۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶ شايعات درباره تاييد صلاحيت كانديداها

روزنامه اعتماد: چه کسانی تایید نمی شوند؟

امروز آخرین روز تصمیم گیری شورای نگهبان درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است. البته شورای نگهبان می تواند این زمان را تا سقف پنج روز تمدید کند. اما شواهد حاکی از آن است که شورای نگهبان قصد تمدید را ندارد.

554196_10151565278999767_1902849927_n«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): شایعات و گمانه زنی ها درباره تایید صلاحیت های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته است.
در ساعات اخیر دو لیست متفاوت در این باره منتشر شده است. امروز آخرین روز تصمیم گیری شورای نگهبان درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است. البته شورای نگهبان می تواند این زمان را تا سقف پنج روز تمدید کند. اما شواهد حاکی از آن است که شورای نگهبان قصد تمدید را ندارد. ظهر دیروز سایت عصر ایران، در گزارشی لیست دوازده نفره یی را از تایید صلاحیت شدگان انتخابات منتشر کرد. اما سایت «پایگاه جامع انتخابات ایران» روایت دیگری از رد صلاحیت ها ارائه کرده است. این سایت در گزارشی از تایید صلاحیت ۷ نامزد انتخاباتی خبر داد. «پایگاه جامع انتخابات ایران» نوشت: «شنیده های خبرنگار ما حاکی از آن است که از میان بیش از ۶۰۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری تنها ۷ نفر احراز صلاحیت شده اند.» با این وجود نمی توان این گمانه زنی ها و شنیده ها را معتبر دانست و «اعتماد» بنا بر توصیه یک مقام شورای نگهبان از انتشار اسامی خود داری می کند. در همین راستا یک سخنگوی جبهه پایداری ردصلاحیت باقری لنکرانی را تکذیب کرد و گفت: «اینها تنها جوسازی است.»

تابش: فعلاهشت نفر تایید صلاحیت شده اند
محمدرضا تابش، نماینده مردم یزد در گفت وگو با ایلنا گفت: هیچ کس نمی تواند برای شورای نگهبان تعیین تکلیف کند و بنابر اخباری که از منابع خبری کسب کردم تاکنون هشت نفر تایید صلاحیت شده اند و شورای نگهبان در حال بررسی بقیه صلاحیت هاست. لنکرانی که مطابق گمانه زنی های بالااحتمالااز رد صلاحیت شوندگان خواهد بود در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آرایش سیاسی نهایی در انتخابات گفت: اگر رد صلاحیت شوم از شورای نگهبان تشکر می کنم. حسن غفوری فرد، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در گفت وگو با عصر ایران بر اساس شنیده هایش گفت بعید نیست یکی از سه نامزد ائتلاف ۱+۲ (ولایتی، قالیباف، حداد عادل) رد صلاحیت شود. غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرآنلاین گفت: حدس زده می شود حدود ؟تا ؟کاندیدا تایید صلاحیت شوند. وی با تاکید بر اینکه رد صلاحیت کاندیداها نباید غیرعادی تلقی شود، گفت: رد صلاحیت ها به معنای آن نیست که خدایی ناکرده فردی انقلابی یا تابع ولایت نیست یا از نظر تعهد دینی یا مدیریتی مشکل دارد. بحث این است که رییس جمهور باید کسی باشد که لااقل هرکسی پرونده کاری و اجرایی او را در نظام دیده یا لااقل بگویند این فرد کف خصوصیات رییس جمهور شدن را دارد و می تواند رییس جمهور شده و نقش ایفا کند. ولو اینکه اصلح نباشد ولی در حد صالح باید باشد. در این میان میرلوحی معاون حقوقی وزیر کشور دولت اصلاحات مطرح کردن بحث رد صلاحیت افراد قبل از اعلام رسمی شورای نگهبان را کار شایسته یی ندانست و گفت: افراد بدانند که نباید از این ابزار حتی درباره اشخاصی که طبق قانون عمل نمی کنند، استفاده کنند.

هفت یا هشت نفر تایید صلاحیت می شوند
آیت الله محمد یزدی در درس خارج فقه خود با اشاره به درخواست یکی از دوستان مبنی بر برخورد قاطع شورای نگهبان در تایید صلاحیت افراد اظهار داشت: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ۶۸۶ نفر برای کاندیداتوری ثبت نام کردند که بسیاری از این افراد قصد ندارند که رییس جمهور شوند فقط می خواهند ثبت نام کرده و فیلم و عکسی از آنها منتشر شود. عضو شورای نگهبان با بیان اینکه وجود ۱۲ نفر از بانوان در بین ثبت نام کنندگان از دیگر نکات جالب توجه است، گفت: یکی از این افراد گفته است که اگر رییس جمهور شود بخش اعظمی از کابینه وی از بانوان خواهند بود در شرایطی که طبق قانون بانوان اجازه کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری را ندارند. آیت الله محمد یزدی یکی از شرایط احراز صلاحیت را مساله مدیر و مدبر بودن دانست و خاطرنشان کرد: شورای نگهبان نسبت به تفسیر این کلمه اهتمام داشته و معنای تدبیر و مدیر را به صورت دقیق تعریف کرده است. وی افزود: بسیاری از کاندیداها به دلیل نداشتن صفت مدیریت و تدبر تایید صلاحیت نمی شوند البته اینکه شورای نگهبان صلاحیت کسی را تایید نکند به این معنا نیست که این فرد برای هیچ کاری کارایی ندارد بلکه به این معناست که ممکن است این فرد در جایگاهی پایین تر از ریاست جمهوری کارکرد داشته باشد. عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: در نهایت هفت یا هشت نفر از میان کاندیداهای موجود تایید صلاحیت می شوند که باید فرد اصلح را معرفی کرده تا بتوانیم مقدرات جامعه اسلامی را به وی بسپاریم.

