۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۶

تقی روحانی، در ۹۳ سالگی درگذشت

تقی روحانی، گوینده سابق رادیو ایران، (در زمان شاه مخلوع) پس از سالها زندگی سخت روی صندلی چرخدار، روز چهارشنبه در تهران درگذشت.

mobareze.ir - radio«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):روحانی که متولد ۴ مرداد ۱۲۹۹ در تهران بود، تا هنگام انقلاب، از مشهورترین گویندگان بخش خبر رادیو و مجری برنامه های مختلفی از جمله مسابقه ۲۰ سوالی بود که پس از انقلاب از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به ۵ سال حبس و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شد.

در روز ۱۱ مهر ۱۳۵۸ تقی روحانی گوینده سابق رادیو توسط یک گروه مسلح ربوده شد و فردای آن روز پیکر نیمه‌جانش در بیابان‌های اطراف جاده آرامگاه (جنوب تهران) پیدا شد. این واقعه حدود دو هفته پس از آن اتفاق افتاد که شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز با به پایان رساندن رسیدگی به پرونده محمدتقی روحانی مقدم مشهور به تقی روحانی وی را به ۵ سال حبس و ۸۰ ضربه شلاق محکوم کرد. وی که تا آستانه پیروزی انقلاب به گویندگی در رادیو ادامه داد، در دفاع از خود گفته بود که کار گوینده خواندن مطالبی است که به دست او می‌دهند. گوینده، نویسنده و مفسر مطالب نیست.

روزنامه کیهان ۲۹ شهریور ۵۸، فردای روزی که حکم روحانی اعلام شد، در گزارشی از محکومیت او آورده بود: «تقی روحانی متهم است که در زمان نخست‌وزیری شریف امامی و ازهاری با استفاده از فرستنده‌های رادیویی در جهت وارونه نشان دادن سیر انقلاب اسلامی ایران و تحکیم سلطنت و استعمار مردم پافشاری کرده است و تا آخرین روزهای عمر سلطنت خاندان فاسد پهلوی نقش بلندگوی رژیم را در رادیو و تلویزیون ایفا کرده و با کلمات فریبنده خود در سرویس‌های خبری رادیو به توجیه کشتارهای سفاکان رژیم خونخوار چون ازهاری و دست‌نشاندگان پلید پرداخته است. وی بار‌ها ملت غیور و بپاخاسته ایران و رهبران انقلاب اسلامی ایران بخصوص امام خمینی را مورد اهانت و توهین قرار داده بود و بی‌شرمی را بدانجا رسانده بود که مردم مبارز تهران در تظاهرات خود خواستار اعدام چنین فردی شده بودند. به موجب رای دادگاه انقلاب اسلامی مرکز که دیروز صادر گردید، نامبرده به جرم تبلیغ به نفع رژیم گذشته با استفاده از دستگاه رادیو و تلویزیون و اهانت به انقلاب اسلامی ایران از طریق ادای کلمات فریبنده و مزورانه برای ایجاد مانع و سد در مسیر انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شد که باید ۲ سال اول محکومیت خود را در زندان ایرانشهر و سه سال باقیمانده را در زندان‌های تهران بگذراند. همچنین متهم به علت اعتراف به شرب خمر از طرف حاکم شرع به حد شرعی در این مورد، یعنی ۸۰ ضربه شلاق محکوم گردید.»

روزنامه کیهان در روز ۱۲ مهرماه با اعلام خبر ربوده و مضروب شدن روحانی نوشت: «بعدازظهر ۱۱ مهرماه پاسداران تقی روحانی را برای طی دوران محکومیت در ایرانشهر از تهران به ایرانشهر می‌بردند که در بین راه یک گروه مسلح او را ربوده و در بیابان‌های اطراف جاده آرامگاه مضروب کردند. تقی روحانی در حالی که بر اثر ضربات وارده مغزش از کاسه سر بیرون آمده بود، توسط پاسداران کمیته صالح‌آباد پیدا شد و به بیمارستان دکتر فاطمی (رضاشاه سابق) منتقل شد. وی بلافاصله در بخش جراحی بستری شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. بنا به اظهار پزشکان بیمارستان دکتر فاطمی حال تقی روحانی رضایت‌بخش نیست و به احتمال قوی وی به علت شدت جراحات وارده فوت خواهد کرد.»

روزنامه کیهان بعد از این حادثه اعلام کرد به دنبال انتقال تقی روحانی به بیمارستان دکتر فاطمی، شخصی نا‌شناس طی یک تماس تلفنی با خبرنگار کیهان مسئولیت این آدم‌ربایی را برعهده گرفته است. به نوشته کیهان شخص نا‌شناس در این تماس تلفنی گفت: «ما تقی روحانی را از دست پاسدارانی که قصد انتقال وی را به ایرانشهر داشتند، ربودیم و پس از ربودن از چنگ پاسداران، او را در بیابان‌های جنوب مهرآباد بردیم و اعدام کردیم.» شخص مزبور افزود: این اعدام توسط گروه توحیدی مستضعف صورت گرفته است. این گروه هنوز علت عمل خود را اعلام نکرده است.

تقی روحانی بعد از این حادثه که آسیب زیادی به وی وارد کرد، از سوی پزشکان بیمارستان فاطمی جهت تکمیل درمان و پیشگیری از مرگ به بیمارستان فیروزگر منتقل شد. هرچند زنده ماند اما بر اثر ضربات وارده به مخچه‌اش فلج شد و تا پایان عمر بر روی صندلی چرخدار نشست و قادر به حرکت کردن و تکلم نبود. روحانی به دلیل ضربات وارده به مخچه اش، در بیش از سی سال گذشته، فلج بود و قدرت تکلم خود را از دست داده بود. روحانی که از دو ماه پیش در بیمارستان سرخه حصار بستری بود، روز ۵ تیر در ۹۳ سالگی درگذشت.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

22 + = 25