی مردم هستند.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): این روزها برگزاری نشست ها، همایش ها و سفرهای استانی برای برخی کاندیداهای اصولگرا روندی عادی شده است که بی توجه به منع تبلیغات زودهنگام انتخاباتی، قانون را زیر پا می گذارند.

عکس های زیر گویای برخی از این موارد است:

photo

photo-1

image (3)در یک نمونه جالب، تابلو‌ها و پوسترهای تبلیغاتی سفر تبلیغاتی محسن رضایی به استان فارس، شامل پرچم واژگون جمهوری اسلامی ایران است که رنگ سبز زیر و رنگ قرمز بالای پرچم قرار گرفته است!

rezaee

رسانه های دولتی و غیردولتی هم این روزها آشکار و پنهان واضع کاندیداها ی بالقوه را پوشش می دهند:

518bb19ec6ba5d3853000010

برخی نیز رنگ و نماد تبلیغاتی خود را مشخص کرده و همایش انتخاباتی برگزار می کنند:

320266_874

320229_868

320228_867همایش انتخاباتی حامیان حسن روحانی89881IMG2053061البته اگر دایره قانون شکنی های انتخاباتی را از تبلیغ زودهنگام به سوء استفاده از جایگاه و مسئولیت هم بسط دهیم، باید به عکس ها و مصاحبه رئیس جمهور در کنار رئیس دفترش برای ثبت نام وی نیز اشاره کنیم:

285702_957به جز عکس ها باید به حضور کارناوال های تبلیغاتی برخی کاندیداها در اطراف محل ثبت نام اشاره کرد. به عنوان مثال روز جمعه حضور جمعیت حدود ۸۰۰ نفری هواداران محسن رضایی در خیابان فاطمی که شعار “سلام بر خمینی، درود بر خامنه ای” سر می دادند، تردد در این خیابان را با مشکل مواجه کرد.

n00186995-bبه همین جهت سید صولت مرتضوی دبیر ستاد انتخابات کشور در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به زمان قانونی تبلیغات گفت: هرگونه راه اندازی کارناوال خلاف قانون است و هر گونه اقدامی در این راستا مغایر وظایف قانونی کاندیداها است. توصیه ما به کاندیداها این است که چهارچوب ها را رعایت کنند و البته ناظران شواری نگهبان نیز این گونه موضوعات را زیر نظر دارند.

جانشین رئیس پلیس کشور هم در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد اتفاقات رخ داده مقابل وزارت کشور اظهار داشت: اتفاقات رخ داده و تخلفات احتمالی برخی کاندیداها در مقابل وزارت کشور از سوی نیروی انتظامی به شورای نگهبان منعکس شد.

سردار رادان در پاسخ به پرسش مهر درباره برخورد با تجمع عده ای مقابل بنیاد باران و اتفاق رخ داده پس از آن گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و این اخبار ساخته و پرداخته رسانه های معاند است.

دبیر شورای نگهبان نیز ضمن گلایه شدید از برخی فعالیت‌های تبلیغاتی زودهنگام گفت: وقتی افرادی علناً قانون را زیر پا می‌گذارند و زودتر از موعد به سفرهای تبلیغاتی علنی و پرهزینه می‌روند باید در کار خود تدبر کنند که آیا اقداماتشان با ایمان و تقوا سازگار است؟

وی با ابراز تأسف از اقدامات تبلیغاتی برخی از داوطلبان، افزود: باید با برخی از افراد که از مدتها قبل، سفرهای تبلیغاتی علنی و نیمه علنی داشته‌اند برخورد شود.

آیت الله جنتی با ابراز تأسف از وضعیت ناگوار برخی از اقشار مستضعف گفت: افرادی برای تأمین نان شب محتاج‌ هستند یا به دلیل فقر نمی‌توانند هزینه‌های ازدواج فرزندانشان یا تعمیر منزلشان را تأمین کنند، امّا همزمان عده‌ای با ارقام نجومی و هزینه های میلیاردی و ادعای خدمت، در پی کسب رأی مردم هستند.

وی با اشاره به وظایف قانونی شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان و نظارت بر انتخابات گفت: ما سر سوزنی از قانون تجاوز نمی‌کنیم. شورای نگهبان نه تندتر از قانون عمل خواهد کرد و نه کندتر. با دقت، وضعیت افرادی که ثبت نام می‌کنند، بررسی می‌‌شود تا شرایط داوطلبی او احراز شود.

وی افزود: البته قانون انتخابات به ویژه در امر تبلیغات، ضعف‌هایی دارد و به همین دلیل کار شورای نگهبان را دشوار تر می‌کند اما وظیفه ما رعایت قانون است نه مصلحت سنجی.

حال باید دید شورای نگهبان نسبت به کاندیداهای متخلف چه واکنشی نشان خواهد داد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

27 - = 24