آیت الله یزدی: ثواب رد صلاحیت کسانی که حق حضور ندارند از دعا و اعتکاف بیشتر است
آیت الله محمد یزدی در دیدار جمعی از خادمان اعتکاف استان قم اظهار کرد: هر کاری که با نیت قربت انجام شود نوعی عبادت است و اجر و ثواب در پی دارد و برخی که گمان می کنند عبادات تنها در نماز و دعا خلاصه می شود در اشتباه هستند.
وی افزود: روز نخست جلسه شورای نگهبان، آیت الله جنتی به من گفت اکنون ماه رجب است و همه در حال دعا و اعتکاف ولی ما محروم شده ایم و بدی ها و خوبی های دیگران را برای کاندیداتوری بررسی می کنیم که من به او گفتم بررسی برای تعیین صلاحیت افراد بر اساس دلایل و مستندات و اینکه صریحا بگوییم فلان شخص حق حضور ندارد، ثوابی به مراتب بیشتر از دعا و اعتکاف خواهد داشت. رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بر اساس روایتی از امام صادق (ع) عبادت به کثرت و کمیت آن نیست، گفت: ملاک اصلی روح و انگیزه کار است که برای چه کسی انجام می شود. وی ادامه داد: هر وظیفه یی که به درستی صورت گیرد دارای ثواب است بنابراین انسان نباید به بهانه ماه رجب یا سایر مناسبت های مذهبی کار و تکلیفش را رها کند. آیت الله یزدی با بیان اینکه برخی مسوولان به بهانه نزدیکی انتخابات و تغییر دولت و اینکه نمی دانند در آینده چه رخ می دهد کار خود را رها می کنند، گفت: نباید به بهانه انتخابات کار رسمی را بر زمین نهاد و این تفکر اشتباه است. دیده می شود بعضی مسوولان که سمت های بالایی هم دارند به بهانه انتخابات و اینکه دست و دل شان به کار نمی رود سست می شوند: به اینها باید گفت مگر کارتان را برای رییس جمهور انجام می دادید؟ اگر انجام وظیفه در راستای قرب الهی باشد آنگاه اجر و ثواب دارد و هیچ سستی هم پیش نمی آید. رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مسوولیت های مادی ارزشی ندارند مگر اینکه به نیت رضای الهی انجام شوند که در این صورت هرچه مسوولیت سنگین تر باشد ثواب و ارزش بیشتری هم خواهد داشت. وی با اشاره به دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان کشور اسلامی اظهار کرد: یک مقام امنیتی که از ورود تروریست ها به کشور جلوگیری می کند و اجازه نمی دهد آنها امنیت کشور را به خطر بیندازند بالاترین عبادت ها را انجام می دهد.

پاسخ خاص احمدی نژاد به سوالی درباره عدم احراز صلاحیت مشایی
رییس جمهور در پاسخ به سوالی نسبت به عدم احراز صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی واکنش نشان داد. به گزارش فارس، محمود احمدی نژاد در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه توصیه شما به شورای نگهبان چیست، گفت: همه سلایق در انتخابات حضور داشته باشند تا ملت بتوانند انتخاب خود را انجام دهند. وی همچنین درباره حماسه سیاسی در سال جاری گفت: به نظر من انتخابات یک فرصت همگانی برای هم افزایی حرکت ملت است. انتخابات می تواند زمینه یی برای یک حماسه سیاسی بزرگ در کشور باشد. احمدی نژاد در پاسخ به این پرسش که چه توصیه یی برای داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری دارید، گفت: توصیه من تقویت همبستگی ملی، تفاهم و هم افزایی برای پیشرفت کشور است. وی با بیان اینکه این ادبیات انقلاب و ایران است، افزود: همه باید کمک کنیم که یکمرتبه بالاتر برویم. رییس جمهور با بیان اینکه صدا و سیما حرکت وسیعی را برای تخریب دولت آغاز کرده است، گفت: بالاخره رابطه ملت و دولت رابطه یی مشخص و شفاف است و هیچ کس نمی تواند آن را تخریب کند. همچنین رییس جمهور در پاسخ به این سوال که واکنش شما در صورت عدم احراز صلاحیت مشایی از سوی شورای نگهبان چیست؟ گفت: امروز چقدر هوا خوب است و به نظرم یکی از بهترین روزهای بهاری است.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 4 = 6