۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰

فیلم: تشییع پیکر دکتر شریعتی در لندن

عباس سلیمی نمین هم که خود از فعالان اتحادیه در انگلستان بوده و در این مراسم حضور داشته است، تشییع پیکر دکتر شریعتی در لندن را بزرگترین تجمع ضد رژیم در آن سالها می نامد که توسط انجمن های اسلامی برگزار شد و کنفدراسیون در آن دخالتی نداشت.

mobareze.ir-shariati-london«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): مراسم تشییع پیکر دکتر علی شریعتی، لندن، تیرماه ۱۳۵۶.

این فیلم که سال‌های ابتدای انقلاب در صدا و سیما نشان داده شده بود، چندی پیش برای برای نخستین بار در فیسبوک منتشر شد و اینک در «مبارزه» منتشر می گردد.

(از اینجا دانلود کنید: mobareze.ir – shariati -london)

بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی (Shariati Cultural Foundation) که این فیلم را منتشر کرده، در باره آن می نویسد: «کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی، نهضت آزادی ایران (خارج از کشور)، و انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا و آمریکا برای این مراسم/تظاهرات فراخوان داده بودند.»

اما با توجه به انشعاب و انحلال «کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی – اتحادیه ملی» در سال ۱۹۷۵ به نظر می رسد این ادعا درست نباشد. اگرچه انشعابات مختلف کنفدراسیون با نام های مختلف و از جمله با نام کنفدراسیون(به همراه پسوندهای ممیز) تا زمان پیروزی انقلاب فعالیت های مختلفی داشتند اما این فعالیت ها بیشتر در آلمان و امریکا بود و به در انگلستان تمرکز اندکی داشت. ضمن اینکه آنان بنا به گرایشات عمدتا مارکسیستی خود نگاه مثبتی به مبارزات دینی و همچنین تشکیلات «اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا»  و نیز «نهضت آرادی» نداشتند. عباس سلیمی نمین هم که خود از فعالان اتحادیه در انگلستان بوده و در این مراسم حضور داشته است، در نقدی که بر کتاب «کنفدراسیون» (تالیف افشین متین) نوشته به تشییع پیکر دکتر شریعتی در لندن اشاره و آن را بزرگترین تجمع ضد رژیم در آن سالها می نامد که توسط انجمن های اسلامی برگزار شد و کنفدراسیون در آن دخالتی نداشت.

همچنین در هیچ یک از منابع تاریخی مربوط به کنفدراسیون به این مراسم اشاره نشده و از نفوذ شریعتی در میان دانشجویان خارج از کشور هم سخنی رانده نشده است. این در حالی است که دکتر شریعتی از فعالان اولیه کنفدراسیون بود و پیام مشهور کنفدراسیون به دکتر مصدق را هم او با خط خود نگاشت. شریعتی بعدها به دلیل اختلاف با سران «جبهه ملی در اروپا» و نشریه «ایران آزاد» از فعالیت های جبهه ملی و کنفدراسیون در فرانسه کناره گرفت. این اختلاف زمانی رخ داد که سران جبهه ملی با انتشار مقاله ای با عنوان «مصدق رهبر ملی، خمینی رهبر مذهبی» از شریعتی(که خود سردبیر نشریه بود) مخالفت ورزیدند.

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 41 = 47