۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۹

نماد امام زمان(عج) پرچم جمهوری اسلامی است نه جمکران

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):حجت الاسلام شهاب مرادی در دوازدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی “آیینه خانه” با تبیین بررسی بعضی تعابیر از مفهوم “منتظِر” گفت: برخی از تعالیم عرفانی اگر به اشتباه توضیح داده شود، نتیجه‎اش ناامیدی است، در این صورت، ما راه را اشتباه رفته‎ایم. متأسفانه مردم از بعضی مطالبی که در رسانه‎ها، منابر و یا از سوی اهالی ذوق گفته می‎شود برداشت نادرستی می‎کنند و این طور نتیجه می‎گیرند که “ما شیعه بدی هستیم”.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام شهاب مرادی در تبیین این موضوع که گاهی در رسانه‎ها، منابر و یا از سوی بعضی افراد، این جمله عنوان می‎شود که “ما کاری انجام نمی‎دهیم که نشان دهد منتظر امام زمان(عج) هستیم”، گفت: طرح این گونه سخنان، دو آسیب جدی به برداشت توده مردم می‎رساند: آسیب اول، ایجاد “بحران هویت” است که من شیعه نیستم، مسلمان نیستم و منتظر نیستم، این احساس گناه به هویت ما آسیب می‎رساند. و آسیب دوم، ایجاد “ناامیدی” است، ناامیدی از کاستی عمل؛ اینکه کاری برای امام زمان(عج) انجام نداده‎ام.

«این دو آسیب یعنی “بحران هویت” و “ناامیدی” مانند یک زنجیره به هم تابیده می‎شوند و دیگر هیچ چیز باقی نمی‎گذارند.»

نفس اعتقاد صحیح به امام زمان(عج)، “ارزش” است

مرادی با ذکر مثال از فردی که در دهه اخیر متولد شده است اما می گوید من در غیبت امام زمان(عج) مقصرم(!)، افزود: «اگر بعضی از تعالیم عرفانی، اشتباه توضیح داده شود و نتیجه‎اش ناامیدی باشد، در این صورت، ما راه را اشتباه رفته‎ایم.» متأسفانه مردم از بعضی مطالبی که در رسانه‎ها، منابر و یا از سوی اهالی ذوق گفته می‎شود برداشت نادرستی می‎کنند و این طور نتیجه می‎گیرند که “ما شیعه بدی هستیم”. مخاطب باید این سخنان را در ذهن خود تعدیل کند.

مرادی تأکید کرد: مردم دو دسته اند؛ دسته اول به وجود مبارک امام زمان(عج) اعتقاد دارند که او همنام رسول خدا(ص) و هم کنیه رسول خدا(ص) است، ما او را به نام مبارک “مهدی” می‎شناسیم، فرزند امام حسن عسگری(ع) است، او زنده است، از محل سکونت ایشان خبر نداریم، به امر و حکمت الهی در غیبت به سر می‎برد و یک روز حتماً قیام می‎کند و جهان را پر از عدل و داد می‎کند، حکومت ایشان پایان زندگی بشر نیست و … . و دسته دوم کسانی هستند که اصلاً به موعود اعتقاد ندارند که این دسته شامل افراد منکر خدا و ادیان نیز می‎شوند.

حال سوال این است آیا این دو گروه مانند هم و برابر هستند که بگویند “ما هیچکدام منتظر نیستیم؟”

این معلم اخلاق افزود: لازم است این نکته را درک کنیم که نفس اعتقاد صحیح ما به امام زمان(عج)، “ارزش” است. این هویت که من شیعه‎ای هستم که به دوازده امام که آخرین آنها مهدی فاطمه، خاتم الاوصیا، حجة بن الحسن(عج) است اعتقاد دارم، یک “دارایی و سرمایه” است که اگر هیچ انکار قلبی، نگرانی و ترسی از آمدن ایشان نداشه باشیم، بلکه آمدنشان را حیات بشر و بهار زندگی بدانیم، ما یک انسان “منتظر” هستیم که باید قدر این شناختمان را بدانیم.

امام خمینی، الگوی شیعه منتظر

مرادی گفت: حال این فرد مجموعه تکالیفی هم دارد که باید انجام دهد. اعتقاد صفر و صدی منشأ اضطراب، وسواس و ناامیدی است. در بعضی منابر تازیانه سرزنش بر سر فرد می‎زنند در حالی که او نمی‎داند وظیفه‎اش چیست؟ شما اسبی را در نظر بگیرید که در میدان مسابقه است و تازیانه ای هم می‎خورد و اسبی را هم در نظر بگیرید که در اصطبل بسته شده و به او تازیانه می‎زنند! کجا برود؟ درست است که ما به تازیانه موعظه نیاز داریم اما ابتدا باید مسیر را نشان داد، نسخه را ارائه کرد، بعد تازیانه زد. نسخه خوب، امام خمینی(ره) است که فرمود انقلاب کنید، کار کنید و تلاش کنید زندگی‎تان را اصلاح کنید.

نماد امام زمان(عج) پرچم جمهوری اسلامی است نه جمکران

وی افزود: «بررسی کنیم در موضوع انتظار چقدر نیاز به دعا خواندن و جمکران رفتن داریم و چقدر نیاز به تغییر و تحول درونی داریم؟» چقدر باید به اصلاح خلقیات و شخصیت‎مان توجه کنیم؟ «نماد امام زمان(عج) جمکران نیست، پرچم جمهوری اسلامی است.» پرچم، شهید، امام، جوشش و خروش نماد مهدویت هستند.

به کسی که یک گوشه می‎نشیند و می‎گوید این یعنی “انتظار”، نگوییم تو “منتظر” نیستی، بلکه بگوییم این اعتقادت به امام زمان(عج)، حیات او، غیبت او و ظهور او درست است اما تکالیفی هم در مقابل او داری، این که دعا کنی، صدقه بدهی، محبت کنی، علاقه داشته باشی و «مهمترین وظیفه‎ در قبال انتظار این است که مراقب اعتقاداتمان باشیم، مراقب دینداری‎مان باشیم، به یکدیگر رسیدگی و محبت کنیم، تعاون و مهربانی داشته باشیم» حالا اگر در هر کدام از اینها کم گذاشتیم مانند کودکان کل آن را زیر سوال نبریم.

در پایان این بحث حجت الاسلام مرادی گفت: این که در بعضی منابر گفته می‎شود امیرالمومنین(ع) شیعه این چنینی نمی‎خواهد! یا می‎گویند خدا چنین بنده ای را نمی‎خواهد! مگر شما سخنگوی خدا یا امام هستید؟ اگر خدا این بنده‎های گناهکارش را نمی‎خواست موسی را نمی‎فرستاد که ناز فرعون را بکشد، تا امثال آنها هم توبه کنند و بازگردند، که البته آنها اگر لجبازی کنند و با این لجبازی از دنیا بروند گرفتار عذاب هستند

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 18 = 22