۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵

مجله ای برای نان خشکی ها!‎

نشریات کیهان همچنان که ظاهر کهنه ای دارند، افکار کهنه ای را هم نشر می دهند. شاید باید کیهان از بیخ و بن و از رأس تا قاعده تغییر کند تا بتواند در ظاهر و محتوا روزآمد و مفید شود. البته قرار نیست کیهان حرف های مدرن شبیه اصلاحطلبان را بزند، بلکه باید حرف دل مردم را بزند چون از بیت المال ارتزاق می کند.

kayhan«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) - مسعود شایگان:

انقلابی گری و دم از انقلاب زدن این روزها برای عده ای تبدیل به مفری برای فرار از پاسخگویی در مقابل عملکردشان شده است. روزنامه کیهان و مدیر مسئول آن نیز از جمله پایگاههای و افرادی هستند که بنا بر تصور عده ای چون بصیرت افزایی کرده اند، پس انتقاد از آنها توسط بصیرت یافتگان این روزنامه به انتقام و حمله تعبیر می شود و هر نقدی از آن جناب مستطاب به منزله تیری است بر پیکر انقلاب!

اما موضوع این نوشتار نه محتوای کیهان و نه سخنان مدیرمسئول محترم آن است بلکه واجد نکته ای است که پیش از این شاید بدان پرداخته نشده باشد. موسسه کیهان علاوه بر روزنامه دارای مجلات هفتگی و ماهانه ای نیز هست که البته در پس نام این روزنامه به گوشه ای خزیده اند و تا مانند کیهان کاریکاتور خبر توقیف آنها به گوش نرسد نام آنها نیز از پرده برون نمی افتد و به جای خاک خورده اش در گوشه ای از دکه های روزنامه فروشی بسنده می کند.

آنچه بیش تر از هر چیزی در نگاه ابتدایی به این گروه مجلات به چشم می خورد ظاهر گرافیکی به شدت نازل و کیفیت اعصاب خردکننده ای است که انسان را حتی از انداختن نگاهی اجمالی به آن منصرف می کند گرچه این نکته خود مساله بزرگی است و مشخص نیست که چرا برادر شریعتمداری حاضر به عوض کردن و قابل تحمل تر کردن آن نیست(و شاید آن را اسراف می داند) اما نکته مهم تر محتوای به شدت سطح پایین برخی از این مجلات از جمله «زن روز» و «کیهان فرهنگی» می باشد. در زمانه ای که اصلاح طلبان وطنی و غیروطنی روز به روز طرح و سلیقه و نشریه خود را روزآمد می کنند و بر غنای محتوایی و جلای ظاهری آن می افزایند، اصرار غیرقابل توجیه حسین شریعتمداری برای عدم تحول در زیر مجموعه متبوعش به چه دلیل است؟

البته در میان نویسندگان و دست اندرکاران نشریات کیهان هستند افراد هنرمند و صاحب سلیقه ای که در صورت حمایت مدیریت موسسه می توانند نشریات عمیق تر و پرمخاطب تری منتشر کنند. به عنوان مثال نشریه «طنز و کاریکاتور» به سردبیری هنرمند انقلابی چون مسعود شجاعی طباطبایی که شهرت و اعتبار جهانی دارد، آیا نمی تواند بهتر از این باشد؟ آیا اگر بودجه های اصلی از چاپ کتاب های امنیتی تحت عنوان «نیمه پنهان» به سمت چاپ نشریات و روزنامه های کارآمدتر بروند، در بسط گفتمان انقلاب در جامعه موثرتر نخواهد بود؟

انتقاد از کیهان حتما مختص به وطن فروشان و اصلاح طلبان و… نیست. آقای شریعتمداری باید از هاله قدسی بیرون آیند و به این سوال پاسخ دهند که بر این گونه نشریه و روزنامه اداره کردن جز اسراف از بیت المال نام دیگری می توان نهاد؟ بگذریم از کتاب های منتشره توسط موسسه کیهان که آن مثنوی هزار من می طلبد!

البته مشکلِ اصلی کیهان؛ ظاهر آن نیست، چرا که نشریات کیهان همچنان که ظاهر کهنه ای دارند، افکار کهنه ای را هم نشر می دهند. شاید باید کیهان از بیخ و بن و از رأس تا قاعده تغییر کند تا بتواند در ظاهر و محتوا روزآمد و مفید شود. البته قرار نیست کیهان حرف های مدرن شبیه اصلاحطلبان را بزند، بلکه باید حرف دل مردم را بزند چون از بیت المال ارتزاق می کند و مدیرمسئول آن عنوان «سرپرست موسسه کیهان» و نماینده رهبری را یدک می کشد و خودش را رسانه نظام می داند. حال با این هزینه ای که در موسسه مذکور می شود تا کتاب های امنیتی و تحلیل های امنیتی را منتشر نماید، می توان نشریات انقلابی و مردمی منتشر کرد که زبان حال مردم باشد نه قیل و قال سیاست پیشگان در پستو خزیده.

:::

۱ دیدگاه

  1. مخاطب :

    خوبه خودتون هم می دونید حرفهایی از جنس اصلاحات حرف دل مردم نیست ( سو تیتر بالای صفحه )

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

81 + = 86